Začať podnikať v čase konoravírusu? Odborníci radia, či je to dobrý nápad

Vždy bol váš sen začať podnikať a byť sám sebe šéfom? Táto predstava láka mnohých ľudí. Nástup pandémie koronavírusu však viacerých vystrašil a pozastavil v plánoch rozbehnúť vlastný biznis. Ak aj vy váhate, či začať podnikať v období krízy, prečítajte si názory odborníkov, ktorých sme sa spýtali, či je dobré v týchto časoch začať podnikať, na čo sa pripraviť a prezradíme, v akých oblastiach sa úspechu báť nemusíte.

 

 

Peter Pašek, Managing Director/Partner zo spoločnosti Accace k.s.

Odporúčate ľuďom v tomto období rozbehnúť podnikanie? 

História dokazuje, že veľa úspešných podnikov vzniklo práve v čase rozličných kríz. Je to dané tým, že práve v krízových a pokrízových časoch sa najprísnejšie validuje každý nápad/projekt, keďže zákazníci v týchto časoch skutočne používajú resp. platia len za to, čo potrebujú. Okrem toho takáto doba praje cene vstupov, keďže je možné očakávať, že znížený dopyt, postupne narastajúca nezamestnanosť bude tlačiť cenu práce a cenu služieb dodávateľov dole. To určite výrazné stlačí sumu potrebnej investície na rozbeh akéhokoľvek podnikania. Rovnako ako do Covid19, treba však počítať, že či už nápad alebo dobrý tím nevedia zaručiť úspešnosť projektu. Vždy treba mať skôr dobre nastavený business model, teda vedieť, kto sú vaši zákazníci, čo potrebujú, akú pridanú hodnotu im viem ponúknuť a ako by to všetko mohlo viesť k rastu mojich tržieb. Ono to možno znie banálne, ale väčšina podnikov sa skutočne nad svojím podnikaním takto nezamýšľa. Mali by mať vždy na mysli, že len dobrý nápad či dokonalá technológia nie sú garanciou úspechu. Za nás ale určite platí, že obdobie akejkoľvek krízy je vhodným časom na začiatok niečoho nového, teda aj na rozbeh podnikania. 
 

S čím by mali rátať tí, ktorí zvažujú začať podnikať? 

Začatie podnikania či už z pohľadu času, náročnosti resp. financovania je aktuálne ďaleko jednoduchšie než napríklad pred 10-15 rokmi. Zmenilo sa však, že uspieť v podnikaní je ďaleko ťažšie, keďže konkurencia je veľmi veľká. Nápadov a šikovných ľudí je po svete neskutočne veľa. Rovnako treba počítať s tým, že rozbeh podnikania už v zabehnutých odvetviach vie priniesť veľké množstvo reštrikcií, ktoré v určitej miere slúžia aj ako bariéra pre vstup do podnikania nových subjektov. My máme radi vždy radšej projekty z kategórie nie „me too business“, čiže keď sa snaží niekto priniesť na trh niečo, čo tu nikto neponúka. Nehovorím, že sa nedá „odkopírovať“ dobrý nápad aj v zahraničí, ale vtedy ho je potrebné priniesť na náš trh ako prvý, respektíve čím skôr.
 

V akých odvetviach je aktuálne najväčšia šanca uspieť? 

V každom odvetví, ktorého výstupom je niečo, čo ľudia potrebujú a sú za to ochotní zaplatiť a podnikateľ je v tom skutočne dobrý a baví ho to. Preto človek nemusí byť úspešný len ak bude podnikať v technológiách, ale v posledných rokoch sa zvyšuje dopyt aj po kvalitnej remeselnej práci. Ak jev nej  človek dobrý, baví ho, tak vie určite vybudovať úspešné podnikania aj v takomto odbore. Áno, veľký úspech v takomto odbore môže na seba čakať o niečo dlhšie ako je to napríklad v prípade nejakého technologického startupu, ale často sú tie príbehy s odstupom času pre nás ďaleko zaujímavejšie a inšpiratívnejšie. Ak by sme si mali vybrať odbory, do ktorých by sme investovali, tak je potravinárstvo, zdravotníctvo, digitalizácia, robotizácia, ale aj dobory, kde sa pracuje s emóciami a tie sa ešte veľmi dlhý čas nebudú dať poskytnúť bez ľudského pričinenia.  

 

Monika Shatagin, výkonná riaditeľka, Finanzpartner, a. s.

Odporúčate ľuďom v tomto období rozbehnúť podnikanie?

V sektore finančných služieb sa pohybujem už viac ako desaťročie. Ak má niekto záujem podnikať v oblasti finančných služieb, práve dnes je na to vhodný priestor. Pandémia koronavírusu sa stala ťažkou skúškou finančnej kondície mnohých slovenských rodín. Z dlhodobých štatistík vychádza, že na Slovensku si pravidelne sporí necelých 58 % domácností. Veľa rodín stratilo či stratí značnú časť príjmov, o odklad úverových splátok požiadalo v bankách už viac ako 130 000 klientov. Je práve úlohou finančných sprostredkovateľov, aby v tejto situácii pomáhali ľuďom zabezpečiť vlastnú finančnú budúcnosť. Rovnako ako ich pripraviť na budúce možné riziká.
Globálna pandémia koronavírusu ukázala slabiny a silné stránky každého sektora nášho hospodárstva. Spoločnosti, ktoré poskytujú ľuďom kontaktné služby – akými sú napríklad verejné stravovanie, ubytovacie služby či cestovný ruch, musia tvrdo zápasiť s následkami nútenej karantény. Naopak, v sektore finančných služieb sa ponuka a dopyt až tak výrazne nezmenili. S príchodom ochorenia COVID-19 sa Slováci o niečo intenzívnejšie začali zaujímať o ochranu svojho zdravia prostredníctvom životného poistenia alebo o sporenie pre prípad straty zamestnania.
 

S čím by mali rátať tí, ktorí zvažujú začať podnikať?

V našej spoločnosti Finanzpartner pozývame k spolupráci skúsených finančných maklérov ale vítame i úplných nováčikov. Ako jedna z mála spoločností na Slovensku sa zameriavame na tri špecifické skupiny, ktoré bývajú často prehliadané. Tou prvou sú matky (ale i otcovia) na materskej dovolenke, druhou sú bývalí profesionálni športovci a tou treťou sú učitelia či pedagogickí pracovníci. Myslíme si, že osobnostné a povahové vlastnosti týchto ľudí ich predurčujú byť úspešnými v sektore sprostredkovania finančných služieb. Vysoko oceňujeme ich schopnosť multitaskingu, pevnej disciplíny či edukačný rozmer. Všetkým nováčikom podávame pri rozbehu vlastného podnikania pomocnú ruku – v podobe administratívnej, technickej a finančnej podpory. Každý záujemca však musí rátať predovšetkým s tvrdou prácou na svojom rozvoji, a s tým súvisiacim kontinuálnym vzdelávaním. Finančné služby sú vzťahový biznis a dôveru klienta si treba poctivo zaslúžiť.
 

V akých odvetviach je najväčšia šanca uspieť?          

Pandémia koronavírusu priniesla mnohé zásadné zmeny v podnikaní už dnes. Za tú najvýznamnejšiu by som označila potrebu digitalizácie. Počas týždňov karanténnych opatrení sa väčšina predaja, kúpy či sprostredkovania služieb udiala v online priestore. Šancu uspieť v budúcnosti majú predovšetkým odvetvia, ktoré dokážu poskytovať plne digitalizované služby a riešenia. Pri digitálnych službách nie je podstatné samotná komodita, ale jej ľahká, pohodlná a bezpečná dostupnosť. Počas domácej karantény mnohí Slováci kupovali s rovnakým zanietením online potraviny, lieky, knihy ale i rekreačné chalupy. Ja by som teda povedala, že dôležitým k úspechu nebude ani konkrétne odvetvie, ale samotný spôsob predaja. O to viac pozitívne vnímam, že sektor finančných služieb bol plne digitalizovaný už pred príchodom koronavírusu. Naše služby sme dokázali klientom kontinuálne  ponúkať v rovnakom rozsahu a kvalite ako pred príchodom pandémie.    

 

Rastislav Blažej, zodpovedný za Program pre začínajúcich podnikateľov Slovenskej sporiteľne

Odporúčate ľuďom v tomto období rozbehnúť podnikanie?

Podnikanie nebolo a ani v tomto období nie je pre každého. Podnikateľ potrebuje mať okrem dobrého nápadu aj plán, ako nápad zrealizuje, spočítané financie nielen na zrealizovanie nápadu, ale aj na úvodnú fázu. A samozrejme plán, čo robiť, ak to nejde prvý alebo aj tretí krát. Do 23 % podnikateľov je po troch pokusoch úspešných tak, že nepotrebujú reštart alebo zavrieť firmu. U tých, ktorí uspeli okrem nápadu vidíme nasledovné:
1. Nestačí mať účtovníčku, treba ekonomike firmy naozaj rozumieť a chcieť pochopiť aj veciam, ako je cash-flow.
2. Dôležitou súčasťou výbavy podnikateľa je aj vytrvalosť a schopnosť neustále prekonávať prekážky, ktoré súvisia s podnikaním a súvisiacou administratívou.

3. Priznajú si, že niečomu nerozumejú a hľadajú radu a pomoc.
4. Keď sa potknú, vstanú, poučia sa a idú ďalej. 
 

S čím by mali rátať tí, ktorí zvažujú začať podnikať?

1. Rozbeh bude ťažší a pomalší ako v minulosti.
2. Zhoršujúci sa ekonomicky sentiment. V Európe až 75 % respondentov niektorých prieskumov predpokladá zhoršenie ekonomických podmienok a iba 22 % ich zlepšenie.
3. Lepšia dostupnosť pracovnej sily.
4. Viaceré možnosti, kde získať cenne rady a pomoc mentora alebo aj peniaze na rozbeh podnikania. Či už úverové (www.zacinamepodnikat.sk, Slovak Business Agency a podobne) alebo investičné (je viacero fondov, ale aj crowdfunding na kapitálový vstup do firiem).
 

V akých odvetviach je aktuálne najväčšia šanca uspieť? 

1. Odvetvia, ktoré podporujú hybridný offline/online model.
2. Aj takzvané isté odvetvia, ako napríklad zubári, vedia skrachovať, ak nevedia hospodáriť s peniazmi. A naopak máme kaviarne (jedno z najzasiahnutejších odvetvi), ktoré vďaka svojej flexibilite doplnili svoje služby o rozvoz potravín a dodávali svojej „komunite“ čerstvé potraviny s kávou.

Zdielať článok na Facebooku
26.05.2020  |  Foto: Getty Images; Autor: © Zoznam/es
Hodnotenie článku:
5.0/5 (2 hlasov)


TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Citáty o práci a kariére

Bill Gates

Úspech je zlý učiteľ. Kvôli nemu si múdri ľudia myslia, že nemôžu prehrať.

Bill Gates