Petráš: Trend vidím v migrácii pracovných síl zo západných krajín

Patrik Petráš, riaditeľ personálnej agentúry Start PeoplePatrik Petráš, riaditeľ personálnej agentúry Start People Zdroj: red.

Firmy môžu presúvať celé oddelenia k nám, kde je lacnejšia a kvalifikovaná pracovná sila. Na týchto pozíciách by sa mohli uplatniť mladí ľudia. Sú šikovní, pracovití, vzdelaní a ochotní pracovať v porovnaní so západnou Európou za lepšiu cenu. O trhu práce a sociálnych sieťach sme sa porozprávali s riaditeľom personálnej agentúry Start People Patrikom Petrášom.

 

Ako vidíte pracovný trh v tomto roku a o päť rokov neskôr?

Dnes sa mení všetko veľmi dynamicky a pracovný trh je toho najlepším príkladom. Kríza priniesla fenomén toho, že doteraz sa pracovalo s dlhodobými objednávkami  zatiaľ čo dnes majú výrobcovia výrazne kratšie objednávky od odberateľov. Každý kto je vo výrobnom reťazci má čím ďalej, tým menej istôt a to znamená zvýšenie flexibility vo všetkých oblastiach, ľudské zdroje nevynímajúc.

Ekonomika je naviazaná na export, preto si netrúfnem povedať, čo bude o rok alebo o dva roky. Veľkú časť výroby produkujú automobilky a z časti elektrotechnický priemysel, ktorí taktiež vyrába  aj pre automobilky.  

Náš pracovný segment definujú automobilky už niekoľko rokov. Krivka zamestnanosti bude možno celý rok podsadená smerom nadol, ale kopírovať bude približne minulý rok. Vždy v januári a vo februári je nábeh výroby, v lete a v decembri sú odstávky, kedy závod zväčša  poskytuje celozávodné voľno. Dnes je objem výroby nižší, väčšina závodov nevie reagovať tak, aby si rozložila výrobu celoročne, pretože aj výrobné prestávky sú nutné.

Tento rok vidím dnes skepticky. Najväčší problém dnes nie je v tom, že sa zmenila legislatíva, problém je v tom, že nejde odbyt – predaj. Predaj v Európe stagnuje a naštartovaniu výroby u nás predchádza naštartovanie predaja najmä v západnej Európe. Neprijímajú sa ľudia, ale sa prepúšťajú. Dobrou správou v týchto časoch môže byť potenciál v presune častí Back Office alebo Sales, čo sa už udialo v predchádzajúcich rokoch. Trend vidím v migrácií pracovných síl zo západných krajín. Firmy môžu presúvať celé oddelenia k nám, kde je lacnejšia a kvalifikovaná pracovná sila. Na týchto pozíciách by sa mohli uplatniť mladí ľudia. Sú šikovní, pracovití, vzdelaní a ochotní pracovať v porovnaní so západnou Európou za lepšiu cenu.

Od nového roka sa zvýšilo odvodové zaťaženie a daň pre podnikateľov, zmenili sa podmienky pre ľudí pracujúcich na dohody. Ako sa prejavujú dopady týchto zmien?

V ostatných rokoch bolo registrovaných 600-800-tisíc dohodárov. Práca na dohody bola donedávna veľmi obľúbeným štatútom, ale dohody brali pracovné miesta a zároveň znižovali kvalitu pracovnej sily. Každý zamestnávateľ je komerčný subjekt a jeho prvoradým cieľom je zarábať. Firmy aj ľudia boli ku takémuto riešeniu nútené, tá možnosť tu totiž bola. Pokiaľ však človek, ktorý nemal poistenie z iného titulu a robil iba na dohodu, nemal zdravotné poistenie a toto obdobie sa mu nezapočítalo do odpracovaných rokov, čím si predĺžil čas odchodu do dôchodku, má veľký problém aj samotný štát. Je nemysliteľné, aby tretina z pracujúcich ľudí pracovala na dohody. V opačnom prípade by dve tretiny pracujúcich museli do systému prispieť aj za neplatiacich. Štát by musel ľudom aj zamestnávateľom pracujúcim a platiacim odvody enormne zvýšiť odvody, aby sme si tú tretinu neplatiacich mohli ponechať. V systéme totiž aj pre tento dôvod chýbali financie. Opak sa stal pravdou, platba sa preniesla na tú tretinu, ktorá do systému neprispievala.

V súčasnosti je minimálna odpracovaná doba na dôchodok 15 rokov a vláda ju bude zvyšovať. Môže to byť 20 rokov až 25 rokov. V Maďarsku je hranica 20 rokov, v Poľsku 25, v Česku to bude 25 rokov a v Rakúsku 45 rokov.

V súčasnej situácií je prirodzené,  že každá jedna vláda krajín bude musieť na vzniknutú situáciu reagovať, pretože populácia obyvateľstva starne. To je trend každej vyspelej krajiny. Všetci robíme dlhšie, robíme viac a ochota mať deti je menšia. Čím väčšie mesto, tým má človek pracujúci v meste väčšiu snahu uspieť. Populácia výrazne starne a prichádza deň, kedy nebudú pracujúci ľudia schopní vygenerovať príjmy pokrývajúce výdavky na dôchodok, pre tých, ktorí zo systému žijú a čerpajú ho. A to nehovoríme o tom, na akej nízkej úrovni žijú ľudia, ktorí do tohto systému celý život prispievali a dnes sú naň logicky odkázaní. Systém nám buď skrachuje, alebo sa spraví niečo zásadné. Jedným z najjednoduchším riešení je zvýšeniu doby potrebnej na dôchodok. Je nemysliteľné aby v našej to bolo minimálne 15 rokov a v susednom Rakúsku 45. Toto je jeden z dôvodov, pre ktorý je medzi našou životnou úrovňou stále obrovský rozdiel. Náš systém praje aj tým, ktorí ho netvorili. Som presvedčený že pod ťarchou aktuálneho nedostatku verejných financií príde aj ku nepopulárnym zmenám, na ktoré tu dekády vlády nemali odvahu, nakoľko vzbudia vlnu emócií a vášní. Najlepším príkladom je nepracujúce rómske etnikum.

Ako vyhľadávate ľudí vo vaše personálnej agentúre? Vo veľkých spoločnostiach údajne selektujú prichádzajúce životopisy softvérové programy, čo znamená, že cez ne prejde iba správne napísaný životopis a teda na základe dobrých kľúčových slov.

Sme stále zástancami poctivej konzultantskej práce. Ľudí by nemal vyberať stroj, nech je akokoľvek vyspelý.  Táto práca je o ľuďoch, je pre ľudí. Hrubé procesy sú v našom biznise automatizované dlhé roky, no gro práce je stále na práci konzultanta.  Táto práca je v našich končinách mnohokrát nedocenená, pritom je to zaujímavá a náročná práca. Je na nás personalistoch ľudí presvedčiť, že naša práca je mimoriadne dôležitá a úspech každej firmy stojí a padá na ľuďoch.

Aký máte postoj k využívaniu pracovnej sociálnej siete LinkedIn? Využívate ju vo vašej personálnej agentúre na hľadanie ľudí alebo využívate aj iné sociálne siete?

LinkedIn  dnes patrí ku práci personalistov neodmysliteľne, jeho využiteľnosť v praxi stúpa adekvátne rastúcej popularite medzi jej užívateľmi. ľuďmi.  Je tu cítiť masívny nástup nielen ľudí  na manažérskych pozíciách, ale aj v strednom manažmente. Je to nástroj, ktorý recruiter berie ako povinnosť. Má väzbu od uchádzača, vie si overiť reálne referencie z nášho okolia. Čo sa týka recruiterov je to pre nich veľmi dobrý nástroj. Čo sa týka biznisu, zatiaľ neprináša očakávaný prínos, byť na nich sa mení s rastúcou popularitou. Networking sa využíva, ale na Slovensku je stále veľa vecí riešených B2B.

Z profilu na Facebooku a osobne ladených portáloch sa toho veľmi veľa nedá vyčítať, pretože nie každý ma otvorený profil, ľudia majú uzamknuté profily. Väčšina z nich si svoje súkromie chráni, osobné správanie na sociálnych sieťach nám čo to napovie, súdiť však človeka profesijne podľa správania na sociálnej sieti by nebolo profesionálne.

Dnes je možné dozvedieť sa o človeku veľa informácii z Google. Fenomén Googlo je neodškriepiteľný.  Z LinkedIn sa napríklad dozviete aj to, akých ľudí daný človek pozná. Niektorí ľudia uvádzajú v životopisoch aj referencie. Avšak pravdepodobnosť, že tam niekto uvedie kontakt na nedobrú referenciu je veľmi malá. Z Linkedin získate zväčša referencií niekoľko, Vy sám si vyberiete, ktoré konkrétne preveríte. A to je nesporne objektívnejšie. Kvalitné a objektívne referencie sú pre výber veľmi dôležité.

Máte na LinkedIn vytvorený profil ako súkromná osoba alebo ako firma, keď si niekoho preverujete?

Metódy získavania informácií z Linkedin používa každý z nás inak. To je tá nevýhoda vo výhode LinkedIn-u. Prezeranie profilu dotyčnej osoby zanecháva stopy. Treba zapojiť kreativitu, tá sa dá však použiť aj naopak.

Zostaňme ešte v rovine sociálnych médií. Na trhu práce je nový fenomén Klout skóre, ktorý meria aktivitu ľudí na sociálnych sieťach. V zahraničí sa týmto číslom môžu orientovať recruiteri, aby si zistili aktivitu účasti uchádzačov. Čo si myslíte o Klout skóre? Stane sa zaužívaným aj na Slovensku?

Priznám sa, že Klout skóre nepoznám, registrujem snahu o hodnotenie aktivity na sociálnych sieťach. Je treba si uvedomiť, ako veľmi nás osobné sociálne siete začali unavovať, mnoho ľudí na nich obmedzilo aktivitu. Každý zažil to nadšenie z Facebooku, ktoré časom opadlo a dnes je to pre mnhých opäť len ďalší nástroj k informovanosti. Čím viac s priateľmi komunikujem cez sociálne siete, tým menej sa vidíme. A to je problém, človek potrebuje byť medzi ľudmi, ale nie len virtuálne.

Ak by som teraz prišla k vám ako nezamestnaná osoba a spýtala by som sa vás, či mi nájdete prácu, vyhoviete mi?

V agentúre registrujeme každého uchádzača. Každý má právo, v papierovej forme alebo v elektronickej zaregistrovať sa. Ak niekto príde, že potrebuje nájsť prácu, je to naša priorita. Na druhej strane, hľadať každému jednému uchádzačovi prácu na mieru,  na to nemá kapacitu žiadna agentúra, ani úrad práce.

Čo vás motivuje v práci?

Neviem si predstaviť jednoduchú odpoveď na túto jednoduchú otázku. Je to niečo, s čím bojujem každý deň. Každý deň hľadáte nový stimul. Mojou snahou je vybudovať biznis, ktorý tu bude dlhé roky. Nie pre moju rodinu, ale pre ľudí, ktorý tento biznis tvoria spolu so mnou. Od istého momentu som pochopil, že ak chcete vybudovať niečo, čo tu bude dlhé roky, tak to nemôže byť iba o peniazoch. Je to o veľmi veľa malých detailoch, ktoré vytvoria daný celok. Každý deň sa snažíte nájsť nový a nový stimul, aby vás to bavilo. Každý z nás má obdobia, kedy ho práca nebaví a to je základ neúspechu. V lepšom prípade to znamená priemer, ale nikdy nie úspech a ja chcem vyhrať.

Čo pokladáte za váš pracovný úspech?

Každý deň zažijem nejaký čiastkový úspech, často aj čiastkový neúspech, no tak to má byť. Najväčší pracovný úspech je momentálne náš tím v spoločnosti a naši partneri, bez nich by sme neboli . Pokiaľ si udržíme vzájomné vzťahy, táto firma tu bude. Aj v tejto práci je to všetko najmä o ľuďoch a vzťahoch. Ľudia potrebujú vedieť a vidieť, že si ich vážite.

Viac o téme: Rozhovor Interview People Petráš Patrik Start
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: red.

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy