Ako pracovať s konfliktným kolegom

trenkwaldertrenkwalder

Konfliktného kolegu, ktorý permanentne poskytuje zámienky vytvárajúce prekážky efektívnej spolupráce stretol už takmer každý. Dôvodov prečo sa tak deje je tiež veľa. Ponúkame vám 4 základné techniky, ako efektívne riešiť konflikty.

Už Rimania poznali slovo Conflictus. V tom čase označovalo narazenie na prekážku. Aj dnes sú konflikty vnímané ako prekážky. Prekážky v myslení, názoroch alebo aj v práci. Súčasná odborná literatúra pracovnej psychológie hovorí, že existujú nástroje na potláčanie konfliktov na pracovisku. Ako teda vyjsť s konfliktným kolegom?

 

Univerzálne pravidlo eliminovania konfliktov existuje!

Menšími písmenkami by však mohlo byť napísané, že miera jeho fungovania sa mení s kolektívom ale i problémom z ktorého konflikt vznikol. Psychológovia však odporúčajú pri spolupráci s konfliktným kolegom zaradiť do každodennej pracovnej rutiny 3 nové prvky: úprimnosť, komunikáciu a kompromis.

S úprimnosťou je to vždy ťažké. Ak sa cítime konfliktným správaním kolegu dotknutí, mali by sme mu to priamo povedať. Potláčanie vlastných emócií v konflikte vedie k vytváraniu negatívneho postoja a tým aj ku zdroju potenciálnych konfliktov v budúcnosti. Rovnako mlčanie je aj prejavom únikovej stratégie riešenia konfliktu. Vyjadreniu vlastných pocitov sa tiež treba naučiť.

Komunikáciu s konfliktným kolegom obohaťte o aktívne počúvanie. Obe strany v konflikte, teda kolega i vy, vysielate rôzne signály. Aby ste mohli aktívne a hlavne efektívne komunikovať v konflikte potrebujete si vášho „protivníka“ vypočuť. Dajte mu najavo, že Vás zaujíma jeho stanovisko aj napriek tomu, že s ním nesúhlasíte.

Robeniu kompromisov sa tiež treba naučiť. Kompromisom sa zvykne žartom označovať schopnosť rozdeliť koláč tak, aby si každý myslel, že má najväčšiu časť. Kompromisné riešenie konfliktu s kolegom musí vychádzať z vlastného ústupku. Pri riešení konfliktu musíte upraviť svoj postoj z „čo z navrhovaného riešenia získam ja“ na „bude riešenie výhodné pre nás oboch“.

 

Máme pre vás 4 základné techniky, ktoré vám pomôžu efektívnejšie riešiť konflikty.

 

1. „Vyfučte“

Doprajte si dostatok času na upokojenie sa, postupným „vyfučaním“ negatívnych emócií budete schopný lepšie reagovať na vzniknutú situáciu. Len pokojný človek dokáže eliminovať v konfliktnej situácii emotívne prejavy. Každý človek na upokojenie potrebuje inú formu. Niekomu pomôže hlboký nádych a výdych, inému fyzická aktivita a niekomu 5 minút osamote s vlastnými myšlienkami.

 

2. Preberajte zodpovednosť

Aby druhá strana mala pocit, že sa naozaj snažíte o kompromisné riešenie prichádzajte s návrhmi, v ktorých priznáte svoj podiel „viny“ na vzniknutej situácii a navrhujte možné riešenia.

 

3. „Ja“ správy

V komunikácii pri konflikte je vhodné využívať nie útočné, ale skôr obranné stratégie. „JA“ správa pritom umožňuje zmeniť komunikačné posolstvo tak, aby konfliktná strana vedela, že porušuje váš osobný priestor. Vášmu protivníkovi v konflikte inak znie veta „Tebou navrhované riešenie je zlé“ a úplne inak veta „JA si myslím, že sme schopní spoločne nájsť aj efektívnejšie riešenie“. Pri konfliktnom kolegovi musíte vedieť narábať s informáciami tak, aby ste neprilievali olej do ohňa.

 

4. Chápem, akceptujem a prepáčim

Výsledkom konfliktu by mala byť dohoda. Keď sa situácia upokojí je dobré urobiť si s kolegom malé zhrnutie. Podanie ruky, súhlasné či pochvalné zhodnotenie riešenia problému, ktorý prerástol do konfliktu a možno aj prejav pokory vyjadrený slovom prepáč pomáhajú upokojeniu situácie.

 

Ak sa naučíte tieto princípy dodržiavať v práci budete schopní ich aplikovať aj na konflikty v domácnosti, či bežnom živote. V prípade konfliktu si treba uvedomiť, že konflikt nie je nič iné ako riešiteľný problém ku ktorému sa pridal ľudský názor. V každom konflikte preto hľadajte jeho pôvodný problém. Uvedomte si, že s pokojom sme schopní lepšie reagovať na stresovú situáciu a že krik a hádka ešte nikdy žiadny konflikt nevyriešila. Prekážky efektívneho fungovania organizácie v podobe konfliktov však majú aj svoje pozitívum. Často totiž prinášajú nové riešenie problémových situácií. Konflikty sú bežnou súčasťou nášho života. Ich zvládnutím však môžete vyriešiť aj staré a nevypovedané problémy medzi zamestnancami.

 

Mgr. Klára Javorská, Trenkwalder, a. s. Špecialista pre personálne poradenstvo

 

 

Pracovné ponuky spoločnosti Trenkwalder »

Viac o téme: Konflikt Trenkwalder Kariera2010
  • Autor: © Zoznam

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy