4 najdôležitejšie pracovné vzťahy, ktoré by ste mali „pestovať“

Nemusíte si udržovať hlboké vzťahy s každým človekom, ktorého stretnete. Zvoľte si iba niekoľko z nich, s ktorými budete udržovať dôveryhodný vzťah.Nemusíte si udržovať hlboké vzťahy s každým človekom, ktorého stretnete. Zvoľte si iba niekoľko z nich, s ktorými budete udržovať dôveryhodný vzťah. Zdroj: photl.com

Spôsob, akým budete komunikovať a vychádzať s ostatnými je veľmi dôležitý. Tak ako každý vzťah, aj ten pracovný sa zakladá na dôvere a pevnom základe. Hovorí sa, že vzťahy sú základom všetkého, o čo sa v živote snažíte dosiahnuť a to isté platí aj pre spoločnosť.

Ak ste osoba zodpovedná za chod a koordinovanie pracovníkov viete, že s rastom firmy rastie aj zodpovednosť a zároveň narastajú aj vzťahy zo zákazníkmi, dodávateľmi, konkurentmi, predstaviteľmi v odvetví, finančníkmi, či odbornými poradcami. Pracovné a profesionálne vzťahy sú veľmi dôležité a od nich tiež závisí úspech firmy. Úspech vo firme môžete mať vďaka cieleným vzťahom, nezáväzným vzťahom, obchodným vzťahom alebo vzťahom, ktoré sú založené na dôvere.

Ak ste živnostník alebo majiteľ firmy, dôležité je budovať si vzťahy vo svojom okolím postupne a nie až vtedy, kedy ich budete v skutočnosti potrebovať. Ako sa hovorí, je lepšie otvoriť zásuvku, ktorá je naplnená, ako ju otvoriť a zistiť, že je prázdna a až potom ju napĺňať.

Predstavujeme vám 4 druhy vzťahov, ktoré by ste mali postupne „pestovať“:

  1. Cielené vzťahy
    Do tejto kategórie spadajú ľudia, ktorí pracujú v rovnakom odvetí ako vy, alebo vaša konkurencia. Je dobré spojiť sa s ľuďmi pracujúcimi v rovnakom odvetví, pretože môžete vyťažiť z toho, čo ponúkajú oni a vy im poskytnete benefit, že o vás budú vedieť.

    Ide o cielený obchodný vzťah, ktorý nie je založený na osobnom styku. Môžete si pridať daných ľudí na sociálnej sieti LinkedIn alebo si vymeniť vizitky na spoločenskej udalosti alebo konferencii. Ak sa nakontaktujete na správnych ľudí, v prípade ak sa zmení legislatíva alebo trhové podmienky vo vašom odvetví, môžete sa na nich priamo obrátiť.

  2. Nezáväzné vzťahy
    Predtým než niekoho požiadate o radu alebo pomoc, musíte s nim nadviazať kontakt. Najlepším miestom na nadväzovanie kontaktov sú rôzne verejné udalosti – konferencie, semináre, prednášky, výstavy alebo špeciálne eventy vytvorené organizáciou alebo združením podnikateľov z daného odvetvia. Na týchto udalostiach môžete nadviazať nezáväzný vzťah s rôznymi zaujímavými ľuďmi, ktorým kontakty môžete využiť pri ďalšej spolupráci.

    Neviazané vzťahy je dobré z času na čas udržovať. Je dobré, ak si na ďalšom podobnom podujatí dohodnete stretnutie s týmto človekom. Stačí prehodiť medzi sebou pár slov o biznise alebo o úspechoch, ktoré za posledné obdobie dosiahol. Vždy sa nájde spoločný priestor na diskusiu. Týmto spôsobom môžete vidieť, že váš vzájomný vzťah pomaly narastá. V budúcnosti sa vám môže stať, že budete potrebovať zmeniť dodávateľa a takýto človek vám ochotne niekoho odporučí. Za cennú radu vám môžu dať ľudia, ktorí dlhé roky pracujú v rovnakom odvetví. Poradiť vám môžu nie iba ohľadom dodávateľa ale aj pri  rôznych obchodných rozhodnutiach.

  3. Obchodné vzťahy
    Obchodné vzťahy si už vyžadujú osobnejší kontakt. Využívajú ich manažéri k dosiahnutia konkrétnych obchodných cieľov. Pri obchodných vzťahoch je jasne definované, čo každá zo strán môže spraviť pre tú druhú. Slúžia na dosiahnutie cieľov, kariérneho rastu alebo osobného rozvoja.

    Obchodní partneri majú vzťah založený na dôvere a rešpekte, pretože často pracujú na spoločných projektoch a tak každá zo strán musí dodržať svoju časť dohody.

  4. Vzťahy založené na dôvere
    Vzťahy medzi podnikateľmi alebo kolegami založené na dôvere sú tie najosobnejšie, najcennejšie a najtrvácnejšie. Ľudia, s ktorými máte vytvorený takýto vzťah, sú vašimi mentormi alebo blízkymi spolupracovníkmi. Takýto vzťah by mal existovať aj medzi vedúcimi pracovníkmi a partnermi v spoločnostiach.

    Ak chcete vytvoriť pracovný vzťah založený na dôvere, musíte postupne budovať vzťahy s druhými ľuďmi, socializovať sa alebo „networkingovať“. Aby ste si vytvorili takéto vzťahy, mali by ste ponúkať svoje služby alebo produkty alebo svoje odborné znalosti, bez toho, aby ste očakávali protislužbu od druhej strany. V momente, ako tak učiníte, medzi vami narastie dôvera a nakoniec môže prísť k obchodnej transakcii pri ktorej ani jeden nebude chcieť zneužiť vzájomný vzťah alebo nekalé obohatenie sa na zisku.

    Vzťahy založené na dôvere si vyžadujú najviac práce a tvorivosti, ale určite stoja za ich „pestovanie“, pretože vytvárajú obrovské príležitosti a majú dlhodobý vplyv pre firmu.

Nemusíte si udržovať hlboké vzťahy s každým človekom, ktorého stretnete. Zvoľte si iba niekoľko z nich, s ktorými budete udržovať dôveryhodný vzťah a s ďalšími budete udržiavať cielené, nezáväzné a obchodné vzťahy.

Viac o téme: Vzťahy Pracovné Networking Socializácia Upevňovanie Vzťahov
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: businessinsider.com, Text: ami

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy