Tieto potraviny poškodzujú váš mozog: Vyhnite sa im a bude vám to lepšie páliť

Často počúvame, že nášmu mozgu najviac škodí pasivita a dlhé hodiny strávené pozeraním do obrazovky. Zabúda sa na to, aký veľký vplyv má na náš mozog stravovanie. Malo by sa viac hovoriť o škodlivosti potravín, pretože toho dokážu napáchať veľa - zhoršia vašu pamäť, spôsobia problémy s učením a tiež častá konzumácia nevhodných potravín môže zvyšovať riziko demencie a vypuknutia Alzheimerovej choroby.

Vyprážané jedlá

Vyprážané jedlo je všeobecne veľmi nezdravé, často sa o ňom hovorí v súvislosti s obezitou, chorobou pečene a žalúdka. Avšak má bohužiaľ aj ďalšie negatívne efekt na naše zdravie, škodí mozgu. Na tento problém sa zamerala štúdia z roku 2016, ktorá u ľudí, ktorí jedli často nezdravé vyprážané potraviny, zaznamenala horšie výsledky v testoch kognitívnych funkcií mozgu (medzi ktoré patrí priestorová predstavivosť, pozornosť a myslenie). Prečo to tak deje, v tom vedci ešte jasno nemajú. Ich hypotézou je, že to možno súvisí so zápalom a zmenšením mozgového tkaniva.

Sladené nápoje

Sladké nápoje sú medzi ľuďmi veľmi obľúbené. Výborne chutia, ale keby ste si prečítali ich etiketu a videli, koľko je v nich cukru, možno by vás prešla chuť. Vysoký obsah cukru v nich môže viesť k cukrovke, srdcovým chorobám, ale tiež majú negatívny vplyv na náš mozog. Štúdia z roku 2013 publikovaná vo vedeckom časopise The New England Journal of Medicine skúmala vplyv cukru na vznik demencie. Výsledky milovníkov sladkých limonád príliš nepotešia, štúdia zistila, že riziko demencie je vyššie u ľudí, ktorí konzumujú príliš veľa cukru. Ďalšie štúdie preukázali, že ak jete príliš veľa cukru, môže to viesť k zhoršeniu kognitívnych funkcií mozgu, najmä pamäte.

Tuniak

Teraz sa pravdepodobne čudujete, čo na zozname robí táto ryba. Mäso z tuniaka má v sebe vyšší obsah ortuti, než nájdeme u iných rýb a morských plodov. Štúdia publikovaná vo vedeckom časopise Integrative Medicine, zaznamenala 5% pokles kognitívnych funkcií u ľudí, ktorí mali v krvi vysoký obsah ťažkých kovov. Nasledovali ďalšie štúdie. Tá z roku 2020 zase ťažké kovy identifikovala ako potenciálny rizikový faktor pre vznik demencie a Alzheimerovej choroby. Tuniaka nemusíte úplne vyraďovať z jedálnička, ale rozhodne nie je dobré, ak si ho každý deň dávate na desiatu.

Nadmerná konzumácia alkoholu

"Má prepitý mozog", hovorí sa. A tiež to bohužiaľ platí, nadmerná konzumácia alkoholických nápojov vedie k poškodeniu mozgu. V roku 2017 vedci publikovali štúdiu, v ktorej zistili, že už jeden až tri poháre alkoholu denne môžu poškodiť váš mozog. Najmä sa jedná o poškodenie a výpadky pamäte a problémy s učením. V ďalších štúdiách vedci skúmali, či sú k tomuto poškodeniu náchylnejšie ženy či muži. Jedna štúdia dospela k záveru, že skôr ženy, v ďalších už to nebolo také jednoznačné. Avšak určite sa už vie, že teenageri by sa alkoholu mali vyvarovať najmä. Spôsobuje u nich abnormality v štruktúre mozgu. Pitie v období, kedy sa mozog ešte vyvíja, je obzvlášť škodlivé.

Pozor na soľ

Z jedálnička by ste mali presolené potraviny vyradiť nielen kvôli zdraviu obličiek, ale tiež pretože pôsobia negatívne na váš mozog. Vedci si hypotézu, že soľ vedie k poškodeniu kognitívnych funkcií mozgu overovali na myšiach. Myši každý deň dostali potravu, ktorá obsahovala značné množstvo soli. Potom mali za úlohu prebehnúť labyrintom, na konci ich čakala odmena. S postupom času sa výkon myší znižoval. Vďaka vysokým dávkam soli sa im dostatočne neprekrvovali mozgy, myši boli apatické a splnenie úlohy im robilo čím ďalej tým väčšie problémy. Pamätajte, že po konzumácii presolených jedál sa nebudete schopný tak dobre sústrediť, negatívny vplyv to má aj na vaše organizačné schopnosti a pamäť.

Viac o téme: Potraviny Poškodenie Zdravie Mozog Jedlo Cvičenie
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Foto: Getty, svetz, sciencedirect

Súvisiace články

 
Staršie správy