1 vec, vďaka ktorej budete ľahšie zvládať stres

Pýtate sa, ako sa dá v tomto hektickom, preinformovanom svete ľahšie zvládať stres? Z každej strany na nás číhajú požiadavky, očakávania, termíny, povinnosti a potreba všetkým vyhovieť, všetko stihnúť. Ráno sa zobudíme, ani nerozlepíme poriadne oči, berieme telefón, študujeme, čo nám za noc uniklo a ani sa nenazdáme, sme v strese. A večer odpadávame od únavy, ako keby sme sa vyšplhali na Mount Everest.

Zastavte sa

Bežným dňom preletíme v móde autopilota, bez zastavenia, bez uvedomenia si seba v tom „všetkom“. Na veci, udalosti, ľudí reagujeme zvykovo, t.j. na základe toho, čo sme už prežili. Počas dňa sme veľa „v hlave“ – veľa premýšľame nad minulosťou, nad budúcnosťou, obávame sa, hodnotíme, komentujeme, analyzujeme, prehrávame si, čo a ako sa stalo, čo sa stane – taktiež automaticky. Naša myseľ riadi kvalitu nášho života, veríme svojim myšlienkam a často si to ani neuvedomujeme. A o to menej cítime, vnímame.

Jedným zo spôsobov, ako lepšie zvládať stres, je začať viac vnímať, ako sa máme, ako sa cítime, čo v danú stresovú situáciu potrebujeme pre seba urobiť, t.j. naučiť sa zastaviť a vnímať svoje potreby. Doslova „zastaviť sa“. Napríklad tak, že si vyhradíme pár minút denne pre seba, kedy budeme sami so sebou a budeme vnímať a sústrediť sa na naše telo, dych, myšlienky, pocity, či emócie – pomocou našich zmyslov – s odstupom, bez hodnotenia.. Jednoducho sa naučíme prijímať našu aktuálnu skúsenosť takú, aká je.

Tomu sa jedným slovom hovorí meditácia. Ak slovu meditácia nedôverujete, môžete si ho vymeniť za slová: zastavenie tela, spomalenie mysle a dýchanie. Znie to prijateľnejšie?

Meditácia bez predsudkov

Ľudia majú voči meditácii predsudky. A aj keď začnú, pochybujú, či meditujú „správne“, nevedia, ako sa majú po meditácii cítiť, myseľ im stále šrotí, nevidia výsledky a tak to relatívne rýchlo vzdajú. O meditácii koluje veľa mýtov. Jedným z nich je, že pri meditácii sa zbavíme myšlienok, t.j. vyprázdnime si hlavu. To však nie je pravda. Meditácia je v skutočnosti o sústredení sa a všímaní sa, čo sa deje v nás a okolo nás. Pomáha nám učiť sa vedome vnímať prítomný okamih – byť tu a teraz, aj s našimi myšlienkami. A tak si vieme začať aj v každodennom živote uvedomovať prítomnosť a jej silu – nie len keď sme vystresovaní.

Meditácia naberá na popularite. Množstvo výskumov hovorí o jej prínosoch pre mentálne ako aj fyzické zdravie človeka. Meditácia zmierňuje odpor, ktorý je vytváraný egom. Prináša pokojnejšiu, jasnejšiu myseľ. Zvyšuje našu trpezlivosť, kreativitu, múdrosť. Meditácia má priaznivý vplyv na zvládanie úzkostných, emočných či stresových momentov. Vnímanie prítomnosti je plnohodnotnejšie a kvalitnejšie. Nájdeme opäť neobyčajné čaro obyčajných vecí. A v neposlednom rade, ľudia, ktorí si nájdu počas dňa čas aspoň na krátku meditáciu – zastavenie sa, získavajú svoj život späť do svojich rúk – pretože si začínajú uvedomovať seba, vnímať svoje potreby, pocity, myšlienky, emócie a podľa nich sa aj rozhodujú a konajú.

Pozývam vás oslobodiť svoju myseľ od predsudkov. Ak sa vo svojom živote aktuálne cítite vystresovaní, unavení, zacyklení, vyčerpaní, pod tlakom vonkajších okolností, zastavenie tela, spomalenie mysle - meditácia je ideálny nástroj na to, aby ste sa vrátili k sebe a stali sa sami pre seba prioritou – mali ste v živote menej stresu a viac rovnováhy. A to, čo sa naučíte vnímať v meditácii (seba, svoje telo, dych, myšlienky, pocity, emócie), si viete zobrať so sebou do každého dňa.

TIP - VYSKÚŠAJTE SI

Skúste si nájsť ráno, keď ešte ležíte v posteli, skôr, ako chytíte do ruky telefón, 5 minút čas.

A len si uvedomte samí seba – svoje telo, tu a teraz. Môžete ho preskenovať od hlavy až po päty a vnímať svoje telesné pocity – možno objavíte bolesť, možno hlad, mravčenie, napätie alebo nejaký príjemný alebo neutrálny pocit. Čokoľvek sa objaví, je to v poriadku. Nehodnoťte to.

Potom sa môžete chvíľu sústrediť na svoj dych. Môžete pozorovať svoj dych v celej jeho dĺžke – od toho, ako vzduch nosom vchádza, ako sa rozpína bruško, hrudník, až po to, ako vzduch nosom vychádza von a bruško, hrudník klesá.

A ak vás vyrušia vaše myšlienky (čo sa deje úplne bežne), len si to všimnite a bez hodnotenia vráťte svoju pozornosť späť k svojmu dychu.

Na záver môžete dvihnúť kútiku úst a očí – usmiať sa na seba a poďakovať, že ste si venovali 5 minút. Stali ste sa sami pre seba prioritou.

Ak by ste si chceli vyskúšať krátku Ranú meditáciu od Mindfully.sk, môžete si ju stiahnuť tu.

Autor: Tatiana Barillová - kvalifikovaný lektor všímavosti (mindfulness) - www.mindfully.sk

Tatiana pôsobila v oblasti ľudských zdrojov a dnes sa naplno venuje Mindfulness. Je to technika a zároveň životná cesta, (nielen) pre ľudí, ktorí sú preťažení, hľadajú cestu, ako opäť získať radosť a rovnováhu v pracovnom, osobnom či rodinnom živote.

  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Foto: Getty, RED

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy