S odchodom zamestnanca odchádza aj jeho ‚agenda‘

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: thinkstock.com

S odchodom zamestnanca zo spoločnosti odchádzajú jeho získané informácie, znalosti a praktické schopnosti smerom von z firmy. Problém je však, že svojmu nástupcovi neodovzdá všetko a firma prichádza o cennú „trofej“.

Riadenie znalostí je pre veľa spoločností oblasť, ktorú nepovažujú za dôležitú. Niekedy preto, lebo jednoducho nevedia “ako na to”, iné spoločnosti tzv. knowledge management ignorujú zámerne a nakoniec sú tu tí, ktorí ani netušia, že by sa tým vôbec mali alebo mohli zaoberať. A pritom je riadenie znalostí jedným z kľúčových pilierov úspechu každej firmy.

V súčasnosti je veľmi bežným javom, že skúsení pracovníci strácajú svoje miesta, pretože sa už “nezmestia” do “želaného” vekového priemeru firmy a zároveň sa tým rieši zníženie výšky priemerného platu zamestnancov. Na ich miesta prichádzajú noví, väčšinou výrazne mladší zamestnanci, ktorí oba vyššie spomenuté parametre spĺňajú perfektne. Ale jeden významný faktor je v tomto procese podceňovaný - presun a odovzdanie znalostí a skúseností potrebných na bezproblémové vykonávanie práce na danej pozícii. Týmto nemyslím presun znalostí, ktoré sú napísané v smerniciach a pracovných postupoch, tzv. explicitné znalosti. Tieto si môže naštudovať takmer každý. Myslím tým implicitné a tacitné znalosti, pričom implicitné sú tie, ktoré sa dajú zachytiť napr. formou poznámok pri zaškoľovaní. Ale tacitné znalosti sú práve tými, ktoré sa dajú zachytiť na papier len veľmi ťažko, pretože ide o rokmi získané praktické schopnosti. Z mojich skúseností sa väčšinou prenášajú len explicitné znalosti. Ďalšie dve odchádzajú aj s pracovníkom.

To má za následok:

  • zvýšenú chybovosť a čas potrebný na prípravu alebo realizáciu pracovných úloh,
  • zníženú spokojnosť a nárast sťažností na kvalitu výstupov z pohľadu interných aj externých zákazníkov,
  • celkovú frustrácia nových zamestnancov aj organizácie, čo má za následok zvýšenú fluktuáciu a zníženie celkového výkonu firmy.

V čom je teda rozdiel? V spôsobe, ako sa pracuje s ľuďmi, ich skúsenosťami a znalosťami. Základom je rozhodnutie budovať takú organizáciu, ktorá neustále zlepšuje spôsob pre zachytávanie, zdieľanie a používanie znalostí zamestnancov a to bez ohľadu na ich pracovné zaradenie alebo motiváciu (t.j. či sa chcú/nechcú podeliť o svoje znalosti). Ak sa podarí, vhodným spôsobom, zachytiť nápady, skúsenosti a znalosti, nie len, zamestnancov, ale aj zákazníkov alebo dodávateľov, firma si tak výrazne zvyšuje šance na nárast jej výkonnosti a tým aj zisku.

Ako ste už určite postrehli, najdôležitejší je spôsob, ako sa tieto znalosti môžu získať tak, aby boli všetci spokojní, t.j. nikto sa necítil frustrovaný alebo aj nepotrebný. Je to teda o motivácii jednotlivcov, tímov a aj organizácie ako takej. A práve o motivácii a možných spôsoboch sa dozviete viac na workshope HR Znalostný manažment, ktorý sa bude konať  13. novembra 2014. Viac informácií a možnosť registrácie nájdete na stránkach HR Development Academy. Vstupenku na tento workshop si môžete kúpiť na stránke Predpredaj.sk.

O autorovi

Imrich Tatiersky, spoločnosť Slovnaft Galéria fotiek (3) Zdroj: red.

Imrich Tatiersky pracuje v spoločnosti SLOVNAFT a venuje sa oblasti riadenia projektov a rozvoja IT inovácií už od roku 2000. Prvé projekty boli zamerané na rozvoj IT znalostí a vytvorenie vnútropodnikového prostredia pre zdieľanie a riadenie znalostí. Cieľom bolo zaviesť jednotný portál, kde by bolo možné informácie a znalosti nie len zdieľať ale aj aktívne s nimi pracovať. Vytvorené boli tri alternatívne riešenia, z ktorých sa dodnes používa hlavne SharePoint.

V rokoch 2003 až 2006 pôsobil ako biznis analytik zameraný na nákupné procesy, kde pripravoval viacero projektov a neskôr pôsobil ako školiteľ. V roku 2006 začal pripravovať projekt pre zavedenie jednotného systému pre riadenie vzťahov k zákazníkom zameraného, okrem iného, na to, aby informácie a znalosti o zákazníkoch “neodchádzali” spolu s predajcom po ukončení pracovného pomeru. V súčasnosti je vedúcim tímu v projekte, ktorého cieľom je zmena informačného systému (tzv. ERP). V zodpovednosti mal prípravu zmeny z pohľadu pripravenosti používateľov, transferu znalostí a komunikácie s nimi. Paralelne s týmito aktivitami pomáha začínajúcim podnikateľom v rámci organizácie StartupCamp a mentoruje dva začínajúce startup projekty.

Imrich Tatiersky vyštudoval Fakultu masmediálnej komunikácie so zameraním na marketing ako aj The Open Univerzity. V rámci svojej praxe získal niekoľko certifikátov v oblastiach ako napr. Six Sigma, projektový manažment alebo interný audit.

Viac o téme: Zamestnanec PR článok HR HRDA Imrich tatiersky Odchod zamestnanca Znalostný manažment Znalostný management
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Zdroj: PR článok, Foto: Thinkstock.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy