Pochválil vás už niekedy váš šéf?

trenkwaldertrenkwalder

Z prieskumov spokojnosti a iných prieskumov dotýkajúcich sa motivácie ktoré sa pravidelne realizujú v mnohých spoločnostiach často vyplynie fakt, že zamestnanci nie sú angažovaní do práce a lojálni k firme tak ako by mohli byť. Čo je toho dôvodom? Často ním je pocit, že zamestnávateľ o nich neprejavuje záujem.

Pre spoločnosti, v ktorých sa ukážu takéto výsledky je dôležité sa pozrieť pod povrch a zistiť, čo ich k tomuto pocitu privádza. Čo však je možné generalizovať, sú nevhodné nástroje, ktoré mnohí manažéri používajú v riadení. A vzhľadom na to, že práve oni sú významnými strojcami pocitu spokojnosti zamestnancov, má zmysel o tom hovoriť.

 

Nízka motivácia = nízka výkonnosť

Motivácia je veľmi široký pojem, ktorý zahŕňa úrovne od fyziologickej až po sebarealizačnú – podrobne o tom hovorí Maslowova motivačná teória. A ak sú zamestnanci motivovaní, prirodzene sa snažia robiť svoju prácu čo najlepšie. Prispievajú tak k napĺňaniu firemných cieľov a výsledkom je spokojnosť majiteľov či investorov. Ak však motivácia chýba, následky zväčša nie sú pre firmu priaznivé. Možno si poviete, že to nedáva zmysel, pretože napríklad na výrobnej linke sa dá výkonnosť ovplyvniť ťažko, avšak aj to ide. V každej spoločnosti existuje priestor na dosahovanie vyššej efektivity. A to práve prostredníctvom motivácie pochvalou.

 

Motivácia nie je len otázkou peňazí

Pochválil vás už niekedy Galéria fotiek (4)

Motivácia nie je len otázkou peňazí a všakovakých firemných benefitov. K tomu, aby sme sa cítili v práci lepšie a aspoň trocha sa na ňu tešili, nám môže výrazne pomôcť „obyčajná“ pochvala od šéfa. Zamyslite sa nad tým, kedy vás naposledy pochválili a ako ste sa pritom cítili. Určite dobre. A predstavte si (ak nepatríte medzi tých, ktorí sa s pochvalou stretávajú pravidelne), že by ste boli chválení častejšie. Váš dobrý pocit by pretrval dlhšie a automaticky by ste mali väčšiu chuť do práce.

 

Prečo ale manažéri nechvália?

Pochválil vás už niekedy Galéria fotiek (4)

Niektorí žijú v predstave, že ak zamestnanci majú k dispozícii pracovné prostriedky ako napríklad auto a notebook, musí to byť pre nich dlhodobo motivujúce. Ešte menej citlivý je názor, že zamestnancov musí motivovať a tým prirodzene zabezpečovať ich vynikajúcu výkonnosť už len fakt, že im firma vypláca mzdu, odvody a v princípe poskytuje prácu. Mnohí sú presvedčení o tom, že pokiaľ zamestnanec dobre odvedie svoju prácu, tým len naplní očakávania a svoje pracovné ciele a nestojí za špeciálne povšimnutie. A naopak – pri akejkoľvek chybe zdvíhajú ukazovák s presvedčením, že takto si ich podriadení uvedomia to, akú vážnosť prikladajú sledovaniu ich práce.

 

Chýba spätná väzba – a to je chyba

Uvedené postupy majú opačný efekt – zamestnanci nedostávajú spätnú väzbu na to čo robia. Chýba im informácia o tom, do akej miery naplnili očakávania, čo spravili dobre a čo je potrebné zlepšiť. Keď tieto informácie chýbajú, je priam nemožné sa do práce tešiť. Následným efektom je chýbajúca motivácia, čoho dôsledkom je minimálna miera stotožnenia sa s cieľmi spoločnosti a pracovnej angažovanosti. Šéf, ktorý sa správa takto, taktiež v očiach svojich podriadených klesá. Vyvoláva v nich namiesto želaného príjemného pocitu len pocit ohrozenia a neistoty. Samozrejme, manažéri by nemali prehliadať chyby svojich podriadených, ale pri ich výskyte by mali byť motivujúci a nie naopak.

 

Nechvália ma? Ani ja nebudem.

Signifikantným pre naše prostredie je ešte aj preberanie vzorov riadenia od svojich nadriadených. Manažéri majú často tendenciu správať sa k podriadeným tak ako to vidia u svojich šéfov. A keďže pochvala nie je zaužívaním denným chlebíčkom ich motivácie, nezakladajú si na nej ani smerom nadol. Pritom naozaj často stačí len málo k tomu, aby sa zamestnanci cítili byť plnohodnotnou súčasťou spoločnosti svojho zamestnávateľa.

 

Pochváľte sa s kolegami navzájom.

Pochválil vás už niekedy Galéria fotiek (4)

Ak teda patríte do skupiny nechválených, ako poľahčujúca okolnosť môže pôsobiť fakt, že v tom zďaleka nie ste sami. A k pochvale sa môžete skúsiť dopracovať aj vlastnou iniciatívou – vypýtajte si ju. Pri dokončení pracovnej úlohy (nech už robíte za výrobnou linkou alebo v administratíve) sa šéfa spýtajte, či vykonaná / odovzdaná práca / materiály boli v poriadku. Pri každodennom opakovaní je vysoko pravdepodobné, že vás začne chváliť častejšie než predtým. Keď sa zaradíte napriek týmto pokusom medzi tých menej šťastných, skúste sa chváliť a vzájomne si ďakovať medzi ostatnými spolupracovníkmi. Nie je to síce plnohodnotná náplasť za šéfove nedostatky, no môže mať podobný efekt.

 

A ešte jedna vec – ak aj teraz nie ste na akejkoľvek riadiacej či koordinátorskej pozícii, dostať sa na ňu môžete kedykoľvek. Potom si spomeňte, že existuje osvedčený a finančne nenáročný spôsob, ako priviesť svojich podriadených k spokojnosti a kontinuálne lepším výsledkom.

 

Mgr. Klára Javorská

Špecialistka pre personálne poradenstvo

 

 

Pracovné ponuky spoločnosti Trenkwalder »

 

 

Fotogaléria k článku Počet fotiek: 4
Viac o téme: Trenkwalder Motivacia Kariera2011 Vykonnost
  • Autor: © Zoznam

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy