14 znakov, že sa váš pracovný pohovor uberá nesprávnym smerom
Konverzácia medzi uchádzačom a manažérom, resp. personalistom, by mala prebiehať čo najhladšie a bez trápneho ticha. Už na pohovore by ste mali mať pocit, že ste druhú osobu zaujali svojou osobnosťou a pracovnými zručnosťami. Ak však personalista neudržiava očný kontakt, pôsobí znepokojene alebo sa dokonca začína pomaly baliť, čím naznačuje ukončenie rozhovoru, neveští to nič dobré.
Pracovný pohovor by sme mohli prirovnať k partnerskej zoznamovacej schôdzke. V obidvoch prípadoch sa chcete ukázať v tom najlepšom svetle, lenže vaším neprajníkom je stres. Ak sa v danej situácii pozriete aj na druhú stranu, zistíte, že sa nachádza v podobnej alebo v rovnakej situácii. Takýmto spôsobom aspoň trochu odbúrate najväčší príval stresového hormónu.
Vráťme sa však k stretnutiu medzi uchádzačom a personalistom na pracovnom pohovore. Skúste si na stretnutí všímať osobu, ktorá sedí oproti vám a komunikuje s vami. Reč tela a ústny prejav vám môže prezradiť, akým smerom sa bude pohovor uberať. Ak dokážete čítať medzi riadkami, môžete lepšie posúdiť reakcie personalistu alebo manažéra a prispôsobiť tomu svoje odpovede. Ak ho napríklad viac zaujíma vaše posledné zamestnanie, môžete opísať nielen vaše pracovné povinnosti, ale aj to, čo sa vám v zamestnaní podarilo dosiahnuť a ako ste riešili vzniknuté problémy.
Ak však máte na pohovore pocit, že sa vaša komunikácia uberá zlým smerom (personalista zíva alebo neudržiava očný kontakt), je dôležité nestratiť sebadôveru a vykľučkovať zo situácie čo najlepšie. Správanie personalistu nemusí v každom prípade s vami súvisieť. Mohol mať napríklad zlý deň alebo osobné problémy. Netreba preto hneď vypnúť, ale „vniesť vietor do plachiet“, aby sa pohovor uberal takým smerom, akým chcete.
15 znamení, ktoré odhalia, že pohovor sa uberá zlým smerom vďaka tomu, že personalista alebo manažér:
- Neudržiava očný kontakt
Ak máte pocit, že sa personalista pozerá všade okolo a vám venuje minimálnu pozornosť, skúste o stupeň zvýšiť hlas. Ideálne je s personalistom nadviazať konverzáciu na osobnej úrovni hneď na začiatku. Malo by to pomôcť odľahčiť situáciu, vďaka čomu sa konverzácia bude uberať pracovným smerom. - Reč tela vyjadruje nesúhlas
Pri komunikácii sa od vás odkláňa alebo sa pozerá smerom k dverám? Sú to znamenia, ktoré odhaľujú nezáujem a nepôsobia dobrým dojmom. - Pôsobí znepokojene
Máte pocit, že osoba, ktorá s vami uskutočňuje pracovný pohovor, je roztržitá? Prechádza sa po miestnosti alebo surfuje vo svojom počítači? V takom prípade si položte otázku, či by ste s touto osobou chceli pracovať. - Pracovný pohovor sa veľmi rýchlo skončil
Ak si manažér iba niekoľko minút po tom, čo ste vstúpili do miestnosti a začali rozhovor, začne bez vysvetlenia baliť svoje veci, nie je to dobré znamenie. - Počas pohovoru sa neusmeje
Prvá vec, ktorá vám možno napadne, je, že ide o osobu, ktorá sa málo usmieva. Ak sa však personalista pred dverami miestnosti zabával s kolegami a zrazu mu ovisli kútiky úst, je to znamenie, že vašou osobou nie je nadšený. Ak sa nebojíte, skúste „roztopiť ľadovec“ nejakou vtipnou poznámkou.
- Pôsobí ofenzívne
Ak máte pocit, že sa nachádzate v ringu, v ktorom víťazí dôvtip, ďalej túto hru nehrajte a skúste nasmerovať diskusiu k pracovnej oblasti. - Robí často prestávky a rozmýšľa nad otázkou, ktorú položí
Dlhšia prestávka počas rozhovoru znamená, že manažér nevie, ako by spracoval nezáujem o vašu osobu. - Nesústredí sa na vaše odpovede
Jedna vec je položiť otázku, a druhá počúvať. Nedostatočná koncentrácia personalistu taktiež prezrádza jeho znížený záujem. - Počas pohovoru spomenie, že sú tu aj ďalší kandidáti
Ak manažér spomenie, že v hre o pracovné miesto sú viacerí zaujímaví kandidáti, je to varovné znamenie, že sú vaše šance na získanie práce mizivé. - Na pohovor príde nepripravený
Už na začiatku pracovného pohovoru môžete ľahko zistiť, či sa naň druhá strana pripravila a či si váš životopis prečítala. V prípade, že si ho nepreštudovala, bude sa vás pravdepodobne pýtať na vzdelanie.
- Málo sa pýta na vaše zručnosti, úspechy a ciele
Ak v rozhovore spomeniete, aký najväčší úspech ste v predchádzajúcej práci dosiahli, ale manažér neprejaví žiaden záujem a položí vám doplňujúcu otázku, nie je to dobré znamenie. - Konverzácia neplynie a v rozhovore je príliš veľa odmĺk
Každý človek vie, kedy konverzácia s druhou osobou plynie hladko a bez prerušenia. Ak to tak nie je, niekde medzi „prijímačom“ a „vysielačom“ nastala chyba. - Neopýta sa, kedy môžete nastúpiť do zamestnania a neinformuje vás o ďalšom kroku
Ak sa pohovor blíži ku koncu a personalista alebo manažér sa vás doteraz nespýtal, kedy môžete nastúpiť do zamestnania, ani vás o tejto skutočnosti neinformoval, prevezmite iniciatívu a spýtajte sa na to ako prvý. - Stisk ruky je veľmi slabý
Podanie ruky na konci stretnutia nesmie chýbať. Avšak aj stisk ruky je veľmi dôležitý a môže vám odhaliť výsledok pohovoru. Ak je ruka manažéra veľmi studená a stisk poloslabý, neveští to nič dobré.
- Autor: © Zoznam
- Zdroj: Zdroj: businessinsider.com, Text: ami, Foto: Thinkstock.com