8 viet, ktoré používajú mimoriadni ľudia každý deň v práci

Ak ste sa teda pred časom pomýlili, priznajte si svoje nesprávne rozhodnutie. Nestratíte rešpekt pred zamestnancami, práve naopak, získate ho.Ak ste sa teda pred časom pomýlili, priznajte si svoje nesprávne rozhodnutie. Nestratíte rešpekt pred zamestnancami, práve naopak, získate ho. Zdroj: photl.com

Slová majú silu skutkov, tak prečo ich nevyskúšať. Každé vyrieknuté slovo môže zmeniť váš deň a možno aj deň druhých ľudí. Ak sa denne stretávate s vašimi kolegami, rodinnými príslušníkmi, či priateľmi alebo s hocikým, myslite, na každé vyrieknuté slovo alebo vetu.

 

„Môj názor je...“

Ak ste šéfom malej skupiny ľudí alebo väčšej, alebo iba koordinujete činnosť ostatných zamestnancov, neznamená to, že ste najmúdrejší zo všetkých ľudí a robíte najmúdrejšie rozhodnutia. Vaše vyhlásenia alebo rozhodnutia by mali byť zdôvodnené. Mali by mať racionálne a logické. Buďte otvorení kritike a prijmite návrhy na zlepšenie. Ľudia na vyšších pozíciách často zneužívajú svoje postavenie a autoritu, aby ich zamestnanci v práci počúvali. Oveľa efektívnejšie je však spolupracovať s ľuďmi a nasmerovať ich, aby každý ťahal za jeden koniec.

„Pomýlil som sa.“

Ak ste v minulosti spravili  nesprávne rozhodnutie ako šéf, priznajte si svoju chybu. Ak je to ešte možné napravte vaše nesprávne rozhodnutie, poučte sa z nej a pri ďalšej príležitosti sa jej snažte vyhnúť. V praxi sa jednému manažérovi prevádzky stalo, že vymyslel podľa neho výborný plán na zlepšenie celkovej produktivity práce tým, že presunul ľudí z jednej zmeny na druhú. Natrafil však na veľký odpor zo strany zamestnancov. Jeho ľudia v tej „sekunde“ nezaujímali, omnoho zaujímavejšia bola odmena na výplatnej páske.

Po niekoľkých týždňoch sa ten istý šéf stretol so zamestnancami, ktorým vymenil služby a povedal im: „Viem, že ste si hneď na začiatku mysleli, že to nebude fungovať a mali ste pravdu. Presunieme vašu zmenu naspäť.“ Po čase prišiel za ním jeden zo zamestnancov a povedal mu: „Nepoznal som vás, ale stačila jedna veta, aby som vás spoznal.“

Ak ste sa teda pred časom pomýlili, priznajte si svoje nesprávne rozhodnutie. Nestratíte rešpekt pred zamestnancami, práve naopak, získate ho.

„To bol výborný nápad.“

Nikdy nie je dosť chvály, ani keď si myslíte, že minulý mesiac ste svojich spolupracovníkov dostatočne vychválili. Nikdy nie je neskoro niekoho pochváliť: „To bol dobrý nápad.“ Odvážte sa „pocestovať“ v čase a pochváliť zamestnancov za predchádzajúce úspechy. Chvála je dar, ktorý darcu nič nestojí, ale príjemcovi je na nezaplatenie. Začnite preto ľudí chváliť. Tí to ocenia a obľúbia si vás.

„Ďakujem.“

Zamyslite sa nad tým, kedy ste niekomu venovali darček a on vám namiesto spokojnosti ukázal nechápavý pohľad. To isté sa vám môže stať aj vám, ale z druhej strany. Nechápavé pohľady môžete dostať od svojich spolupracovníkov. Aj keď sa v centre pozornosti môžete cítiť nepríjemne alebo neisto, všetko, čo musíte urobiť je pozerať osobám do očí a povedať: „Ďakujem.“

„Môžete mi pomôcť?“

Ak potrebujete pomôcť, bez ohľadu na to, o akú pomoc chcete požiadať, alebo ktorú osobu oslovujete, stačí sa úprimne a pokorne opýtať: „Pomôžete mi?“. Keď ste v pozícii šéfa, v tomto momente ukážete svoju zraniteľnosť, rešpekt a ochotu počúvať, čo sú mimochodom všetky vlastnosti veľkého vodcu. Zároveň sú to vlastnosti dobrého kamaráta.

„Ospravedlňujem sa.“

Každý človek robí chyby. Ľudia sú omylní. Ak si uvedomíte svoju chybu alebo svoje konanie, máte možnosť sa ospravedlniť slovami, svojim konaním alebo ukázať podporu. Nehanbite sa povedať: „Je mi to ľúto.“ Nikdy však nezačítajte ospravedlnenie s výhovorkou: „Bol som veľmi nahnevaní, pretože...“ alebo „myslím si, že si bol...“ Nikdy nehádžte vinu na druhú osobu. Iba sa ospravedlňte a vyjadrite poľutovanie: „Je mi to ľúto.“ Nič viac, nič menej.

 „Môžete mi ukázať?“

Poradenstvo je dočasné, ale poznanie zostáva. Ak viete, čo máte robiť je to výborný krok, ale ak viete, ako a prečo chcete niečo spraviť, znamená to oveľa viac. Ak napríklad niekoho požiadate o pomoc, aby vám ukázal pracovný postup, môže sa stať niekoľko vecí. Týmto činom ukážete, že rešpektujete druhých, že im dôverujete a veríte im skúsenostiam a zručnostiam. Nežiadajte o to, aby danú prácu niekto druhí za vás, požiadajte o vysvetlenie alebo o menšie školenie.  Výhra potom prichádza z obidvoch strán.

„Dovoľte, aby som vám pomohol.“

Veľa ľudí si mýli žiadosť o pomoc s prejavom slabosti. Čo znamená, že veľa ľudí váha s požiadaním o pomoc. Každý človek však potrebuje pomoc. Nájdite si úlohu, s ktorou môžete pomôcť. Začnite napríklad takouto vetou: „Mám niekoľko minút. Môžem vám pomôcť dokončiť nejakú úlohu?“ Ponuka by mala znieť tak, že chcete participovať na nejakej úlohe, otázka nemá byť položená povýšenecky alebo vyčítavo. Takýmto spôsobom dávate najavo aj model správania pre svojich zamestnancov, ako by sa mali správať medzi sebou.

Viac o téme: Líder Rozhodnutie Vodca Vedenie Manažér Ľudí Nadriadení Šéf Manažovanie Rozhodnutia
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: inc.com, Text: ami

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy