Poznáte syndróm počítačového videnia? Toto všetko vám môže spôsobiť

Syndróm počítačového videnia je stav, ktorý postihuje 50 až 90% ľudí, ktorí trávia väčšinu času sledovaním počítačových obrazoviek. Zasiahnutí ním často bývajú napríklad úradníci. Napriek tomu sa tento syndróm môže objaviť aj u detí, ktoré k svojej školskej práci potrebujú prístup k počítaču alebo tabletu. Problémom je, že pri častom a dlhodobom používaní počítaču sú oči vystavené zvýšenému riziku namáhania.

Pri pohľade na digitálne obrazovky zo strednej vzdialenosti sú svaly, ktoré riadia pohyb očí vždy aktívne a prispôsobujú sa obrazovke. Vzhľadom na to, že sa práci s počítačom väčšinou venujeme dlhšiu dobu s malými alebo žiadnymi prestávkami, vaše oči môžu byť suché alebo unavené. Aj keď to určite nie je príjemné, tento pocit nemusí automaticky znamenať, že sa poškodzuje zdravie vašich očí.

Príznaky syndrómu počítačového videnia

Existuje niekoľko príznakov, ktoré naznačujú, že sú vaše oči priveľmi namáhané počítačom. Vyžaduje si vaša prác dlhé hodiny pred obrazovkou? Ak trpíte dvoma alebo viacerými z nasledujúcich príznakov súčasne, pravdepodobne to svedčí o syndróme počítačového videnia.

Suché oči

Väčšina ľudí žmurká o tretinu menej často, keď sa zameriava na obrazovku po dlhšiu dobu. Vďaka tomu sa slzný film na očiach môže odpariť a zanechať očný povrch suchý a drsný.

Syndróm počítačového videnia môže tiež spôsobiť chronické stavy, akým je napríklad porucha funkcie žliaz (MGD). Tá má za následok príznaky suchých očí, ktorý pretrváva aj po skončení vášho pracovného dňa.

Bolesti hlavy

Bolesti hlavy, môžu byť spôsobené sústredením na počítač, keď sedíte niekoľko hodín v rovnakej polohe. Tento typ bolesti hlavy zvyčajne začína od zadnej časti hlavy alebo hornej časti krku a pohybuje sa smerom hore, akoby sa obalil okolo čela a spánkov, kde sa bolesť zosilňuje.

Nesprávne držanie tela a pracovný stres môžu tiež spôsobiť bolesti čelného laloku, pri ktorých sa v spánkoch a na čele usadzuje mierna až silná bolesť. Tí, ktorí pravidelne prežívajú migrény, si musia byť vedomí toho, že napätie a bolesti hlavy môžu problémy iba zhoršiť.

Únava očí

Intenzívne zameranie na zrak pri čítaní alebo riadení môže spôsobiť únavu očí a pocit celkovej únavy. Výsledky sa môžu zhoršiť, ak sa sústreďujete na jasný zdroj svetla, napríklad na obrazovku. Tieto efekty sa zhoršujú, keď je zvyšok prostredia slabo osvetlený alebo vyslovene tmavý, čo spôsobuje zvýšenú citlivosť na svetlo.

Únava očí môže viesť k rozmazanému videniu v jednom alebo oboch očiach. Rozmazané vydenie zvyčajne prichádza vo vlnách, ktoré sa ku koncu dňa zvyšujú.

Ako sa chrániť pred syndrómom počítačového videnia?

  • Upravte osvetlenie v miestnosti
  • Upravte intenzitu jasu vášho monitora
  • Prispôsobte výšku monitora
  • Riaďte sa pravidlom 20-20-20: každých 20 minút uľavte očiam aspoň na 20 sekúnd
  • Z času na čas si „zacvičte“ očami
  • Kedykoľvek máte suché oči, použite kvapky do očí
  • Noste okuliare alebo kontaktné šošovky

Ak problémy aj napriek opatreniam pretrvávajú, možno je na čase zvážiť návštevu odborníka, ktorý vykoná komplexné vyšetrenie očí. Prajeme vám veľa pracovných úspechov.

Viac o téme: Wellness Monitor Pracovisko Zdravie Oči Pracovný úraz
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Foto: Getty, globalwellnessinstitute

Súvisiace články