Dopamínový detox: Ako resetovať svoj mozog a zmeniť svoj život

Stalo sa vám v poslednej dobe, že ste mali málo energie? Nachytali ste sa, že prokrastinujete a trávite čas neprínosnými aktivitami? Verte, že väčšina ľudí odpovie áno. Na vine môže byť neefektívne zaobchádzanie s dopamínom. Laicky povedané, dopamínový detox znamená zdržanie sa, ideálne po dobu 48 hodín, všetkého príjemného (labužníckeho chutného jedla, televízie, sociálnych sietí, mobilného telefónu, atď.). Skrátka činností, pri ktorých sa do krvi vyplavuje hormón dopamín.

Dopamín je hormón, ktorý spôsobuje vznik príjemných pocitov v reakcii na rôzne udalosti či aktivity. Hrá zásadnú úlohu vo vzniku motivácie, emócií a v systéme potešenia a odmien. Naše telá uvoľňujú dopamín pri mnohých aktivitách, napr. keď kontrolujeme sociálne siete, jeme sladkosti, sledujeme politiku, futbal, seriály, celebrity alebo filmy pre dospelých.

V čom je problém?

Navyknutím na tieto krátke dopamínové dávky si tvoríme neschopnosť užiť si iné aktivity, ktoré by nás pritom dlhodobo naozaj napĺňali. Namiesto toho, aby sme svoj potenciál využívali pre budovanie biznisu či partnerských vzťahov, cvičenie alebo učenie sa hry na nový hudobný nástroj, pálime energiu menej hodnotnými činnosťami, ktoré nás nikam neposúvajú.

Ako moderné technológie menia naše mozgy

Možno ste si všimli, že sociálne siete a samotné telefóny sú návykové. Sú vyrobené a vyvíjané tak, aby sme na nich ostali čo najdlhšie. Každý „like“, komentár alebo zdieľanie, nás núti aby sme ostali prelepení k obrazovkám a neustále sa k nim vracali, podobne ako hracie automaty v kasíne.

To by nemusel byť problém, ak by sme nevedeli o negatívnom vplyve obrazoviek na naše duševné a fyzické zdravie, spánok, koncentráciu a tvorivosť. Ak teda chceme prevziať kontrolu nad našimi mozgami a presmerovať svoju pozornosť na plodnejšie aktivity, musíme vytvoriť v našom mozgu rovnováhu – napríklad tým, že na určitý čas dobrovoľne vzdáme dopamínu.

Ako začať s dopamínovým pôstom

Technológie do našich mozgov vnášajú rýchle a opakujúce sa impulzy, preto je ideálne nahradiť tento čas inač strávený na telefóne jednoduchými a príjemnými aktivitami. Vzdajte sa na 24 hodín všetkých technológii. Telefónu, televízie aj počítača. Robte čokoľvek iné, na čo máte chuť. Mohli by ste si zaplávať, prečítať si knihu alebo uvariť večeru. Predstavte si, že by ste jedli jedlo z najobľúbenejšej reštaurácie každý deň. Jednoduché jedlo uvarené doma vás už nenadchne. Ak by ste však uviazli na ostrove, kde nemáte takmer žiadne možnosti, to isté domáce jedlo sa zrazu stane veľmi zaujímavým a vzrušujúcim.

Ak chcete naozaj viditeľnú zmenu skúste si tvrdý reset. Počas tejto doby nemôžete jesť ani piť nič iné ako vodu, používať internet, telefón, počítač alebo televízor (alebo iné technológie). Tiež nemôžete počúvať hudbu alebo rádio a mali by ste obmedziť čítanie aj komunikáciu s priateľmi na minimum. Využite tento čas na aktivity, ktoré vás v živote posunú vpred. Navyše, na druhý deň vám všedné veci prídu oveľa zaujímavejšie a dokážete ich skutočne oceniť.

Takýto pôst nevyrieši všetky vaše problémy ani z vás nespraví nadčloveka, no môže vám pomôcť uvedomiť si, na čo by ste sa mali skutočne sústrediť a priviesť vás na iné myšlienky, ktoré vám pomôžu napredovať.

{{ poll.title }}

  • {{ question.text }} *
  • Vyhodnotenie
    Úspešnosť
    {{ succeeded.percent }}%
    Počet správnych odpovedí
    {{ succeeded.count }}/{{ questions.length }}

Viac o téme: Technologie Mozog Závislosť Úspech Detox Dopamín
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: https://karierainfo.zoznam.sk

Súvisiace články