Postrážte si reč tela: Týchto 12 trikov z vás spraví suveréna na pohovore

Zdroj: Getty Images

Môžete prísť na pohovor s výstavným životopisom a kopou skúseností, pokiaľ vás „zradí“ reč tela, šance získať prácu budú smerovať nadol. Arogantné správanie k recepčnej, nudný, monotónny tón hlasu alebo bojazlivé, neisté pohľady spôsobia, že personalistu jednoducho nepresvedčíte. A to je škoda, keď sa vám už podarilo dostať na pohovor, však? Využite všetky šance, ktoré máte a zapracujte na tom, aby aj reč vášho tela dávala najavo, že ste sebavedomý a príjemný človek, ktorého daný zamestnávateľ práve hľadá.

  1. Vojdite s vystretým chrbtom a hlavu držte vysoko
    Pracovný pohovor začína ešte pred tým, než vôbec začne. Za jeho začiatok možno považovať vstup do budovy, v ktorej firma sídli. Už to, ako komunikujete s recepčnou, ako pôsobíte, vie zvýšiť, ale aj znížiť vaše šance získať prácu. Buďte preto príjemný a spôsobný. Takisto je vhodné, ak vojdete tak, že plecia stiahnete dozadu a hlavu držíte vysoko. S takýmto postojom vojdite, vykročte smerom k osobe, ktorá vás víta a udržujte očný kontakt. Predstavte sa a povedzte, prečo ste prišli.
  2. Oplachujte si zápästia chladnou vodou
    Ak máte pred pohovorom ešte čas a viete, že vás trápia spotené dlane, nie je nič jednoduchšie, ako navštíviť toaletu. Tu sa niekoľkokrát zhlboka nadýchnite a opláchnite si ruky – konkrétne zápästia, aspoň 30 sekúnd studenou vodou. Pomôže vám to načas zbaviť sa spotených rúk.
  3. Podajte ruku srdečne
    Vaše ruky sa už nepotia a ste pripravený podať ruku. Dbajte na to, aby vyjadrovala vaše potešenie zo stretnutia. Preto podávanú ruku uchopte a jemne stlačte – nájdite zlatý stred medzi vlažným podaním a až prílišným stlačením.
  4. Seďte vystretý
    Na pohovore seďte vzpriamene, hlavu držte zdvihnutú a obe nohy majte položené na zemi. Nekrčte sa, neseďte zhrbene, chcete predsa, aby z vás vyžarovalo sebavedomie.
  5. Pozerajte sa priamo na personalistu
    Uhýbanie pohľadom, mihanie zrakom sem a tam bez nadviazania očného kontaktu nevyvolá v personalistovi predstavu, že ste kandidát s dostatkom sebadôvery. Pozerajte sa pri rozhovore personalistovi do očí, dajte si však pozor, aby ste naňho bez prestania civeli. To je totiž strašidelné a je to aj prejavom agresívnej komunikácie. Neustále hľadenie na človeka je tiež forma, ktorú ľudia využívajú vtedy, keď chcú prejaviť sexuálnu náklonnosť voči inému človeku. Aj preto sa takéto civenie nehodí na pohovor.
  6. Nemykajte sa
    Nervózne mykanie sa, neustále nutkanie sa kývať sem a tam nepôsobí dobre. Zabudnite tiež na hranie sa s vlasmi, poklepkávanie prstami po stole či hry s prstami – sú to všetko prejavy nervozity. Taktiež to vyjadruje, že sa plne nesústredíte a neviete sa dočkať, kedy už z pohovoru vypadnete.
  7. Neprekrižujte si nohy
    Vaše nohy by mali byť nasmerované na človeka, s ktorým sa rozprávate. Ak si nohy prekrížite (ale napríklad aj ruky), je to gesto, ktoré môže znamenať váš nesúhlas a odmietanie.
  8. Usmejte sa, keď je to vhodné
    Je fajn, ak pohovor nie je formálny a sterilný. Úsmev je na pohovore úplne v poriadku, dajte si však pozor, aby ste to s ním neprehnali. Neusmievajte sa neprestajne – aj ak sa snažíte pôsobiť pozitívne. Môže to nakoniec vyznieť tak, že nebudete pôsobiť vážne a seriózne.
  9. Meňte tón hlasu
    Práve to totiž spôsobí, že zaujmete a vzbudíte v personalistovi pozornosť. Meniť tón hlasu a vedieť s ním narábať je základom všetkých úspešných rozprávačov. A vám môže pomôcť predať sa. Veď sa započúvajte do akejkoľvek reklamy – hlasy v nich nie sú monotónne, inak by vás uspali. Majú istú melódiu a zvýrazňujú posolstvo reklamy.
  10. Použite gestá, aby podčiarkli vaše slová
    Gestám rúk sa nemusíte brániť, dajte si však pozor, aby ste to s gestikuláciou neprehnali. Nemávajte okolo seba, ako keby ste sa topili. Používajte jednoduché, nenápadné gestá, ruky nedvíhajte vyššie ako je vaša hruď, a nerozhadzujte nimi viac ako je šírka vašich ramien.
  11. Prikývnite, ak je to vhodné
    Platí rovnako ako pri usmievaní sa. Možno vás to ťahá k tomu, aby ste personalistovi na všetko prikyvovali, nie je to však nutné (a v niektorých prípadoch ani dobré). Kým ženy využívajú prikývnutie ako znak povzbudenia, muži ho využívajú na znak súhlasu. Používať by ste ho mali takticky a iba v prípade, že je pohovor n
  12. Keď odchádzate, venujte pozornosť okoliu
    Pamätáte sa? Pohovor sa začína ešte dávno pred tým, ako do miestnosti vstúpi personalista. To platí aj o jeho konci. Na jeho závere sa poďakujte, dohodnite si nasledujúce kroky a rozlúčte sa. Pokiaľ sa však stále nachádzate v budove, myslite na to, že môžete byť okolím neustále pozorovaný. Rozlúčte sa teda s každým, koho stretnete na chodbe vášho potenciálneho zamestnávateľa.
Viac o téme: Pohovor Reč tela
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Zdroj: businessinsider; Text: jm; Foto: gettyimages

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy