Pracujem z domu. Musím chodiť aj do firmy?

Za opatrenie, ktoré slúž na socializáciu zamestnanca, možno považovať aj teambuilding alebo interné školenie.Za opatrenie, ktoré slúž na socializáciu zamestnanca, možno považovať aj teambuilding alebo interné školenie. Zdroj: photl.com

Je uvedené v zákone, ak človek pracuje dlhodobo z domu (home office), že musí byť minimálne raz týždenne vo firme (socializovať sa)?

Poradňa: Niektorí zamestnávatelia umožňujú svojim zamestnancom pracovať z domu. Pri práci z domu je potrebné rozlišovať medzi pojmami domácka práca a telepráca. Ak zamestnanec vykonáva prácu doma alebo na inom dohodnutom mieste, jedna sa o domácku prácu.  Ak zamestnanec vykonáva prácu pre zamestnávateľa podľa podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve doma alebo na inom dohodnutom mieste s použitím informačných technológií, jedná sa o teleprácu. V jednom aj druhom prípade musí byť tento spôsob dohodnutý v pracovnej zmluve a zamestnanec vykonáva prácu v pracovnom čase, ktorý si sám zvolí.

V porovnaní so zamestnancami, ktorých miesto výkonu práce je v priestoroch zamestnávateľa,  u zamestnancov pracujúcich z domu platia nasledovné odchýlky:

a) nevzťahujú sa na nich ustanovenia o rozvrhnutí určeného týždenného pracovného času, nepretržitom dennom odpočinku, nepretržitom odpočinku v týždni a o prestojoch,

b) pri dôležitých osobných prekážkach v práci im nepatrí od zamestnávateľa náhrada mzdy s výnimkou úmrtia rodinného príslušníka,

c) nepatrí im mzda za prácu nadčas, mzdové zvýhodnenie za prácu vo sviatok, mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu a mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce, ak sa zamestnanec so zamestnávateľom nedohodne inak.

Zamestnávateľ prijme pri telepráci vhodné opatrenia, najmä:

a) zabezpečí, nainštaluje a pravidelne udržiava technické a programové vybavenie potrebné na výkon telepráce okrem prípadov, keď zamestnanec vykonávajúci teleprácu používa svoje vlastné vybavenie,

b) zabezpečuje, najmä pokiaľ ide o softvér, ochranu údajov, ktoré sa spracúvajú a používajú pri telepráci,

c) informuje zamestnanca o všetkých obmedzeniach používania technického vybavenia a programového vybavenia, ako aj o sankciách v prípade porušenia týchto obmedzení.

Zamestnávateľ je povinný prijať opatrenia, ktoré predchádzajú izolácii zamestnanca vykonávajúceho domácku prácu alebo teleprácu od ostatných zamestnancov a dávajú mu možnosť stretávať sa s ostatnými zamestnancami. Tieto opatrenia môže zamestnávateľ vymedziť konkrétne alebo len rámcovo priamo v pracovnej zmluve so zamestnancom alebo v internom predpise alebo môže vymedziť výkon telepráce alebo práce z domu len na určité dni v týždni alebo v mesiaci. Za opatrenie, ktoré slúž na socializáciu zamestnanca, možno považovať aj teambuilding alebo interné školenie. Ak zamestnanec nedodržiava dojednané podmienky výkonu práce v režime domáckej práce alebo telepráce, zamestnávateľ môže toto konania posudzovať ako porušenie pracovnej disciplíny.

Za domácku prácu alebo teleprácu sa nepovažuje práca, ktorú zamestnanec vykonáva príležitostne alebo za mimoriadnych okolností so súhlasom zamestnávateľa alebo po dohode s ním doma alebo na inom ako zvyčajnom mieste výkonu práce za predpokladu, že druh práce, ktorý zamestnanec vykonáva podľa pracovnej zmluvy, to umožňuje.

Svoje otázky do poradne nám zasielajte na poradna@firma.zoznam.sk

Viac o téme: Domu Práca Office Práce Z Podmienky Home Telepráca
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: Poradňa

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy