10 výhovoriek, ktoré najčastejšie používajú zlí šéfovia

Šéfovia robia viacero chýb pri komunikácii so svojimi zamestnancami.Šéfovia robia viacero chýb pri komunikácii so svojimi zamestnancami.

Aj šéfovia sú iba ľudia a vyhovárajú sa na viaceré veci. Avšak počuť divné frázy z úst nadriadených by „citlivé“ ucho zamestnanca určite nemalo. Ak šéfujete malej alebo veľkej skupine ľudí, dávajte si pozor, čo vypustíte z úst.

„Ja by som toho šéfa zabil!“ Túto vetu si určite pomyslia viacerí zamestnanci, hlavne ak ich šéf vytočí nemiestnou poznámkou, zaúkolovaním časovo nesplniteľnej úlohy alebo zosmiešni pred ostatnými kolegami. Našťastie nie sme vo filme „Šéfovia na zabitie“, v ktorom mali traja kamaráti spoločný problém. Ich šéfovia im natoľko znepríjemňovali život, že sa rozhodli vziať osud do vlastných rúk a odstrániť ich zo života. Avšak aj starých šéfov môžu vystriedať noví a tí nemusia byť o nič lepší.

Aby šéfovia v realite nedopadli ako tí filmoví, mali by sa vystríhať používaniu týchto fráz a ani len nepomyslieť na doleuvedené myšlienky:
 

  1. Moji zamestnanci pracujú lepšie, keď ich nechám na pokoji.
    Ak si to myslíte, máte veľký problém. Je pravda, že vynikajúci zamestnanci nepotrebujú byť vedení (alebo nechcú) k tomu, čo majú robiť. Čo však potrebujú počuť sú slova chvály, že odviedli vynikajúcu prácu. Každý človek má rád, ak jeho prácu ocenia druhí ľudia.

    Odporúčania pre šéfa: Je vhodné, ak sa raz za čas pristavíte pri stole vašich podriadených a spýtate sa ich priamo na projekty, ktoré riadia. Prípadne im môžete poradiť, alebo vnuknúť nový nápad.
     
  2. Pracujem pod neuveriteľným tlakom.
    Väčšina zamestnancov pracuje pod tlakom. Aj šéfovia zažívajú tlak z „hora“. Nalieha na nich vedenie spoločnosti, odberatelia alebo klienti. Ich urgentné požiadavky potom musia presunúť na svojim podriadených.

    Odporúčanie pre šéfa: Ak vás však požiadavky okolia príliš zaťažujú, v takomto prípade sa nevzďaľujte od svojich zamestnancov. Snažte sa ich viac zapojiť do svojich projektov a vysvetliť im, čo od nich vyžadujete a akú budú mať zodpovednosť. Nezabudnite im vysvetliť, že od nich vyžaduje plné nasadenie, pokiaľ nebude projekt dokončený. Vytýčte im aj predpokladaný koniec projektu.
     
  3. Nemám to dostatočne zaplatené, aby som sa nad tým trápil.
    Čím vyššia pracovná  pozícia, tým väčšia zodpovednosť a adekvátne finančné ohodnotenie. Aj šéfovia, s vyššou mzdou, než majú rádoví zamestnanci sa môžu cítiť nedocenení. Hlavne, ak na ich plecia padá veľká zodpovednosť a stále viac práce. Preto sú často nútení prerozdeľovať prácu medzi svojich zamestnancov. Ich spokojnosť by mala vychádzať aj so samotnej práce, s ocenení, mentoringu, či z pomáhania zamestnancov pri dosahovaní cieľov.  To je neoddeliteľnou súčasťou ich celkového uspokojenia.

    Odporúčanie pre šéfa: V žiadnom prípade pri prerozdeľovaní práce nepoužívajte výhovorku, že vy nie ste platení od práce navyše, pričom ďalšiu prácu rozdeľujete medzi svojich ľudí. Svojmu tímu vysvetlite kompetencie a zodpovednosť a aj dôvod, prečo ste prijali ďalší projekt.
     
  4. Tento proces vymyslel niekto, kto to v živote ani nerobil.
    Aj keď je často pravda, že veľa nových vecí alebo systémov vymysleli ľudia, ktorí na nich reálne nerobili, ešte stále môžete pridať ruku k dielu a systém môžete spripomienkovať nielen vy, ale aj zamestnanci. Ľudia by mali byť súčasťou zmien vo firme.

    Odporúčanie pre šéfa: Každý dobrý šéf by mal presadzovať záujmy svojich zamestnancov a presadzovať ich požiadavky u vedenia spoločnosti.
     
  5. Nebudem do toho nikoho zaťahovať.
    Ak je kultúra vo vnútri spoločnosti zlá, každý dobrý šéf sa ju môže snažiť opraviť. Je to na zodpovednosti šéfa, zamestnanci by nemali hovoriť do nástrojov firemnej politiky.

    Odporúčanie pre šéfa: Riešte problémy zamestnancov na pracovisku a nenechávajte ich „ležať na stole“.
     
  6. Ak moja zamestnankyňa dostane pochvalu, predstavuje pre mňa hrozbu.
    To však nie je pravda. Vaši zamestnanci vás nemôžu zatieniť. Naopak, sú vašou vizitkou. Veľkí vodcovia sa obklopujú ľuďmi s vynikajúcim talentom. Je to spôsob, ako sa z nich stanú správni šéfovia.

    Odporúčanie pre šéfa: Čím lepší je váš zamestnanec alebo tím, ktorí máte na starosti, tým lepšie bude vyzerať obraz o vás.
     
  7. Nie som povinný chváliť ľudí za ich prácu.
    Práve naopak, ľudí by ste za ich prácu mali chváliť. Pochvala zamestnancov nie je iba zdvorilostné gesto, pochvala je benefit, ktorý sa zúročí v budúcnosti a zároveň posilňuje pozitívne správanie zamestnancov.

    Odporúčanie pre šéfa: Od svojich zamestnancom právom očakávate, že si budú robiť svoju práce, ale pochváľte ich kedykoľvek si ich výkon zaslúži pozitívne ohodnotenie.
     
  8. Správam sa tak, ako som bol naučený.
    Veľa šéfov pristupuje k práci podľa zaužívaných metód alebo praktík. Aj oni sa nachádzali na nižšom stupni riadenia a pravdepodobne boli často hodení „do vody“. Ten istý princíp potom uplatňujú aj vo svojom štýle vedenia. Neplatí však, čo bolo kedysi dobré pre vás, môže byť dobré aj pre vašich ľudí.

    Odporúčanie pre šéfa: Akékoľvek negatívne skúsenosti ste mali v minulosti, teraz by ste mali prejsť na pozitívny prístup a vo svojom vedení ho aj uplatňovať. Akékoľvek zlé skúsenosti by nemali slúžiť ako vzor. Rozvíjajte svoje zručnosti a nechajte sa aj vy trénovať od profesionálov.
     
  9. Musím sa porozprávať so zamestnancom
    Každý dobrý šéf by sa nemal rozprávať so zamestnancom iba vtedy, keď je to nevyhnutné, pretože niečo zavinil. Svojich zamestnancov by ste mali poznať osobne. Každý z nich si ocení šéfa, ktorý mu venuje pozornosť, zaujíma sa o neho a rešpektuje ho.

    Odporúčanie pre šéfa: Ak sa budete úprimne zaujímať o vašich zamestnancov, rovnakej pozornosti sa dostane aj vám.
     
  10. Prečo by som mal strácať svoj čas? Viem, že má aj tak nemá rád.
    Ťažko sa spolupracuje s ľuďmi, ktorí sú vám nesympatickí alebo dokonca máte pocit, že vás nemajú radi. Málo šéfov si však uvedomuje, že sú nielen zodpovední za firemné procesy a výsledky, ale aj za pracovné vzťahy.

    Odporúčanie pre šéfa: Teraz prichádza rad na krok dobrého šéfa, aby vyčistil vzduch na pracovisku. Stačí prísť za zamestnancom a povedať mu na rovinu: „Viem, že naše vzťahy na pracovisku, nie sú ideálne, ale viem, že z časti je to aj moja vina. Rád by som však prispel k tejto náprave.“ Ďalej je už rad na zamestnancovi, mal by povedať, čo mu „leží“ v žalúdku. Aj keď dozaista nebude príjemné, čo hovorí, atmosféra by sa po tomto rozhovore mala zlepšiť.
Viac o téme: Riadenie Komunikácia Nadriadení Šéf Hierarchia Podriadení
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text: ami, Foto: Profimedia, Zdroj: Businessinsider

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy