Zmena, ktorá vám prinesie šťastie: Zlepšite svoj život pomocou filozofie kaizen

Dostať sa do psychickej nepohody nie je nič zložité, obzvlášť dnes, keď je svet doslova naruby. Ak cítite, že vám doterajšie fungovanie už nevyhovuje, zmeňte ho. Nemusíte sa púšťať do úplného reštartu života. Aj malé krôčiky môžu stačiť. Vyskúšajte japonskú filozofiu kaizen, ktorá vás zavedie na cestu spokojnosti a úspechu.

Ako starneme, získavame veľa skúseností, či už negatívnych, či pozitívnych. Našťastie aj to zlé nás posúva ďalej. Spočiatku možno máte chuť so všetkým skoncovať, odstrihnúť sa od všetkého a všetkých. Nesmiete sa ale utápať v smútku a stavať sa do role obete, to nič dobré neprinesie.

Prežite si emočne bolestivý čas, ale postavte sa opäť na nohy a odrazte sa od pomyselného dna. A práve zmýšľanie v duchu kaizen je v tomto ohľade zásahom do čierneho. Už samotné japonské slovíčko v sebe ukrýva kľúč ku krajším zajtrajškom. Kai znamená zmenu a zen k lepšiemu. Nikdy nie je neskoro začať sa o seba lepšie starať, cvičiť, podnikať či len si zlepšiť život, chce to len chcieť.

Kaizen má tú výhodu, že nedáva výhovorkám priestor. Je teda ideálnym prostredníkom pre tých, ktorí majú slabšiu vôľu. Kto by nemal každý deň minútu, dve alebo tri na zmenu? Navyše túto filozofiu môžete zaradiť do akejkoľvek časti života, osobnej i pracovnej.

Obávané zrkadlo

Kaizen možno praktizovať naozaj vo všetkých smeroch života. Nahliadnite na vlastnú existenciu reálne. Nie ste spokojný s vašim partnerom? Cítite sa doma nedocenený? Deti vás hnevajú a nepočúvajú? Spýtajte sa sami seba, prečo teda v tomto stave pretrvávate. Bojíte sa zmien, robiť veci inak, myslíte si, že vaša snaha bude len stratou času a energie? Keď nič neskúsite, naozaj sa zmeny k lepšiemu nedočkáte.

Niekedy môže neistota prameniť z toho, že sa sústredíme na zlé ciele. Problémy v osobnom živote riešime tým, že si začneme hľadať prácu, nevenujeme sami sebe dostatok priestoru, skrátka utekáme. To je dôvodom, prečo aj keď sa snažíme niečo robiť, zmeny neprinášajú žiadne zlepšenie, takže sa začneme každej ďalšej zmeny desiť. Je preto veľmi dôležité premýšľať, čo presne je váš sen, čo chcete v budúcnosti dosiahnuť, a potom zvoliť drobné postupné zmeny, ktoré vás k cieľu reálne môžu priviesť.

Keď aj málo stačí...

Postupné krôčiky sa môžu zdať úsmevné, nedokážeme im dať príliš veľkú váhu, neveríme, že málo môže niečo zmeniť. Opak je pravdou. Miesto radikálnych zmien, do ktorých sa chcete pustiť po hlave, skúste len drobné každodenné posuny. Ide síce o beh na dlhé trate a musíte sa obrniť trpezlivosťou, ale aj "pomalou jazdou" sa dostanete do cieľa.

To, že s nejakou zmenou začnete, je skvelé. Už to svedčí o odhodlaní, ale nejde o princíp tejto filozofie. Podstatou je neustále zlepšovanie. Na prvom mieste kaizen totiž nie je finálny výsledok, ale to, ako kvalitne na premene pracujete či vykonávate danú aktivitu.

Keď urobíme prvý krok k nejakej činnosti, je potreba zlepšovať postupne aj ju. To platí ako vo voľnočasových aktivitách, tak aj v práci. Zlepšujte sa neustále len pomocou malých krôčikov, úspech sa dostaví. Veľké kroky totiž nie sú stabilné a ľahko sa vrátime do zabehnutých koľají.

Postupujte pozvoľna

Vo chvíli, keď sa aj veľmi malá zmena zdá príliš náročná alebo nepríjemná, znamená to, že vo vás prebúdza strach. Robert Maurer v knihe The Spirit of Kaizen navrhuje päť spôsobov, ako ho prekonať. Dokonca aj v kríze postupujte pozvoľna. Kaizen metóda učí mozog, že sa každý deň alebo týždeň zmení jedna "zanedbateľná" vec. Hlava si tak zvykne zmeny nielen akceptovať, ale ich aj vymýšľať. A postupom času si ani nevšimne, že ďalšia z malých zmien, ktorú prijal, bola vlastne veľká a zásadná.

V praxi to znamená nasledovné. Chcete začať behať, lenže vás to doteraz nebavilo? Rozplánujte si prvú etapu do desiatich dní. Prvý deň si dajte krátku prechádzku, druhý deň pridajte do prechádzky minútu behu, tretí deň pridajte dve minúty behu, a tak pokračujte.

Nepoľavujte a na tejto báze fungujte aj naďalej. Podstatné je vydržať aspoň tri týždne. Je totiž vedecky dokázané, že tak dlho trvá, než si ľudské telo a myseľ urobia na danú aktivitu návyk.

Obdobne možno fungovať aj u ratolestí. Už od útleho veku sa totiž môžu najmenší členovia rodiny zapojiť do chodu domácnosti. Požiadajte svoje dieťa o umytie dvoch tanierov, pomoc pri vešaní bielizne či upratovaní vyžehleného oblečenia. Akonáhle to zvládnu, nezabudnite na riadnu pochvalu.

Bez práce nie sú koláče

Niekto chodí do zamestnania s láskou, iní sa musia k činnosti prehovárať, najmä tí, ktorí sú na home office. Ak patríte k tým, čo svoje úlohy odďaľujú a večer potom ponocujú, pretože nemajú nič hotové, aj pre vás je kaizen ideálnou voľbou.

Kedy začnete filozofiu praktizovať, je len na vás, odporúčame ale nezaháľať. Kaizen môže fungovať pre všetky možné odbory, od robotníkov po manažérov. V deň, keď sa rozhodnete vziať život pevne do svojich rúk, začnite skoro. Urobte si zoznam, jednotlivé úkony rozdeľte do úsekov dopoludnia / popoludní. Nebuďte k sebe príliš tvrdý. Ako už bolo spomenuté vyššie, postupujte s rozvahou a nešite na seba bič.

Našepkáva vám váš vnútorný hlas, že na niečo nemáte, že zmenu nezvládnete, pretože nie ste dosť dobrý? Pravdepodobne je to nejaký pozostatok necitlivého učiteľa, prehnane kritického partnera alebo dokonca rodičia.

Až sa zase pristihnete, že ho počujete, predstavte si vo svojej situácii človeka, ktorého dobre poznáte a vážite si ho. Povedali by ste mu to isté, čo hovoríte sebe? Asi nie. To, čo by ste mu povedali, sa naučte hovoriť aj sebe. Čím častejšie toto cvičenie budete skúšať, tým rýchlejšie si hlava odvykne od zbytočnej a prehnanej sebakritiky.

Viac o téme: Kariéra Spokojnosť Úspech Motivácia Produktivita Ciel
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Foto: Getty, mindtools

Súvisiace články