Toyota nielen produkuje autá, ale riadi aj ľudí podľa japonského vzoru
Toyota je japonská automobilka založená v roku 1937. Patrí medzi najväčších výrobcov automobilov na svete a jej model Toyota Corolla sa radí medzi najpredávanejší model na svete za rok 2012. Japonci sú však známi aj svojim manažmentom, do ktorého vkladajú znaky japonskej kultúry, hodnôt, náboženstva a umenia. Predstavujeme vám jedenásť manažérskych princípov japonského riadenia v automobilke Toyota.
Na rozdiel od amerického manažmentu je ten japonský orientovaný viac na človeka, ktorý je dôležitým prvkom každej organizácie. Úlohou japonských manažérov je vytvárať podmienky na využitie možností a schopností každého jednotlivca a vytvárať vhodné pracovné prostredie, tzv. podnikovú rodinu. Zároveň sa však v podnikoch vytvárajú hierarchické vzťahy založené na harmónii.
Pracovníci v Japonsku sú známi aj tým, že celý svoj pracovný život zotrvajú na jednom pracovnom mieste. Odmeňovaní sú aj na základe toho, ako dlho pracujú vo firme a ako postupujú v kariérnom rebríčku. Tým sa v podnikoch zabraňuje fluktuácií a pracovná sila je stabilná. Japonci taktiež pracujú na zlepšovacích návrhoch, ktoré podávajú najnižší pracovníci až po vrcholový manažment, čím neustále pracujú na zvýšení kvality a produktivity ich práce.
Pozrite sa na princípy, ktoré uprednostňujú japonskí manažéri v automobilke Toyota:
- Svoje manažérske rozhodnutia zakladajte na svojej filozofii.
- Problémy riešte, ako vznikli. Neodkladajte ich. Len tak môžete vybudovať stabilnú kultúru vo firme.
- Štandardizované úlohy a procesy sú základom pre neustále zlepšovanie a posilňovanie úloh zamestnancov.
- Dajte na vizuálnu kontrolu, nie na kontrolu zo systému, aby neboli pred vami skryté žiadne problémy.
- Používajte spoľahlivé a dôkladne preverené technológie. Pamätajte si, že technológie by mali slúžiť ľuďom, nie ľudia technológiám.
- Dajte možnosť rastu vedúcich lídrov, ktorí rozumejú svojej práci a svoju filozofiu chcú odovzdávať aj ostatným.
- Podporte rozvoj výnimočných ľudí vo firme a tímy.
- Rešpektujte vašich partnerov a dodávateľov. Dajte im priestor na zlepšenia. Len tak môže vzniknúť silná konkurencia.
- Predtým, než učiníte rozhodnutie, sami si preverte situáciu.
- Rozhodnutia robte na základe konsenzu, starostlivo zvážte všetky možnosti, rozhodnutia implementujte čo najrýchlejšie.
- Staňte sa organizáciou, ktorá vzdeláva a a neustále pracuje na zlepšovaní.
Hľadáte do firmy tých správnych ľudí. Skúste ich nájsť na pracovnom portáli.
- Autor: © Zoznam
- Zdroj: Text: ami, Zdroj: slideshare.net, Foto: Toyota