Rady, ako si úspešne naštartovať podnikanie (1. časť)

Jedinou zárukou úspechu projektu sú kvality, práca a odhodlanie samotných nositeľov nápadu.Jedinou zárukou úspechu projektu sú kvality, práca a odhodlanie samotných nositeľov nápadu. Zdroj: thinkstock.com

Asi päť projektov z pätnástich skončí absolútnym neúspechom, päť si na seba zarobí a možno dva sa stanú zlatými vajcami. Jedinou zárukou úspechu vášo podnikania sú kvality, práca a odhodlanie samotných nositeľov nápadu. My vám k tomu pridáme pár rád.

Máte skvelý nápad, ktorý má potenciál a chceli by ste ho uviesť na trh? Združenie mladých podnikateľov Slovenska (ZMPS) pripravilo v spolupráci s odborníkmi z praxe zoznam skvelých rád ako so svojim startupom uspieť.

Jednou z možností mladých začínajúcich podnikateľov je využiť granty a súťaže, ako napríklad Podnikateľský nápad roka. Vďaka nemu môžu mladí podnikatelia získať financovanie a služby, ktoré im pomôžu ušetriť prostriedky a akcelerovať štart. To je len časť balíka výhod, ktoré môže mladý podnikateľ výhrou v súťaži získať. Druhou je prístup ku kontaktom, know-how, spätná väzba a rady od profesionálov z brandže.

„Ak hovoríme o startupe, máme na mysli podnikanie, ktorého ambíciou je uviesť na trh nový alebo inovovaný produkt či službu, ktorá má zvyčajne globálny potenciál,“ vysvetľuje Ján Solík, predseda ZMPS a upozorňuje, že začiatky podnikania sú spojené s vysokou mierou rizika.

Ako hovorí Solík ďalej, často nie je úplne zrejmé, kto môže byť reálnym zákazníkom navrhovaného produktu alebo ako by mal finálny produkt vyzerať. Tieto neistoty komplikujú cestu za úspechom. Ako teda preraziť?

1. Presvedčivý nápad

Na začiatku podnikania sú nápady zväčša postavené na hypotézach a predpokladoch. Overte si ich z rôznych strán. Pýtajte sa: Naozaj tento produkt či službu zákazník potrebuje? Bude za ne ochotný platiť? Ako si z nápadu vybudujem udržateľné podnikanie?

„To posledné sa musia začiatočníci často učiť za pochodu. Nemali by sa báť experimentovať, meniť veci či improvizovať a získavať spätnú väzbu. Takýto prístup šetrí čas a zvyšuje šancu na úspech,“ radí Ján Solík.

Hoci je vo väčšine prípadov dôležité uspieť najskôr na lokálnom trhu, neostávajte len pri tom.

„Existuje viacero možností, ako pri financovaní firmy či hľadaní pomoci pre startup prezentovať svoj projekt v zahraničí, napr. v Anglicku (Cambridge), Nemecku (Berlín) a pod. Prípadne využiť niektorú z crowdfundingových platforiem (napr. KickStarter), ktorá zabezpečí pre projekt nielen financie, ale aj marketing medzi potenciálnymi užívateľmi a zákazníkmi,“ radí Viliam Myšička, Managing Associate z Kinstellar, s.r.o..

2. S kožou rýchlo na trh

Stále máte pocit, že to ešte nie je ono? Spoľahnite sa aj na trh, ktorý produkt doladí.

„Okrešte ho na funkčné minimum, ktoré uspokojí základnú potrebu prvých zákazníkov. Vytvorte ho tak rýchlo a lacno, ako sa len dá. Spätná väzba od zákazníkov ho už zdokonalí a vy nemusíte strácať čas vytváraním funkcionality, ktorú napokon nikto neocení,“ vysvetľuje Solík zo Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

3. Komunikácia so zákazníkmi

Čím viac a častejšie si váš biznis získava spätnú väzbu od okolia, tým bližšie má k vytvoreniu produktu, ktorý bude žiadaný. Spokojný a platiaci klient, je neodmysliteľnou súčasťou úspechu.

„Začínajúci podnikatelia si musia urobiť analýzu trhu a zistiť, ktoré z potrieb zákazníkov nie sú naplnené a či ich projekt bude schopný túto medzeru vyplniť. Dôležité je vedieť správne a efektívne preskúmať trh,“ potvrdzuje riaditeľ J&T Banky Andrej Zaťko.

4. Radšej menej ako nič

Zakladatelia nových firiem majú často potrebu ich vlastniť celé.

„Je však lepšie mať 30 % z niečoho ako 100 % ničoho. Nebráňte sa vstupu investorov či partnerov, ak vám to môže pomôcť narásť a zväčšiť hodnotu,“ tvrdí Solík zo ZMPS. Investorov sa nebojte kontaktovať.

„Keď finančne podporíme nádejný nápad, samotnú firmu má v rukách vždy podnikateľ. Sám rozhoduje o jej potrebách, ako financujúca banka si robíme kontrolu, akým spôsobom podnikateľ využil jej peniaze. Zároveň mu môžeme poskytnúť naše know-how a poradenstvo,“ hovorí A. Zaťko.

Start-up je pre investora veľmi riziková investícia a to dokonca bez záruk. 

„Asi päť projektov z pätnástich skončí absolútnym neúspechom, päť si na seba zarobí a možno dva sa stanú zlatými vajcami. Jedinou zárukou úspechu sú kvality, práca a odhodlanie samotných nositeľov nápadu,“ dodáva Zaťko z J&T Banky.

Ďalšie rady do rozbehu unikátneho projektu vám prinesieme v stredu 24. decembra.

Viac o téme: Rady Podnikateľ Podnikanie Rada Startup Rozbeh podnikania ZMPS
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Thinkstock.com, Zdroj: ZMPS

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy