Ako naštartovať svoju kariéru? 7 nepísaných pravidiel, ktorými by ste sa mali riadiť na ceste za úspechom

Chystáte sa zmeniť prácu a uvažujete, ako najlepšie zapadnúť do kolektívu a zapôsobiť na šéfa? Skutočne existujú pravidlá, ktoré vám môžu napomôcť vystúpiť priečku za priečkou po pomyselnom rebríku kariéry. Uľahčia vám nie len adaptáciu, ale naučia vás byť aj predvídavým a obozretným.

Hneď na úvod sa skúste zamyslieť nad týmito kľúčovými otázkami:

  • Aké najčastejšie chyby robia podľa vás ľudia v zamestnaní?
  • Čo by ste urobili inak, keby ste sa mohli vrátiť na začiatok kariéry?
  • Čím sa líšia najlepší pracovníci od tých priemerných?

V tejto chvíli ste už aj sami mohli odhaliť niekoľko chýb, ktoré ste okúsili na vlastnej koži. Pýtate sa ako správne začať a zapísať sa do povedomia ostatných? Ako sa stať úspešným v tom čo robíte a čoho sa držať pri budovaní svojej vysnívanej kariéry? Máme tu niekoľko tipov, ktoré by ste mali aplikovať do praxe.

  1. Snažte sa vytvoriť komplexnú predstavu

Spoznajte členov svojho tímu, zaujímajte sa o ich náplň práce, zistite ich pracovné ciele, kto je najdôležitejším článkom a snažte sa vytvoriť si predstavu, akú rolu budete zohrávať práve vy pri plnení spoločných cieľov. Buďte neustále v obraze a zaujímajte sa o dianie vo svojom tíme, firme a obore, ktorému sa venujete.

 

  1. Myslite ako majiteľ firmy

Skúste sa vžiť do kože majiteľa a dívať sa na problémy z jeho perspektívy. Základom je nenechať sa viesť na vlne s myšlienkou: „Nejako bolo, nejako bude.“ Ako by ste riešili problém, ak by ste boli na neho sám? Zaručene by ste prejavili značnú dávku proaktivity. Chýbajú vám potrebné informácie? Pýtajte sa. Prinášajte neustále riešenia a nevyhľadávajte problémy, ktoré ani neexistujú.

 

  1. Ukážte, že sa chcete učiť a byť nápomocný

Je prirodzené, ak niekde začínate, ocitnete sa v „režime začiatočníka“, ktorého úlohou je pýtať sa, no po čase sa prepnete do „režimu lídra“, kde už zvyšok tímu očakáva, že budete reagovať premyslene.  Opäť, buďte aktívny a zaujímajte sa. Ak sa vám minú všetky otázky, tak zistite ako môžete pomôcť.

 

  1. Vytvorte si svoj vlastný príbeh

Prestavte si seba ako hrdinu na ceste za slávou. Musíte mať jasno v tom, prečo ste sa rozhodli robiť to, čo robíte. Len tak presvedčíte druhých o svojich kvalitách. Hovorte o svojej minulosti, prítomnosti a budúcnosti, hovorte o tom čo ste robili, na čom aktuálne pracujete a čo by ste chceli v budúcnosti dosiahnuť. Preneste svoje pracovné zanietenie na druhých a dajte najavo, že vás táto práca skutočne baví.

 

  1. Vysielajte správne signály

Dajte si pozor, ako pôsobíte na svoje okolie a aké pocity v nich vyvolávate. Snažte sa naučiť čítať svojich kolegov a predvídajte ich konanie. Vyvarujte sa správaniu, ktoré by mohlo byť pokladané za nežiadúce. Ak ste už s niekým viedli rozhovor, pozdravte ho. Zaujímajte sa, ako sa ostatní majú, ako strávili víkend, alebo ako im môžete pomôcť. Snažte sa, aby sa cítili dobre vo vašej prítomnosti, získajte si ich dôveru a úctu.

 

  1. Premyslite si niekoľko krokov dopredu

Zistite si, čo by od vás nadriadený mohol požadovať a pripravte si to. Zamyslite sa nad tým, s akými problémami by sa mohol váš šéf stretnúť a ponúknite mu riešenia. Predvídajte aké otázky by sa vás mohol pýtať pri odovzdaní práce a pohotovo odpovedajte ako odborník vo svojom obore, ktorý myslí na všetko. V jednoduchosti povedané: „Buďte vždy pripravený!“

 

  1. Nechajte prejaviť svoj potenciál

Majte na pamäti, že ste odmeňovaný nie len na základe svojho výkonu (ako efektívne plníte svoje úlohy), ale aj svojho potenciálu (aký efektívny by ste mohli byť pri získaní novej role). Aby ste ukázali svoj potenciál naplno, buďte aktívny: spravte to, čo doteraz nebolo spravené, napravte to, čo nebolo napravené, naučte sa to, čo ostatní nevedia a otvárajte témy, o ktorých sa nevravelo.   

 

„Život nie je o tom, aké karty máš, ale ako vieš s nimi hrať.“ J. Billings

  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Getty, RED

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy