Aj po ceste do práce sa dá zarobiť! Stačí si to ‚odšľapať‘

Cestovanie do práce so zárobkom 60 eur za mesiac. Vo Francúzsku je to možné.Cestovanie do práce so zárobkom 60 eur za mesiac. Vo Francúzsku je to možné. Zdroj: thinkstock.com

Stačí prísť do práce na bicykli a za dvadsať pracovných dní máte zarobených 60 eur. Takáto je realita vo Francúzsku, kde odštartoval pilotný projekt v devätnástich spoločnostiach.

Až desaťtisíc francúzskych zamestnancov sa zapojilo do testovacieho projektu. Jeho primárnych cieľom je odľahčiť osobnú dopravu v mestách a motivovať ľudí, aby do práce dochádzali na bicykli. Svoju dopravu pritom môžu kombinovať s prostriedkami verejnej dopravy. Stratiť nemôžu nič, iba získať. Za prejazdené kilometre získajú od svojho zamestnávateľa príplatok, za každý najazdený kilometer 25 centov. V praxi by to znamenalo, že ak by ste do práce chodili na bicykli trikrát do týždňa, dvanásťkilometrový úsek tam a naspäť, za mesiac by ste zarobili štyridsať eur.

Tento experimentálny projekt oznámil v pondelok francúzsky minister dopravy Frederic Cuvillier. Informovali o tom na blogu francúzskeho denníka Le Monde.

„Veríme, že pre väčšinu ľudí sa bicykel stane bežným dopravným prostriedkom. Preto sme prišli s iniciatívou, ako podporiť tento ekologický a dynamický spôsob dopravy,“ uviedol francúzsky minister dopravy Frédéric Cuvillier.

Do tohto projektu sa zapojilo celkovo 19 organizácií a 10-tisíc zamestnancov. Spoločnosti sa tak  zaviazali, že budú svojim zamestnancom platiť cestu do práce na bicykli. Najväčší počet zamestnancov sa zapojilo z poisťovacej spoločnosti MMA, až 6 400 ľudí. Ďalej z banky Normandie s 1950 zamestnancami. Medzi ďalšími spoločnosťami s vyššou angažovanosť zamestnancov patria organizácie z oblasti bankovníctva, poisťovníctva, poradenstva a dopravy.

Ilustračné foto Galéria fotiek (3) Zdroj: thinkstock.com
Ilustračné foto Galéria fotiek (3) Zdroj: thinkstock.com

Skúšobná prevádzka

Pravidlá na preplácanie príplatkov sú jasné. Zamestnanci môžu svoju jazdu na bicykli kombinovať aj s ďalšími hromadnými dopravnými prostredkami. Projekt „odštartoval“ svoju cestu 2. júna a v skúšobnej prevádzke bude nasledujúcich šesť mesiacov. Po tomto čase zváži ministerstvo, či bude v projekte pokračovať.

Belgický systém

Ako projekt funguje vo svete? Príplatok za cestu bicyklom dostávajú už aj zamestnanci v Belgicku. Športuchtiví zamestnanci majú zaplatené za jeden kilometer 22 centov. Avšak aj napriek tomuto benefitu sa správanie ľudí veľmi nezmenilo. Vo Flámskom regióne sa napríklad tento model uchytil a mesto začalo budovať cesty, avšak vo Valónskej oblasti a v Bruseli nezdieľajú veľké nadšenie pre projekt.

Fikcia na Slovensku

Viete si však predstaviť, že by takýto projekt fungoval aj na Slovensku? Takúto iniciatívu by určite privítali viacerí zamestnanci. Otázkou však zostáva, ako sme na takýto projekt pripravení. Opýtali sme sa odborníkov, čo si o projekte myslia.

"Mne sa iniciatíva vo Francúzsku páči. Nie som si istá, či firmy ušetria na parkovacích miestach, keďže to nie je alternatíva do každého počasia. Určite však podporia zdravie svojich zamestnancov, ktoré snáď prinesie dosť energie a dobrý výkon v práci," myslí Orsolya Véghová z poradenskej spoločnosti Maxman Consultants.

"Myslím, že je to veľmi zaujímavý projekt. Možno sa na to pozrieť z pohľadu zamestnávateľa a samotného zamestnanca. Zamestnávateľ by určite privítal, aby jeho zamestnanci boli v kondícii a prichádzali s endorfínmi v tele. Čo sa týka finančnej odmeny, tak tu je to otázka nielen na rozpočet spoločnosti, ale aj prístupu štátu k takémuto projektu v zmysle finančných úľav a podobne.
No a zamestnanec pozerá na to najmenej z dvoch uhlov – na kvalitu a sieť cyklistických chodníkov a bezpečnosť. To znamená, aby bol tento projekt úspešný, musia mať zamestnanci istotu, že sa oni dostanú včas a bezpečne do zamestnania a ich deti zas do školy. Zhrnuté a podčiarknuté, nie sme ešte na takej úrovni, aby bol projekt reálny vo väčšom meradle. Skôr je to možné len na lokálnej úrovni v menšom mestečku za podpory nielen zamestnávateľa, ale aj samotného mesta,"
povedala Eva Vajsová, HR manažérka.

"Nápad je veľmi zaujímavý. Ťažko povedať, či by sa u nás na Slovensku realizoval," povedal šéf spoločnosti Websupport Michal Truban.

 


 

Viac o téme: Bicykel Zamestnanci Zárobok Príspevok Francúzsko Jazda na bicykli Francúzska vláda
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text: ami, Foto: Thinkstock.com, Zdroj: Transports.blog.lemonde.fr

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy