Stali ste sa zrazu šéfom? Ako zvládnuť prechod z rádového zamestnanca?

Väčšina veľkých spoločností preferuje povýšenie z vlastných radov.Väčšina veľkých spoločností preferuje povýšenie z vlastných radov. Zdroj: photl.com

Gratulujeme vám k vášmu úspechu. Teraz už len musíte bezproblémovo zvládnuť prechod od tímového kolegu na manažéra.

Povýšenie z vlastných radov je výdobytkom hlavne veľkých spoločností. Zamestnanec, ktorý pracuje dlhodobo v jednej spoločnosti a prešiel si viacerými pracovnými pozíciami, dokáže si lepšie predstaviť celý rozhodovací proces.

 

 

 

„Ľudia sa správajú inak, ak dostanú do rúk moc,“ hovorí Michaela Szitásová HR asistentka spoločnosti Procter&Gamble. V spoločnosti preto preferujú povýšenie ľudí z vnútra spoločnosti a teda z vlastných zdrojov.

Dobrou správou pre ľudí, ktorých povýšili zvnútra spoločnosti je tá, že už poznajú vnútorné procesy a vedia, aké zmeny by sa mali uskutočniť, aby sa zlepšilo fungovanie oddelenia. Ďalšou výhodou je aj práca v tíme, ktorou pracoval manažér na rozdiel od externého kandidáta. Aká je tá zlá správa? Môže ísť o medziľudské problémy a najmä, ako sa vaši kolegovia ťažko vyrovnajú s vašim povýšením. Je možné, že povýšenie očakávali práve oni a tým pádom sa stávate pre nich rivalom.

Pozitívny začiatok
Aby ste na novú pozíciu vykročili „pravou nohou“ je dobré od začiatku čeliť problémom s otvorenou hlavou a riešiť ich hneď na začiatku ich vzniku. Zmierite sa s tým, že vzťahy s vašimi kolegami sa zásadne zmenia. Ak ste boli predtým jeden z členov tímu, mohli ste si dovoliť povedať skoro čokoľvek. Ak sa však stanete šéfom tímu, vaši kolegovia sa vám odteraz budú zodpovedať za ich pracovný výkon.

Aj keď je to veľmi ťažké, ignorovanie akejkoľvek situácie vám určite nepomôže. Ignorácia môže práve naopak celú situáciu zhoršiť. Je určite chybou, ak nový šéf chce byť príliš priateľský, ba dokonca až podlízavý. Zmenu správania si určite každý všimne. Oveľa lepšie je viesť vo svojom tíme otvorený rozhovor hneď od začiatku budovania vzťahu medzi šéfom a podriadenými.

Boli klebety pred vašim povýšením medzi členmi tímu na dennom poriadku? Ukážte teraz správnu tvár manažéra a svojich ľudí upovedomte, že nemôžete všetko zmeniť, ale maličkosťami prispejete k tomu, že si začnete tvoriť medzi vami novú profesijnú hranicu a začnú vás rešpektovať ako šéfa.

Údržba dobrých vzťahov
Dobrým krokom k zlepšeniu vzťahov medzi vami a vašim rivalom je porozprávať sa o danej situácii. Pomôže vám to, aby ste dokázali v budúcnosti efektívne pracovať.

Každý novozvolený manažér si môže obnoviť dobré pracovné vzťahy založené na novej úlohe a zodpovednosti. Na začiatku usporiadajte stretnutie s členmi tímu a dohodnite sa na pravidelných stretnutiach založených na vyhodnocovaní, informovaní a návrhoch nových pracovných nápadov.

Dôležitým krokom je ujasniť si očakávania jednotlivých členov tímu a určiť si nové hranice medzi vami a podriadenými a vypočuť si nápady, ktoré môžu zlepšiť výkon v rámci tímu. Uskutočniť môžete aj ďalšie stretnutie s jednotlivými členmi tímu. Pri osobnom stretnutí im môže dať príležitosť, aby sa vyjadrili, aké majú očakávania a obavy. Možno sa individuálne dozviete o veciach, ktoré by vám členovia tímu nepovedali pred ostatnými.

Okamžité zmeny nie sú prospešné
Ak ste sa ocitli na novej riadiacej pozícii, nesnažte sa okamžite uskutočniť všetky zmeny. Nechajte si dva až tri týždne na uskutočnenie dôležitých zmien. Na druhej strane skúste do tohto časového horizontu zakomponovať jednu alebo dva najlepšie nápady od podriadených, aby ste preukázali, že akceptujete ich názory a potreby.

Pamätajte si, že vo vašej novej funkcii potrebujete skôr priniesť výsledky, ako sa snažiť spriateliť so všetkými členmi tímu. Buďte preto spravodlivý, rozhodný, pokojný, sebavedomý a snažte sa obhájiť svoje rozhodnutia. Ako sa nastavíte na začiatku, v takom duchu budete vo vedení pokračovať aj naďalej.

Získajte rešpekt
Bez pochýb viete, aké slabé a aké silné stránky majú vaši kolegovia. Rovnako tak aj oni sú si vedomí tých vašich z minulosti. Aby ste však získali rešpekt všetkých, nemajte favoritov medzi podriadenými. Určite ste mali medzi členmi tímu ľudí, s ktorými ste si rozumeli viac, s inými menej. V novej úlohe je však dôležité, aby ste úlohy rozdeľovali fér a zodpovedne.

Vaše očakávania na pozícií manažéra sa môžu taktiež zmeniť. Preto odhoďte vaše pracovné skúsenosti na jednu stranu a bojujte s vašou novou úlohou. Berte ju ako novú pracovnú výzvu.

Na stretnutiach dávajte priestor členom tímu a diskutujte o tom, čo funguje a v ktorým oblastiach je potrebný rozvoj. Následne medzi jednotlivými úlohami určite prioritu a predpokladaný termín ich uskutočnenia. Dôležité je, aby ste sa nebáli požiadať o pomoc, či už je to nové školenie alebo pravidelné stretnutia s vedením. V dnešnej dobe môžete osloviť o pomoc aj koučov, ktorí vám pomôžu so zvládnutím novej úlohy.

Viac o téme: Rast Povýšenie Nadriadený Manažér Šéf Kariérny
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: CareerBuilder.co.uk; ami

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy