5 spôsobov, ako prinútiť ľudí, aby robili to, čo chcete

Niektoré z týchto tipov sa môžu zdať trochu manipulatívne, ale všetko je pomerne fér v hre psychologického presvedčovania. Navyše, tá predstava je lákavá. Nechceli by ste mať kontrolu nad ľuďmi? Nebolo by skvelé nechať ich robiť to, čo chcete? Získať potenciálneho partnera, prinútiť vaše deti správať sa, aby vás váš šéf povýšil, presvedčiť ľudí, aby vám pomohli uspieť vo všetkom, čo chcete. To všetko znie fajn. Možno to nie je úplne jednoduché, ale existujú rôzne spôsoby, ako sa k takýmto výsledkom priblížiť. Pozrite sa, ako na to.

 

  1. Oslovujte ľudí ich menom
    Veľa ľudí má tendenciu zabudnúť meno človeka, s ktorým sa práve zoznamujú. To je však veľká chyba. Ľudia sú totiž od narodenia egoistickí a naše mená tvoria významnú časť našej predstavy o sebe samých. Psychológovia odhalili, že časté používanie mena v konverzácii naozaj vedie k väčšej pravdepodobnosti, že dotyčný človek urobí, čo chcete. Bude si totiž myslieť, že ste si ho obľúbili.
     
  2. Pokúste sa ľudí zmiasť, aby vyhoveli vašim požiadavkám
    V sociálnej štúdii prišli na to, že zarobili dva krát viac, keď predávali hracie karty od domu k domu pomocou metódy DTR. Zmiasť a neskôr zmeniť. Namiesto toho aby hovorili ľudom, že predávajú 8 kariet za 3 doláre, hovorili, že predávajú za 300 centov až 8 kariet, čo je „výhodná ponuka“. Ľudia s najväčšou pravdepodobnosťou akceptujú, že sa jedná o výhodný nákup, zatiaľ čo sa v hlave snažia prepočítať aká je skutočná hodnota kariet.
     
  3. Predtým ako si vypýtate to, čo ozaj chcete, začnite niečím výstredným
    Ak začnete tým, že požiadate o niečo nehorázne, je pravdepodobné, že jednotlivec bude skôr súhlasiť s vašou druhou, primeranejšou žiadosťou. Ak napríklad požiadate niekoho o dar vo výške 1 000 eur na charitu, pravdepodobne povie nie. Ak však budete pokračovať a požiadate o jednoduchý dar vo výške 20 eur (suma, ktorú ste v prvom rade chceli), je oveľa pravdepodobnejšie, že ju získate, ako keby ste od začiatku požadovali 20 eur.
     
  4. Namiesto slovies použite podstatné mená
    Štúdia publikovaná v knihe Ako prinútiť ľudí robiť veci zdôrazňuje, že ľudia majú potrebu niekam patriť. Z tohto dôvodu je efektívnejšie klásť otázky použitím jednotlivca v podobe podstatného mena namiesto použitia slovies. V štúdii dostali ľudia rovnakú otázku dvoma rôznymi spôsobmi: „Aké dôležité je, aby ste hlasovali v zajtrajších voľbách?“ a „Aké dôležité pre vás je byť voličom v zajtrajších voľbách?“ Výsledky ukázali, že u jednotlivcov, ktorí boli oslovení ako „voliči“, bola vyššia šanca, že nasledujúci deň odovzdajú hlasovacie lístky. Ľudia milujú pocit spolupatričnosti, preto ich zaraďte to pozitívnych skupín: priatelia, kamaráti, kolegovia.
     
  5. Kopírujte reč tela a výrazy tváre
    Ak ste na pracovnom pohovore alebo sa rozprávate s peknou dievčinou v bare, vďaka dôvtipnému napodobňovaniu vás budú mať radšej. Venujte pozornosť spôsobu, akým niekto sedí alebo hovorí, a skúste sa zariadiť nasledujúcim spôsobom. Vedci to nazývajú „efekt chameleóna“ a je zaujímavé, že tento fenomén vnímame aj bez nášho vedomia. Podvedome máme tendenciu obľúbiť si ľudí, ktorí napodobňujú našu reč tela a výrazy tváre. Ak teda napodobňujete spôsoby, držanie tela a výrazy danej osoby, je pravdepodobnejšie, že k vám budú zhovievaví.
Viac o téme: Komunikácia Pohovor Vzťahy Úspech Presviedčanie
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Foto: Getty, onepercentbetter

Súvisiace články