Čo by ste nemali robiť, keď sa snažíte motivovať svojich zamestnancov

Dostali ste už niekedy od svojho nadriadeného kompliment, ktorý vás konečnom dôsledku vlastne urazil, pretože ste mali pocit, že nebol úprimný? Ak by ste sa zamestnancov, ktorí dostali podobný kompliment opýtali, prečo vnímali pochvalu od šéfa ako urážku, najbežnejšie odpovede, ktoré by ste začuli by pravdepodobne zneli asi takto: „Nebolo to úprimné“ a „Nevedel, o čom vlastne hovorí“.

Keď to vyzerá, akoby nadriadení uplatňovali iba akúsi „motivačnú techniku“, o ktorej čítali, zamestnanci ich často rýchlo prekuknú. Vyzerá to, akoby zaškrtávali políčko „Dnes som niekoho motivoval“. Motivácia nie je niečo, čo ľuďom robíte. Ľudia sa nakoniec sami rozhodnú, či chcú byť motivovaní - keď zo seba vydajú maximum, skutočne sa snažia a ponúkajú nové nápady. Jediné, čo môžu nadriadení urobiť, je tvoriť podmienky, v ktorých sa ostatní rozhodnú, či chcú alebo nechcú byť motivovaní. Konečná voľba je však na nich.

Bohužiaľ, príliš málo šéfov tomu rozumie. 10-ročná štúdia s viac ako 200 000 zamestnancami ukazuje, že až 79% zamestnancov, ktorí dali výpoveď, uviedlo ako hlavný dôvod nedostatok ocenenia zo strany vedenia. Podľa správy spoločnosti Gallup z roku 2017 si iba 21% zamestnancov myslí, že ich vedenie dokáže motivovať k vynikajúcej práci. Tu sú tri z najofenzívnejších foriem „motivácie“, ktoré manažéri používajú, a tri alternatívne prístupy, ktoré skutočne fungujú.

Drive-by pochvala

Zaneprázdnení manažéri musia často vtesnávať svoje úsilie motivovať zamestnancov do preplneného harmonogramu. Takže cestou na stretnutie vhupnú na pracovisko a povedia napríklad: „Hej, skvelá práca dnešnej kontrole.“ Alebo pošlú správu s textom: „Prepáč, nemohol som ťa zastihnúť pred odchodom, prečítal som si aktualizovanú analýzu a vyzerá skvele. Vďaka!“ Navonok sa tieto snahy javia ako neškodné, možno dokonca pozitívne. Príjemcovia však môžu mať pocit, že sú neosobné, neinformované a neadekvátne. Najmä, ak sú tieto príležitostné pochvaly jedinou formou uznania, ktorú nadriadený ponúka.

Vymýšľanie

„Len aby ste vedeli, dnes ráno som hovoril veľkému šéfovi a jeho tímu, akú úžasnú prácu robíte,“. Jediným problémom je, že sa to nikdy nestalo. A podľa predstieraného úsmevu zamestnanca je jasné, že tejto vete tiež neverí. Zamestnanci vedia, kedy sú ich manažéri neúprimní alebo rovno klamú. Či už sú tieto vymyslené príbehy dobre myslené alebo nie, narúšajú dôveru zamestnanca.

Vďačnosť z pocitu viny

Je nepríjemné, keď sa manažér, ktorý sa cíti previnilo, pokúsi nadmerne kompenzovať prejavmi uznania, ako napríklad: „Netušíte, ako si to vážim. Neviem, čo by som urobil, keby ste mi nepomohli. Máte to u mňa.“ Alebo ešte horšie, ak je ich vina obzvlášť zosilnená, a urobia to na verejnosti, čo je obzvlášť manipulatívne. Zaškrtnú políčko „verejné uznanie“ tým, že povedia niečo ako: „Môžeme prosím všetci zatlieskať Janke za skvelú prezentáciu, ktorú spravila?“ Pravdivejšie by bolo povedať: „Môžeme všetci Janke zatlieskať za to, že včera v noci zbúchala prezentáciu, na ktorú som úplne zabudol?“

Spoločným nedostatkom medzi týmito nesprávne uplatnenými prístupmi je, že všetky slúžia nadriadenému, ktorý chváli, nie príjemcovi. Existujú však aj zmysluplnejšie prejavy uznania, skúste preto zvážiť tieto alternatívy.

Spýtajte sa na ich príbeh

Nič nepotvrdzuje skvelú prácu zamestnanca viac, ako vedúci hovoriaci: „To bolo skvelé. Povedz mi, ako si to urobil?“ Takouto otázkou potvrdzujete, že vám na práci zamestnancov skutočne záleží. Prejavíte tak skutočný záujem a zároveň ctíte výsledky aj zamestnanca, ktorý sa k nim dostal. Získate tiež pohľad do mysle človeka: na to, ako problém rieši, o čom pochybuje, ktoré časti práce má rád a na čo je hrdý. Tieto poznatky sa neskôr stanú neoceniteľnými. Keď budete zadávať úlohy, budete vedieť, čo je pre danú osobu najlepšie.

Zasaďte vďačnosť do kontextu

Zamestnanci často nevidia, ako ich úsilie prispieva k širším stratégiám. Jeden prieskum ukazuje, že iba 47% zamestnancov dokáže prepojiť svoje každodenné povinnosti s výkonnosťou spoločnosti. Namiesto toho, aby ste brali ako samozrejmosť, že tí, ktorých vediete, plne oceňujú širší kontext, do ktorého zapadá ich úsilie, venujte čas tomu, aby ste ich to naučili. Povedzte im, že si ceníte ich úsilie nielen kvôli tomu, aký prínos majú pre vás osobne, ale aj vďaka výhodám, ktoré prinášajú celej organizácii.

Uznajte cenu ich práce

Žiadna práca neprichádza bez osobných nákladov pre toho, kto ju urobí. Či už obetovali čas s rodinou, podstúpili emocionálnu drinu pri robení niečoho nového alebo znášali riziká nepopulárneho projektu, dajte ľuďom vedieť, že rozumiete, čo všetko si tento počin vyžiadal. Väčšina zamestnancov skrýva akýkoľvek boj, ktorý sprevádzal ich úsilie zo strachu, že budú vyzerať slabo alebo nekompetentne. Uznanie výziev, ktorým mohli čeliť, zvyšuje dôveryhodnosť vašej vďačnosti a zvyšuje pravdepodobnosť, že k vám budú v budúcnosti úprimní.

Úlohou vodcu je vytvoriť prostredie bohaté na uznanie, v ktorom sa tí, ktorých vedú, rozhodnú vydať zo seba maximum. Začína sa to zaistením toho, že uznanie neslúži iba vašim potrebám, ale potrebám vašich zamestnancov.

Viac o téme: Pracovisko Vzťahy Zamestnanci Zamestnávatelia Motivácia
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Foto: Getty, Harvard Business Review

Súvisiace články