Pracovná pohotovosť

§ 96 Zákonník práce

(1) Ak zamestnávateľ v odôvodnených prípadoch na zabezpečenie nevyhnutných úloh nariadi zamestnancovi alebo sa s ním dohodne, aby sa mimo rámca rozvrhu pracovných zmien a nad určený týždenný pracovný čas vyplývajúci z vopred určeného rozvrhnutia pracovného času zdržiaval po určený čas na dohodnutom mieste a bol pripravený na výkon práce podľa pracovnej zmluvy, ide o pracovnú pohotovosť.

(2) Čas, počas ktorého sa zamestnanec zdržiava na pracovisku a je pripravený na výkon práce ale prácu nevykonáva, je neaktívna časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa považuje za pracovný čas.

(3) Za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku podľa odseku 2 patrí zamestnancovi mzda vo výške pomernej časti základnej zložky mzdy, najmenej však vo výške minimálneho mzdového nároku ustanoveného v § 120 ods. 4 v eurách za hodinu pre prvý stupeň náročnosti práce. Ak sa zamestnávateľ so zamestnancom dohodnú na poskytnutí náhradného voľna za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku, patrí zamestnancovi mzda podľa prvej vety a za hodinu tejto pracovnej pohotovosti hodina náhradného voľna; za čas čerpania náhradného voľna zamestnancovi mzda nepatrí.

(4) Čas, počas ktorého sa zamestnanec zdržiava na dohodnutom mieste mimo pracoviska a je pripravený na výkon práce, ale prácu nevykonáva, je neaktívna časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa nezapočítava do pracovného času.

(5) Za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti mimo pracoviska patrí zamestnancovi náhrada najmenej 20 % minimálneho mzdového nároku ustanoveného v § 120 ods. 4 v eurách za hodinu pre prvý stupeň náročnosti práce.

(6) Čas, keď zamestnanec počas pracovnej pohotovosti vykonáva prácu je aktívna časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa považuje za prácu nadčas.

(7) Pracovnú pohotovosť môže zamestnávateľ nariadiť najviac v rozsahu osem hodín v týždni a najviac v rozsahu 100 hodín v kalendárnom roku. Nad tento rozsah je pracovná pohotovosť prípustná len po dohode so zamestnancom.

Vysvetlivky

Pracovná pohotovosť je po nariadení alebo po dohode so zamestnávateľom pripravenosť zamestnanca vykonávať nevyhnutnú prácu v prípade potreby nad rámec jeho stanoveného týždenného času a mimo rozvrhu jeho pracovných zmien.

Čo znamená nevyhnutná práca?
Ak ste, napríklad zamestnancom vodárenskej spoločnosti a nastane porucha, ktorú je potrebné čo najskôr opraviť, a vy nemáte práve rozvrhnutú pracovnu zmenu, pracujete v pohotovostnom režime.
Pracovná pohotovosť je čas, kedy vy ako zamestnanec (po nariadení zamestnávateľom alebo po dohode s ním) ste pripravený v dohodnutom čase zasiahnuť v prípade náhlej potreby (napr. poruchy na vodovodnom potrubí).

Pri pracovnej pohotovosti sa môže zamestnávateľ s Vami dohodnúť nasledovne:
• Pracovnú pohotovosť vykonávate na pracovisku zamestnávateľa
• Máte nariadenú alebo dohodnutú pracovnú pohotovosť, ale nemusíte sa zdržiavať na pracovisku, môžete byť napr. doma alebo jednoducho na mobilnom telefóne

Pri pracovnej pohotovosti sa stretávame s nasledovnými pojmami:
• Neaktívna časť pracovnej pohotovosti: to je čas, kedy ste v pohotovostnom režime, t.j. ste pripravení vykonávať prácu, ale prácu nevykonávate (napr. žiadna porucha sa nestala)
• Aktívna časť pracovnej pohotovosti: čas, keď počas pracovnej pohotovosti vykonávate prácu

Podľa toho, kde sa (po dohode so zamestnávateľom) zdržiavate počas pracovnej pohotovosti a či skutočne vykonávate prácu, je alebo nie je čas pracovnej pohotovosti súčasťou Vášho pracovného času. Môžu nastať nasledovné situácie a vtedy platí nasledovné:
• Ak sa počas pracovnej pohotovosti zdržiavate na pracovisku zamestnávateľa a ste pripravení prácu vykonávať, ale ju nevykonávate, ide o neaktívnu časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa Vám započítava do pracovného času (a teda aj do ustanoveného týždenného pracovného času)
• Ak sa počas pracovnej pohotovosti zdržiavate na pracovisku zamestnávateľa a vykonávate prácu, ide o aktívnu časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa počíta do Vami odpracovaných nadčasov
• Ak sa počas pracovnej pohotovosti zdržiavate na dohodnutom mieste mimo pracoviska zamestnávateľa a prácu nevykonávate, ide o neaktívnu časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa Vám neráta do pracovného času
• Ak sa počas pracovnej pohotovosti zdržiavate mimo pracoviska a potom na pokyn zamestnávateľa vykonávate prácu, ide o aktívnu časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa Vám počíta do odpracovaných nadčasov

Inými slovami:
Ak sa počas pracovnej pohotovosti zdržiavate na pracovisku zamestnávateľa, je v podstate jedno, či skutočne vykonávate alebo nevykonávate prácu, pracovná pohotovosť sa Vám v oboch prípadoch počíta do pracovného času (z toho aktívna pohotovosť do nadčasov)
Ak sa nezdržiavate na pracovisku ale na inom dohodnutom mieste, do pracovného času sa Vám to ráta len za predpokladu, že skutočne vykonávate prácu ( opäť to rátame k odpracovaným nadčasom)

Ako ste za pracovnú pohotovosť odmeňovaní?
Za akúkoľvek formu času pracovnej pohotovosti Vám patrí mzda prípadne náhrada mzdy podľa toho, či ide o aktívnu alebo neaktívnu časť pracovnej pohotovosti a podľa toho, kde ste sa počas prac.pohotovosti zdržiavali.

• Za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku Vám patrí riadna mzda, a to vo výške pomernej časti základnej zložky mzdy (základná zložka mzdy je pevná hodinová sadzba, prípadne základný mesačný plat bez príplatkov či pohyblivej, výkonnostnej zložky mzdy a jej pomerná čiastka zodpovedá počtu odpracovaných hodín v režime neaktívnej pracovnej pohotovosti)
• Každá aktívna pohotovosť či už na pracovisku zamestnávateľa alebo na inom dohodnutom mieste sa Vám ráta ako nadčas, patrí Vám teda mzda s prihliadnutím príslušných príplatkov pri práci nadčas.
• Ak sa počas neaktívnej časti pracovnej pohotovosti zdržiavate mimo pracoviska, na dohodnutom mieste alebo napr. na telefóne, patrí Vám náhrada mzdy a to vo výške min. 20% minimálneho mzdového nároku podľa § 120 ZP pre prvý stupeň náročnosti práce (1,698 Eur /1 hod, čo je 51,15 Sk /1 hod).

Náhradné voľno za neaktívnu pracovnú pohotovosť na pracovisku Zamestnávateľ sa s Vami môže dohodnúť na čerpaní náhradného voľna za čas neaktívnej pracovnej pohotovosti na pracovisku (pozor, nemôže Vám to nariadiť, dohoda s Vami je podmienkou). V tom prípade platí nasledovné:
• Za hodinu neaktívnej pracovnej pohotovosti Vám patrí hodina náhradného pracovného voľna
• Ak si čerpáte náhradné voľno a skrátite si tak pracovný týždeň o napr. šesť hodín, za tých šesť hodín Vám nepatrí mzda. Tú však dostanete za šesť hodín práce navyše, ktorú ste vykonávali v čase neaktívnej pracovnej pohotovosti.

Najvyššia prípustná kapacita nariadenej pracovnej pohotovosti Pracovnú pohotovosť Vám môže zamestnávateľ nariadiť len v rozsahu najviac 8 hodín v týždni a najviac 100 hodín v kalendárnom roku. Na rozsahu vyššom ako je stanovený rozsah, sa musí zamestnávateľ s Vami dohodnúť.

Zamestnávateľ je povinný evidovať (§ 99 ZP) Váš pracovný čas, prácu nadčas, nočnú prácu, ako aj aktívnu a neaktívnu časť pracovnej pohotovosti tak, aby bol zaznamenaný začiatok a koniec časového úseku, v ktorom ste vykonávali prácu alebo ste mali nariadenú alebo dohodnutú pracovnú pohotovosť.


Zdroj: BARANCOVÁ, H.: Zákonník práce. Komentár s príkladmi. 5.vydanie. Bratislava: SPRINT, 2007.
Zdroj: Zákonník práce s komentárom a judikatúrou. Bratislava: NOVÁ PRÁCA, 2008
Zdroj: BRUNOVSKÝ, Š., DOHÁŇOŠOVÁ, O., JÁNOŠÍKOVÁ, L. a i.: Abeceda mzdovej účtovníčky 2008. 2.vydanie. Olomouc: ANAG, 2008
Zdroj: RYBÁROVÁ, M., VOJNÁROVÁ, A., MAČUHA, M.: Novelizovaný Zákonník práce. Komentár s príkladmi. Bratislava: EPOS, 2007
Viac o téme: Zakony
  • Autor: © Zoznam
  • FOTO: Jupiterimages
 
Staršie správy
Staršie správy