Tipy a triky: Ako vyniknúť na pracovnom pohovore

Ľudia si vytvoria názor o vašej osobe počas prvých tridsiatich sekúnd rozhovoru.Ľudia si vytvoria názor o vašej osobe počas prvých tridsiatich sekúnd rozhovoru. Zdroj: photl.com

Ak ste sa práve dohodli s personalistom na pracovnom pohovore na pozíciu, o ktorú máte veľký záujem, gratulujeme vám. Teraz však máte iba jednu šancu na to, aby ste urobili čo najlepší dojem. Personalistovi stačí tridsať sekúnd.

Jedni odborníci hovoria, že na pracovnom pohovore máte prevziať iniciatívu a druhí tvrdia, že toto myslenie je zavádzajúce. V pravom slova zmysle nemáte prevziať iniciatívu, ale iba nasmerovať personalistu, aby sa vás pýtal také otázky, v ktorých by ste mohli zviditeľniť vaše pracovné schopnosti a povahové vlastnosti. Ak totiž personalista vykonáva svoju prácu niekoľko rokov, môže sa príliš sústrediť na vaše skúsenosti, než na vaše schopnosti. Preto je na vašej zodpovednosti, aby ste sa ubezpečili, že sa tak nestane. Tu je návod ako na to.

Príprava, príprava, príprava
Veľa ľudí si uvedomuje, že je potrebné pripraviť sa na pohovor tak, ako si študenti pripravujú domáce úlohy do školy. Ale realita je taká, že len zriedka sa pripravia dostatočne. Samotná príprava na pohovor závisí od typu pracovnej ponuky a od toho, čo chcete v kariére dosiahnuť. Pokiaľ ide o prípravu, investícia do tejto oblasti nie je nikdy dostačujúca. Čo najviac informácií by ste si mali zistiť o firme, o ponúkanej pozícii, ako aj o trendoch v danom odvetví. Personalista je tiež len obyčajný človek, ktorý prakticky neovláda presné systémy práce na danú pozíciu. V tomto prípade môžete preukázať svoje odborné schopnosti tým, že bližšie ukážete, ako fungujú dané procesy.

Formulujte stratégiu
Pred vstupom do miestnosti si rozmyslite tri alebo štyri informácie, ktoré by vás mohli zviditeľniť pred personalistom. Môžete poukázať na prepojenie medzi tým, čo ste už v práci dosiahli a čo je potrebné na získanie úspechu na danú pracovnú pozíciu.  Ľudí väčšinou zaujímajú príbehy oveľa viac ako dôkazy a informácie. Ak si správne načasujete váš príbeh, napríklad o záchrane spoločnosti alebo o získaní strategického klienta, potom ste trafili do čierneho. Váš príbeh môžete použiť aj v prípade, ak sa vás personalista spýta na vaše dosiahnuté úspechy alebo riešenia v krízových situáciách.  

Zdôraznite svoj potenciál
Žiaden kandidát nebude nikdy excelentný a vy určite nebudete výnimka. Namiesto toho, aby ste poukázali na nedostatky vo svojom životopise, zamerajte sa na svoj potenciál. Je to oveľa lepší ukazovateľ vášho pracovného výkonu. Ak vaše predchádzajúce skúsenosti nie sú priamo spojené s prácou o ktorú sa uchádzate, upozornite na vašu schopnosť učiť sa a prispôsobiť novej situácii. Napríklad, ak sa uchádzate o miesto v medzinárodnej spoločnosti a nemáte globálne skúsenosti, môžete personalistovi vysvetliť, ako dokážete vašimi schopnosťami ovplyvniť výrobu a predaj, alebo spolupracovať s ľuďmi rôznych kultúr.

Prvých 30 sekúnd
Na prvom dojme naozaj záleží, zhodujú sa aj samotní personalisti. Vychádza to aj z prieskumu, ktorý poukazuje na to, že ľudia si vytvoria názor o vašej osobe počas prvých tridsiatich sekúnd rozhovoru. Veľmi dôležité je, ako vstupujete do miestnosti na pohovor a čo z vás vyžaruje. Najlepšie výsledky vykazujú ľudia, ktorí rozprávajú zreteľne a pomaly a kráčajú sebavedomo. Personalisti radia, aby ste si fiktívny rozhovor s personalistom natočili na video. Môžete sa tak spätne ohodnotiť a vidieť svoju vlastnú prezentáciu.

Nebuďte sami sebou
Viaceré rady znejú: Buďte sami sebou. Nie je to však až tak veľmi pravda. Personalisti radia, aby ste sa na pohovore ukázali v čo najlepšom svetle a priniesli si naň toľko energie a nadšenia, ako len môžete. Nepreceňujte však sami seba. Vzhľadom na to, že na trhu je viac dopytu ako pracovných ponúk, zamestnávatelia si uvedomujú, že uchádzači o zamestnanie často zveličujú svoje skúsenosti a zručnosti. Ak sa teda chystáte vyhlásiť na pohovore, čo môžete dosiahnuť pre spoločnosť, je potrebné si to aj „zálohovať“ pomocou presvedčivých dôkazov.

Buďte pripravený na nepríjemné otázky
Mnohí ľudia sa obávajú, ako budú odpovedať na otázky personalistu týkajúce sa „prestávok“ v ich kariére a ako sa budú pozerať recruiteri na tento výpadok. Opäť, tak ako v predchádzajúcom prípade, tak aj v tomto je potrebné, vopred sa pripraviť. Nikdy však nepoužívajte iba jednu univerzálnu odpoveď na všetky nepríjemné otázky. Nechoďte do úplných podrobností a majte ešte pripravené ďalšie dve odpovede v prípade, že personalista nadväzuje na vašu predchádzajúcu odpoveď.

Môže sa vám stať napríklad, že ste si nedokončili vysokoškolské štúdium, ktoré by sa vám práve teraz hodilo k vašej novej práci. Majte preto pripravenú odpoveď. „Cítil som, že je vhodné priamo vstúpiť do sveta práce,“ môže znieť odpoveď. Ak vás recuriter aj naďalej tlačí do ďalších detailov, majte pripravenú aj druhú odpoveď. „Svoju kariérnu cestu som starostlivo zvážil. Som si vedomý, že to môže priniesť negatívny postoj, ale moja túžba získať informácie priamo z pracovného procesu bola silnejšia.“ Základ úspechu pri rozhovore je, aby ste sa nikdy nedali zatlačiť príliš ďaleko do jadra veci.

Buďte flexibilný
Napriek vašej najlepšej snahe pripraviť sa stopercentne na pohovor, nikdy nemôže predpovedať, ako v skutočnosti dopadne. Váš výkon však môžete na pohovore vylepšovať. Opýtajte sa sami seba: Mal by som si zlepšiť svoje odpovede? Mám zapracovať na svojom tóne hlasu? Mám byť radšej ticho? Mnohí personalisti radi počúvajú sami seba a preto by ste ich mali nechať hovoriť.

Nechcený vývoj situácie
Môže sa stať, že pracovný pohovor sa nevyvíja tak, aby ste si želali. Ak máte pocit, že personalista sa nestotožňuje s vašimi odpoveďami, povedzte mu priamo: „Nie som si istý, či moje odpovede sú pre vás dostačujúce.“ Podľa odpovede sa dozviete, aký má postoj k vašim názorom.

Pozitíva z pracovného pohovoru:

  • Zistite si čo najviac informácií o firme, o jej produktoch alebo službách ešte pred uskutočnením pracovného pohovoru.
  • Pripravte si stručné príbehy, ktoré poukazujú na vaše pracovné schopnosti.
  • Pamätajte, že prvých tridsať sekúnd rozhovoru je najdôležitejších.

Negatíva z pracovného pohovoru:

  • Nepanikárte, ak  sa rozhovor uberá nesprávnym smerom. Zamerajte sa skôr na to, aby ste čo najlepšie zodpovedali nasledujúce otázky.
  • Snažte sa dopredu predvídať vývoj rozhovoru a prispôsobiť sa vzniknutej situácii na pohovore.
  • Pripravte si uspokojujúcu odpoveď na nepríjemné otázky od personalistu. Majte však pripravené aj rezervné odpovede.
Viac o téme: Interview Pracovný Triky Tipy Pohovor
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: lifehacker.com; ami

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy