Kľúč k úspechu: 15 vecí, ktoré produktívni ľudia robia inak

Čo robia úspešní ľudia preto, aby boli úspešní? Odpoveď na túto otázku sa pokúsil nájsť autor venujúci sa výskumu produktivity Kevin Kruse. Zostavil zoznam viac ako dvoch stoviek ultraproduktivních ľudí vrátane 7 miliardárov, 13 olympionikov, desiatok podnikateľov a študentov s tými najlepšími výsledkami a všetkých sa pýtal, čo robia pre to, aby dosiahli nadpriemerné výsledky. Pri vyhodnocovaní ich odpovedí došiel k 15 postrehom o tom, čím sa títo ľudia odlišujú. Ak sa nimi chcete inšpirovať, tu sú:

  1. Zamerajte sa na minúty, nie na hodiny
    Extrémne úspešní ľudia si svoje dni plánujú po minútach, a nie po hodinách. Dokážu tak podľa všetkého so svojím časom pracovať oveľa efektívnejšie. A to preto, že si uvedomujú jednu vec - neexistuje nič hodnotnejšie než čas. Úspešní ľudia vedia, že keď prídu o peniaze, tak majú šancu ich znova zarobiť, zatiaľ čo čas vrátiť späť nemôžu. Shannon Miller, bývalá vrcholová gymnastka, ktorá vyhrala dve olympiády povedala: "Svoj denný rozvrh som si plánovala po minútach a držím sa toho dodnes." Aby ste ovládli svoj život, musíte efektívne ovládnuť aj svoj kalendár.
  2. Sústreďte sa len na jednu dôležitú vec
    Ultraproduktivní ľudia vedia, ktorá z ich povinností je pre ich úspech najdôležitejšia, a každé ráno sa jej aspoň hodinu venujú - bez výnimky. Tom Ziglar, riaditeľ poradenskej spoločnosti Ziglar Inc., si myslí, že by sme mali prvú časť dňa stráviť prácou, ktorá posunie náš život dopredu. Preto je dobré si ráno položiť dve otázky: Ktorá aktivita bude mať najväčší vplyv na dosiahnutie mojich cieľov? A čo mi zaručí povýšenie?
  3. Zabudnite na zoznam úloh
    Namiesto toho si rozvrhnite vaše plány do kalendára. Je totiž dokázané, že 41% všetkých úloh zo zoznamu vôbec nedokončíte. A z restov sa potom zbytočne stresujete a zle spíte. "Využite svoj kalendár a rozvrhnite si celý deň do 15-minútových blokov. Znie to otravne, ale pomôže vám to docieliť takmer stopercentnú úspešnosť," radí Jordan Harbinger z poradenskej firmy The Art of Charm.
  4. Oklamte čas a s ním aj prokrastináciu
    Svojmu budúcemu ja nemôžete veriť, jednoducho preto, že sme v čase nekonzistentní. To, že sa teraz rozhodneme, že v budúcnosti niečo urobíme, automaticky neznamená, že to tak skutočne dopadne. Len si spomeňte, ako sa snažíte začať jesť zdravo - nakúpite si veľa zdravého jedla a to sa vám nakoniec pokazí v chladničke, pretože sa nedonútite nabehnúť na nový režim. Skúste sa teda zamyslieť nad tým, čo by vám v budúcnosti mohlo pokaziť vaše odhodlanie, a jednoducho sami seba oklamte - začnite sa už teraz správať tak, aby ste sa do týchto situácií nedostávali.
  5. Buďte doma už pred večerou
    Andy Grove, prvý výkonný riaditeľ spoločnosti Intel upozornil: "Vždy sa nájde niečo, čo je potrebné urobiť a čo by malo byť hotové,". A my sa musíme naučiť vyberať. Úspešní ľudia vedia, aké sú v živote ich hodnoty. Samozrejme, patrí do nich aj práca, ale čo ešte? Neexistuje univerzálna odpoveď, ale pre mnohých platí - rodina, cvičenie a dobročinnosť. Tieto veci by ste mali zahrnúť do vášho kalendára.
  6. Používajte zápisník
    Richard Branson už niekoľkokrát zopakoval, že svoj konglomerát Virgin by nikdy nevybudoval, keby nemal svoj zápisník, ktorý so sebou všade nosí. A zapisoval si aj grécky lodiar a miliardár Aristotle Onassis. Podľa neho je poznámkový blok na nezaplatenie. Tým, že si budete zapisovať, čo sa vám preháňa hlavou, si navyše čistíte myseľ. Oslobodíte ju od veľkého množstva informácií, ktoré môžu byť na papieri.
  7. Naplánujte si čas na čítanie e-mailov
    Produktívni ľudia si nečítajú e-maily vždy, keď im nejaký príde. Nereagujú na každé zavibrovanie alebo upozornenie. Namiesto toho si naplánujú dobu, kedy sa budú venovať odpisovaniu - pretože je to efektívnejšie. Niektorí si čítajú poštu napríklad raz denne, iní trikrát - ráno, na obed a večer.
  8. Nechodievajte na schôdzky
    Na otázku „ako byť produktívny“ miliardár Marka Cuban bez váhania odpovedal: "Nikdy si s nikým nedávajte schôdzku, ak vám práve nemá vypísať šek." Schôdzky sú totiž zabijakom času - začínajú neskoro, chodia na ne nesprávni ľudia, častokrát sa vzďaľujú od témy, a navyše trvajú dlho. Mali by ste sa preto vzdať schôdzok, kedykoľvek je to možné. Zamerajte sa iba na tie najdôležitejšie a urobte ich čo možno najkratšie.
  9. Naučte sa hovoriť NIE
    Miliardár Warren Buffett raz povedal: "Rozdiel medzi úspešnými a veľmi úspešnými ľuďmi je ten, že tí veľmi úspešní vedia povedať nie - a to skoro na všetko“. To znamená, že keď na prosbu nemáte okamžite spontánnu chuť odpovedať: "Jasné že ÁNO!", potom radšej odmietnite.
  10. Nasledujte pravidlo 80/20
    Paretov princíp talianskeho ekonóma Vilfredo Pareta. Nejde o nič zložité, toto pravidlo totiž celkom výstižne hovorí, že 80 percent našich výsledkov vychádza z iba 20 percent našich aktivít. Ultraproduktivní ľudia sa poznajú a vedia, z čoho ich výsledky pramenia, a tak sa sústreďujú predovšetkým na produktívne aktivity. Často sa uvádza príklad s oblečením - nosíme len 20 percent oblečenia, ktoré máme v skrini, ďalších 80 percent nám tam len tak leží. A to isté platí aj pri produktivite. Zamerajte sa na aktivity, ktoré vám zaistia skvelé výsledky, zvyšok ignorujte.
  11. Delegujte povinnosti na ostatných
    Úspešní ľudia sa nikdy nepýtajú na to, čo by mali urobiť, ale ako by sa daná vec dala urobiť čo najlepšie. Nemajú problémy s kontrolou a bez váhania úlohy a povinnosti delegujú na ostatných tak, aby sa práce zvládlo čo najviac. Vyhýbajú sa mikromanažmentnu a zaujímajú sa až o výsledky.
  12. Dajte každému dňu inú tému
    Dokážete sa vďaka tomu venovať tomu, čo treba - každý deň si naplánujte jednu hlavnú aktivitu a tej všetko ostatné podriaďte. Je to metóda, ktorú používal napríklad Jack Dorsey, keď sa snažil riadiť dve spoločnosti - Twitter a Square - naraz.
  13. Venujte sa iba jednej veci naraz
    Koľkokrát sa vám už stalo, že ste otvorili email alebo účet a zase ste si povedali, že sa k nemu vrátite neskôr? Tí najlepší z nás sa snažia presne toto nerobiť. Ak sa do niečoho pustia - čítanie pošty, vybavovanie e-mailov, písanie inštrukcií, tak to rovno dokončia. Možno tomu nebudete veriť, ale vybaviť to, čo je potrebné, väčšinou nezaberie viac ako desať minút. Takže až nabudúce otvorte e-mail, rovno odpovedzte. Zredukujete svoj stres a nebudete musieť myslieť na to, že je potrebné ešte niečo dokončiť.
  14. Majte svoje ranné rituály
    V priebehu výskumu sa mnohí chceli podeliť o svoje ranné rituály. Napríklad Hal Elrold, autor knihy The Miracle Morning: „Veľa ľudí sa snaží robiť čo najviac vecí naraz, aby toho zvládli čo najviac. Ráno sa však treba zamyslieť, ako robiť čo najmenej vecí a získať z nich maximum.“ Takže si jednoducho ráno urobte čas na seba. Čo všetko k tomu patrí? Sprcha, zdravé raňajky, ranný strečing, meditácia, čítanie kníh alebo napríklad aj písanie denníka.
  15. Nevynechávajte pauzy
    ​​​​​​​
    Úspešní ľudia nevynechávajú jedlo, spánok alebo iné prestávky preto, aby získali viac času. Vedia, že jedlo je palivo a spánok regeneruje a bez týchto pohonov nie je možné sa sústrediť na prácu, robiť správne rozhodnutia a zvýšiť celkovú produktivitu. Nezabúdajte na to ani vy.
Viac o téme: Tipy Život Úspech Otázky Motivácia Produktivita
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Forbes, Foto: Getty

Súvisiace články