Povedzte mi niečo o sebe! Ako sa prezentovať na pohovore, radí personalistka

Ak chcete získať prácu, dôležité je, ako zapôsobíte svojím prejavom na pracovnom pohovore.Ak chcete získať prácu, dôležité je, ako zapôsobíte svojím prejavom na pracovnom pohovore. Zdroj: thinkstock.com

Rozprávať o sebe a svojich pracovných skúsenostiach nie je jednoduché. Viete však, čo stojí za otázkou personalistu: Povedzte mi niečo o sebe? V skutočnosti chce od vás počuť, v čom sa odlišujete od ostatných kandidátov.

Poznáte štandardnú situáciu. Prídete na pracovný pohovor, usadíte sa oproti personalistovi, ktorý vás privíta, predstaví seba aj  spoločnosť a opíše pracovnú pozíciu a potom prenechá hlavné slovo vám. Vyzve vás, aby ste povedali niečo o sebe. V takejto situácii máte „menší“ náskok. Poznáte, akého človeka hľadajú do spoločnosti a môžete sa spýtať sám seba, či vám vyhovuje pracovná pozícia. Ak áno, môžete začať svoje rozprávanie – sebaprezentáciu.

Dvojminútový monológ stačí

Veľa kandidátov si myslí, že otázka „Povedzte nám niečo o sebe“ má preklenúť počiatočné napätie a prispieť tak k uvoľneniu konverzácie. Martina Čizmadiová  zo spoločnosti ZenithPeople Consulting dostáva často takéto odpovede: „Vyštudoval som vysokú školu, mám dve deti a vo voľnom čase rád čítam“ alebo „Všetko máte v životopise, pýtajte sa.“  V skutočnosti však takouto otázkou personalista myslí „Povedzte mi niečo o sebe, aby som o vás uvažoval, ako o vhodnom kandidátovi pre našu firmu. V čom ste iný, ako ostatní kandidáti?“

„Treba si poriadne naštudovať pracovnú pozíciu, informácie o firme a porozmýšľať, čo by najviac na personalistu zapôsobilo. Kandidát by mal zaujať odpoveďou hneď na začiatku pohovoru, aby  mu personalista ďalej venoval jeho pozornosť, radí Čizmadiová zo ZenithPeople Consulting.

Ako ďalej hovorí, kandidát môže začať rozprávať o vzdelaní, pokračovať pracovnými skúsenosťami a hlavne by nemal zabudnúť vymenovať kľúčové pracovné úspechy. Nemusí však hovoriť viac, ako jednu až dve minúty. Najjednoduchšie to majú ľudia, ktorí vedia o svojej práci rozprávať s vášňou a zanietením. Takýmto spôsobom dokážu ľahko nadchnúť aj druhého človek, v tomto prípade personalistu.

Čo pozícia, to iná prezentácia

Nie však všetci ľudia dostali do vienka dar reči. Pre niekoho môže spôsobovať problém rozprávanie o sebe. Nie sme v Amerike, kde sa odbor rečníctvo študuje na stredných školách. Faktom je aj to, že výborné prezentačné schopnosti sa nevyžadujú ani na všetkých pracovných pozíciách. Viac dôležité  ako prezentačné schopnosti, sú odborné znalosti. Potrebné sú hlavne na pozíciách ako programátor, správca siete a projektant.

„Na pozíciu obchodného zástupcu je dar reči nevyhnutný. Personalista očakáva výbornú prezentáciu. Bude ju porovnávať s reálnym obchodným stretnutím kandidáta so zákazníkom,“ hovorí Martina Čizmadiová.

Ak chce kandidát získať prácu, mal by sa zamyslieť nad tým, aký celkový obraz o sebe na pohovore ukáže, ako sa bude slovne prezentovať a vystupovať.  Treba si však dávať pozor aj na zdĺhavé rozprávanie o sebe. Omnoho dôležitejšie je vyzdvihnúť svoje pracovné skúsenosti, ktoré je možné využiť aj na aktuálnej pracovnej pozícii. Z inzerátu pracovnej ponuky je možné vyčítať dostatok informácií o ponúkanej pozícii. Ďalšie informácie by ste mali dostať aj priamo na pohovore od personalistu.

Dĺžka sebaprezentácie závisí od  dĺžky pracovného pohovoru. Ak pohovor trvá do šesťdesiat minút, okolo polovicu času by mal hovoriť kandidát. Niektoré pohovory však môžu trvať do 30 minút.

„Personalista sa môže opýtať 2-3 otázky a kandidát hovorí aj viac ako 20 minút,“  uzatvára Čizmadiová.

Viac o téme: Prezentácia Uchádzač Rozprávanie Kandidát Pracovný pohovor Sebaprezentácia Povedzte mi niečo o sebe
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text: Andrea Miklasová, Foto: Thinkstock.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy