Spoločenský protokol v živote i v práci. Predstavovanie (1. časť)

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: photl.com

Každá spoločenská situácia si vyžaduje iný prístup, či už modernejší alebo konzervatívnejší. Závisí to od prostredia v ktorom sa nachádzate a akú pozíciu zastávate.

Podľa spoločenského protokolu si určité zásady vyžaduje aj predstavovanie. Vo všeobecnosti platí, že sa nemusíte predstavovať kdekoľvek, kde je zhromaždený väčší počet ľudí. Na druhej strane je však nevyhnutné predstaviť sa v novej práci alebo na pracovnom rokovaní.

Pravidlá predstavovania
V spoločenskom styku má žena v porovnaní s mužom vždy výsadnejšie, prednostnejšie postavenie. V kontakte muža so ženou to znamená, že muž sa musí predstaviť vždy, ak rozhovor presiahne zdvorilostné frázy. Žena tak urobiť nemusí. Toto pravidlo sa však  netýka pracovného styku a tých situácií, keď má žena iniciatívnu úlohu, ako napríklad pri obchodnom rokovaní.

Pri predstavovaní sa nesmie zabúdať ani na predstavovanie ďalších osôb, ak sa  nachádzate v tzv. zodpovednej úlohe. Hostiteľ je povinný predstaviť svojich hostí,  pri pracovnom styku je to úloha nadriadeného, ktorý predstavuje svojich podriadených. V prípade, ak prichádza na pracovisko nový zamestnanec, je úlohou jeho šéfa alebo manažéra, aby ho zoznámil s ostatnými kolegami.  Gesto predstavovania by malo byť samozrejmou súčasťou jeho pracovných povinností a zároveň formálnym prejavom jeho schopnosti riadiť ľudí.

Veľakrát sa však stáva, že nastupujúci pracovník je ponechaný sám na seba a záleží na jeho vlastnej iniciatíve, ako a kedy sa s ostatnými zoznámi. Pre konzervatívne založených jedincov to môže byť dokonca ťažké, pretože predchádzajúce spoločenské pravidlá v podstate nedovoľovali priame predstavenie (etiketa si vyžadovala predstavenie prostredníctvom tretej osoby).

Spoločenská nadradenosť
Vždy predstavujeme spoločensky menej významnú osobu človeku významnejšiemu. Muža predstavujeme žene, mladšieho staršiemu. Spôsob predstavovania má svoje ďalšie pravidlá. Predtým bolo v podstate neprípustné predstaviť sa sám. Predstavenie musela vždy sprostredkovať  tretia osoba.  Dnešná spoločenská konvencia toleruje aj predstavenie priame.

Pri pracovných kontaktoch je prípustné a často nevyhnutné, predstavenie priame. V týchto prípadoch sa dokonca preferuje stručnosť a neokázalosť.  Pri obchodných rokovaniach teda stačí pozdraviť sa a povedať:

„Volám sa Jozef Malík. Som zástupca spoločnosti Zoznam.“

Po stisku rúk sa už môžeme venovať predmetu rokovania.  Pri formálnejších príležitostiach je však nevyhnutné, začať predstavenie obradnejšie:

„Dovoľte, aby som sa vám predstavil.“ Potom povieme svoje meno a tisneme podávanú ruku.

V prípade predstavenia treťou osobou predstavuje táto osoba spoločensky významnejšieho človeka. Pri pracovnom styku je preto vhodné uviesť funkciu (riaditeľ, vedúci oddelenia, manažér, atď.) aj bližšie charakterizovať predstavovanú osobu. Umožní to predstaveným partnerom bez ťažkostí nadviazať konverzáciu. Nezabudnite však, že ruku podáva spoločensky významnejšia osoba. Pri stisku rúk je zvykom vysloviť aj jeden variant vety „teší ma, že vás poznávam“.  Potešenie má taktiež ako prvá prejaviť osoba spoločensky významnejšia.  Pri predstavovaní musia muži v každom prípade stáť. Žena smie sedieť, ak jej predstavujú muža alebo výrazne mladšiu ženu.

V ďalšej časti si rozoberieme ostatné časti spoločenského protokolu:  tykanie, vizitky a podávanie ruky.

Viac o téme: Protokol Spoločenský
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: red

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy