Home office

trenkwaldertrenkwalder

Minulý týždeň sme hovorili o práci na doma. Jej blízkou príbuznou je home office. Čiže pracovné aktivity vykonávané ak ste v zamestnaneckom pomere (prípadne robíte na živnosť), ktoré nie sú viazané na sedenie v kancelárii. Môžu byť príležitostné alebo aj dlhodobejšieho charakteru. Ako to vlastne s home office funguje a prečo ho firmy využívajú? Aký možno očakávať trend do budúcna?

Home office ako súčasť benefitov

Home office funguje čoraz viac aj na Slovensku. Ako je už spomenuté vyššie, existujú dve základné rozlíšenia. Tým prvým je občasné „domáce“ vykonávanie pracovných aktivít. V takom prípade to môže byť súčasť firemných benefitov. Zamestnanci ho využívajú napríklad pri chorobe, alebo keď potrebujú pracovať nerušene, koncepčne a vedia, že im to pôjde lepšie v domácom prostredí. V niektorých firmách zamestnanci volia home office v piatok, keď vedia čas využiť efektívnejšie a začať napríklad skôr s víkendom. V iných spoločnostiach dovoľuje náplň práce niektorých pozícií pracovať na diaľku aj na dennej báze. Stačí byť online.

 

Home office na plný úväzok

Ďalšou často využívanou formou je tzv. fulltime home office. Typické je to pre pozície obchodných zástupcov (pracujúcich na živnosť alebo aj formou trvalého pracovného pomeru). Nemajú kanceláriu v priestoroch zamestnávateľa, všetku administratívu a reporting si vybavujú doma a občas sa zúčastnia porady (a to buď osobne alebo na diaľku prostredníctvom výdobytkov modernej komunikácie). Takýmto spôsobom dokážu využiť čas oveľa efektívnejšie a často potrebujú menej odrobených hodín na dosiahnutie požadovaného výsledku. A keďže ich odmeny sú výrazne naviazané na objem prineseného businessu, tak ich prirodzene motivuje práve dosahovanie stanovených cieľov. Pre zamestnávateľa je to výhodné – šetrí sa na nákladoch. Podobne aj pozície napríkad Key Account Managerov, ktorý zodpovedajú za viacero krajín ako je CEE región, majú home office z praktických dôvodov. Ich úlohou je byť u zákazníka a nie v sídle spoločnosti. Preto veľa cestujú a často majú „hlavné útočisko“ v mestách vzdialenejších od nich. Tak aj v Bratislave fungujú KAM manažéri firiem, výrobných závodov rozmiestnených po iných regiónoch Slovenska.

 

Home office = znižovanie nákladov

S vývojom trendov nielen na pracovnom trhu súvisí aj neustále znižovanie nákladov. Firmy si postupom času stále viac a viac uvedomujú pozitíva plynúce z home officu. Zvýšenie efektivity (to samozrejme za predpokladu zodpovedných zamestnancov), klesnutie počtu konfliktov na pracovisku, zníženie nákladov a navýšenie obratov. Bodaj by sa im to nepáčilo. Na druhej strane zase treba podotknúť, že sa tým neutužuje klasická tímová práca, nenadväzujú sa medziľudské vzťahy s kolegami. A zas na obhajobu, homeofficáci majú viac času pre seba a svoju rodinu. A ak si robia svoju prácu kvalitne a zodpovedne, dosahujú dobré výsledky a sú spokojní so svojím príjmom. To sú ideálne predpoklady k optimálnemu stavu work – life balance. Ten vedie predovšetkým k väčšej radosti zo života.

 

Sám doma, sám v práci?

Otázkou je, ako sa bude situácia vyvíjať ďalej a nakoľko sa jej budeme vedieť prispôsobiť. Čakajú nás futuristické domácnosti, v ktorých sa automaticky bude projektovať aj ďalšia miestnosť zvaná pracovňa? To by znamenalo o.i. aj pokles sociálnych kontaktov a nárast individualizmu spojený s ďalšími sprievodnými javmi. Ale jeden nikdy nevie ...

 

Mgr. Klára Javorská

Špecialistka pre personálne poradenstvo

  

Pracovné ponuky spoločnosti Trenkwalder »

 

 

Viac o téme: Trenkwalder Kariera2011
  • Autor: © Zoznam

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy