Návod, ako sa dostať z pozície manažéra na pozíciu lídra

Od pozície manažéra je iba „na skok“ k pozícii lídra.Od pozície manažéra je iba „na skok“ k pozícii lídra. Zdroj: photl.com

Od pozície manažéra je iba „na skok“ k pozícii lídra. Avšak nie všetci manažéri môžu byť aj lídrami. Ak sa ním chcete stať, nemalo by vám chýbať niekoľko „esenciálnych“ zručností.

Ľudia väčšinou nasledujú tých, ktorí majú charizmu. Je to vlastnosť, ktorá je na rozdiel od inteligencie alebo odbornosti nedefinovaná. Nemala by však chýbať žiadnemu lídrovi. Iba tak môže mať svojich nasledovníkov. Taktiež každý líder musí spĺňať aj očakávania, pretože len tak si získa rešpekt a ochotu spolupracovať. V tíme ľudí by mal byť vnímaný ako „najlepší z nich“. Musí teda dokázať, že vie riadiť a prepájať odborné znalosti členov tímu.

„Líder musí byť zároveň vnímaný ako „väčšina z nich“, to znamená, že musí byť stelesnením noriem a hodnôt, ktoré sú pre skupinu dôležité,“ hovorí Silvia Langermann z Coaching-poradna.sk.

Každý dobrý líder by mal byť pre druhých vzorom. Svojich pracovníkov by mal povzbudzovať, dodávať im sebadôveru a ťahať ich vpred svojim osobným nasadením. Taktiež je to však omylný človek, ktorý predtým, než začne motivovať zamestnancov, môže zažiť obdobie pokusov a omylov, a zároveň zlepšovať chod spoločnosti. Ak raz odhalí svoje chyby, razom „vyrastie“ z manažéra na lídra.

Čo by mal vedieť každý dobrý líder?

  1. Vyhodnocovať podnikateľské prostredie
    Šesťdesiat percent šéfov zhodnotilo, že najťažšie je predpokladať zmeny v odvetví. Ak však má spoločnosť strategické vedenie, dokáže sa rýchlo prispôsobiť zmenám. Myslí si to 86 % spoločností. Zároveň až 52 % spoločností priznáva, že má menej vyzretých vodcov.
    Potrebné vlastnosti lídra: V pracovnom prostredí uspejú vodcovia, ktorí dokážu správne a včas identifikovať príležitosti a hrozby.
     
  2. Efektívne spracovať projekty
    Každý dobrý manažér potrebuje k efektívnemu spravovaniu projektov mať nielen základné ekonomické znalosti, ale potrebuje aj súčinnosť v rámci organizácie -  musí byť vytvorená správna organizačná štruktúra, zabezpečená správna deľba práce, plánovanie úloh a pomoc ľudských zdrojov.
    Potrebné vlastnosti lídra: kontrola nad financiami, zodpovednosť za rozpočet, kalkulácia nákladov a prerozdeľovanie zdrojov
     
  3. Zveľaďovať strategické myslenie a inovácie
    Takmer tretina (26 %) ľudí z generácie milénium (nar. v rokoch 1980 – 2000) si myslí, že ich vodcovia naplno využívajú inovácie a až dvaja z troch zamestnancov považujú svojho zamestnávateľa za atraktívneho podľa jeho postoju k inováciám (novým trendom, využívaniu nových technológií, atď.)
    Potrebné vlastnosti lídra: inovatívnosť, stretegické a pokrokové myslenie
     
  4. Riadiť zmeny
    Zmeny v organizácií väčšinou pochádzajú z globálneho podnikateľského prostredia alebo z vnútra organizácie. Problém je, že 82 % ľudí si myslí, že im lídri nehovoria pravdu o chystaných zmenách a 65 % ľudí by radšej mali dobrých šéfov, ako vyšší plat.
    Potrebné vlastnosti lídra: analytické myslenie, podpora prameniaca z organizačnej kultúry a dôvery, schopnosť rýchlo riadiť zmeny
     
  5. Formovať budúcnosť organizácie
    Iba jedna z piatich organizácií podporuje kreativitu svojich zamestnancov a oceňovanie nových nápadov, pričom až 78 % lídrov verí v inovácie, ktoré sú potrebné pre rast spoločnosti.
    Potrebné vlastnosti lídra: rozvoj (leadership vo vnútri organizácie), porozumenie (interakcia medzi vládou, trhom a organizáciou), tlmočenie (ekonomické podmienky a tvorba citlivej stratégie)

Túžite získať prácu manažéra? Na Kariere nájdete viaceré manažérske pozície.

Viac o téme: Štúdia Líder Manažér Vlastnosti Zdručnosti
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Text: ami, Zdroj: mashable.com; themuse.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy