Postrážte si reč tela: Týchto 12 trikov z vás spraví suveréna na pohovore
Môžete prísť na pohovor s výstavným životopisom a kopou skúseností, pokiaľ vás „zradí“ reč tela, šance získať prácu budú smerovať nadol. Arogantné správanie k recepčnej, nudný, monotónny tón hlasu alebo bojazlivé, neisté pohľady spôsobia, že personalistu jednoducho nepresvedčíte. A to je škoda, keď sa vám už podarilo dostať na pohovor, však? Využite všetky šance, ktoré máte a zapracujte na tom, aby aj reč vášho tela dávala najavo, že ste sebavedomý a príjemný človek, ktorého daný zamestnávateľ práve hľadá.
- Vojdite s vystretým chrbtom a hlavu držte vysoko
Pracovný pohovor začína ešte pred tým, než vôbec začne. Za jeho začiatok možno považovať vstup do budovy, v ktorej firma sídli. Už to, ako komunikujete s recepčnou, ako pôsobíte, vie zvýšiť, ale aj znížiť vaše šance získať prácu. Buďte preto príjemný a spôsobný. Takisto je vhodné, ak vojdete tak, že plecia stiahnete dozadu a hlavu držíte vysoko. S takýmto postojom vojdite, vykročte smerom k osobe, ktorá vás víta a udržujte očný kontakt. Predstavte sa a povedzte, prečo ste prišli. - Oplachujte si zápästia chladnou vodou
Ak máte pred pohovorom ešte čas a viete, že vás trápia spotené dlane, nie je nič jednoduchšie, ako navštíviť toaletu. Tu sa niekoľkokrát zhlboka nadýchnite a opláchnite si ruky – konkrétne zápästia, aspoň 30 sekúnd studenou vodou. Pomôže vám to načas zbaviť sa spotených rúk. - Podajte ruku srdečne
Vaše ruky sa už nepotia a ste pripravený podať ruku. Dbajte na to, aby vyjadrovala vaše potešenie zo stretnutia. Preto podávanú ruku uchopte a jemne stlačte – nájdite zlatý stred medzi vlažným podaním a až prílišným stlačením. - Seďte vystretý
Na pohovore seďte vzpriamene, hlavu držte zdvihnutú a obe nohy majte položené na zemi. Nekrčte sa, neseďte zhrbene, chcete predsa, aby z vás vyžarovalo sebavedomie. - Pozerajte sa priamo na personalistu
Uhýbanie pohľadom, mihanie zrakom sem a tam bez nadviazania očného kontaktu nevyvolá v personalistovi predstavu, že ste kandidát s dostatkom sebadôvery. Pozerajte sa pri rozhovore personalistovi do očí, dajte si však pozor, aby ste naňho bez prestania civeli. To je totiž strašidelné a je to aj prejavom agresívnej komunikácie. Neustále hľadenie na človeka je tiež forma, ktorú ľudia využívajú vtedy, keď chcú prejaviť sexuálnu náklonnosť voči inému človeku. Aj preto sa takéto civenie nehodí na pohovor. - Nemykajte sa
Nervózne mykanie sa, neustále nutkanie sa kývať sem a tam nepôsobí dobre. Zabudnite tiež na hranie sa s vlasmi, poklepkávanie prstami po stole či hry s prstami – sú to všetko prejavy nervozity. Taktiež to vyjadruje, že sa plne nesústredíte a neviete sa dočkať, kedy už z pohovoru vypadnete. - Neprekrižujte si nohy
Vaše nohy by mali byť nasmerované na človeka, s ktorým sa rozprávate. Ak si nohy prekrížite (ale napríklad aj ruky), je to gesto, ktoré môže znamenať váš nesúhlas a odmietanie. - Usmejte sa, keď je to vhodné
Je fajn, ak pohovor nie je formálny a sterilný. Úsmev je na pohovore úplne v poriadku, dajte si však pozor, aby ste to s ním neprehnali. Neusmievajte sa neprestajne – aj ak sa snažíte pôsobiť pozitívne. Môže to nakoniec vyznieť tak, že nebudete pôsobiť vážne a seriózne. - Meňte tón hlasu
Práve to totiž spôsobí, že zaujmete a vzbudíte v personalistovi pozornosť. Meniť tón hlasu a vedieť s ním narábať je základom všetkých úspešných rozprávačov. A vám môže pomôcť predať sa. Veď sa započúvajte do akejkoľvek reklamy – hlasy v nich nie sú monotónne, inak by vás uspali. Majú istú melódiu a zvýrazňujú posolstvo reklamy. - Použite gestá, aby podčiarkli vaše slová
Gestám rúk sa nemusíte brániť, dajte si však pozor, aby ste to s gestikuláciou neprehnali. Nemávajte okolo seba, ako keby ste sa topili. Používajte jednoduché, nenápadné gestá, ruky nedvíhajte vyššie ako je vaša hruď, a nerozhadzujte nimi viac ako je šírka vašich ramien. - Prikývnite, ak je to vhodné
Platí rovnako ako pri usmievaní sa. Možno vás to ťahá k tomu, aby ste personalistovi na všetko prikyvovali, nie je to však nutné (a v niektorých prípadoch ani dobré). Kým ženy využívajú prikývnutie ako znak povzbudenia, muži ho využívajú na znak súhlasu. Používať by ste ho mali takticky a iba v prípade, že je pohovor n - Keď odchádzate, venujte pozornosť okoliu
Pamätáte sa? Pohovor sa začína ešte dávno pred tým, ako do miestnosti vstúpi personalista. To platí aj o jeho konci. Na jeho závere sa poďakujte, dohodnite si nasledujúce kroky a rozlúčte sa. Pokiaľ sa však stále nachádzate v budove, myslite na to, že môžete byť okolím neustále pozorovaný. Rozlúčte sa teda s každým, koho stretnete na chodbe vášho potenciálneho zamestnávateľa.
- Autor: © Zoznam
- Zdroj: Zdroj: businessinsider; Text: jm; Foto: gettyimages