Bojujete s kolegami? Odhoďte zbrane.

karierny rastkarierny rast

Mávate pocit, že ľudia okolo vás robia veci pomaly či bez rozmýšlania, flákajú sa, nevyznajú sa vo svojej práci? Máte pocit, že všetko by ste vedeli spraviť lepšie? Miesto spolupráce spolu navzájom bojujete?

Pracujem ako account manažérka v reklamnej agentúre. Ako v každej agentúre, aj u nás sú dva hlavné typy ľudí – kreatívci a account manažéri. Veľmi zjednodušene: kreatívci vytvárajú nápady, navrhujú kampane. Accounti sú tí, ktorí dávajú projektom priority a komunikujú s klientmi. Jedny bez druhých žiť nemôžu. Niekedy si to však tieto dve skupiny neuvedomujú.

 

Vo veľa agentúrach funguje na prvý pohľad nepochopiteľný boj medzi manažérskou časťou a kreatívcami. Stretla som sa často s account managermi sťažujúcimi sa na kreatívcov za ich nepraktickosť a nezodpovednosť s deadlinami, a kreatívcami dehonestujúcimi „accountov“ ako „preposielačov mailov“ a posluhovačov klientov. Namiesto spolupráce prevláda „hra na dôležitosť“.

 

V každej práci môžu začať nepokoje...

Pripomína vám však táto situácia niečo z vašej práce? Úprimne, ako často nadávate na ITčkárov, že im všetko dlho trvá či vás vytáčajú sekretárky, lebo nevedia rýchlo nájsť dôležitý papier?

 

Chápu marketingoví špecialisti, prečo niektoré nimi vymyslené predajné nástroje obchoďáci odmietajú? Prečo sú špecialisti ľudských zdrojov rozladení, že manažéri nechcú chodiť na školenia a tým je nevoľno už len zo slova „tréning“? A vôbec, kde trčí objednaný tovar zo skladu, čo tam tí ľudia robia?

 

Bojujeme, pretože (sa) nechápeme

V každej práci existuje viacero profesií, ktoré podobne ako v reklame majú úplne iné zodpovednosti a povinnosti. Preto sa ľahko stane, že životne dôležitý toner do tlačiarne príde o hodinu neskôr, lebo IT technik inštaluje pre neho životne dôležitý router.

 

Každý z nich má iný pohľad na svet a každý považuje svoju prácu za to najdôležitejšie.

 

Nepríjemnou ľudskou črtou je schopnosť kritizovať svoje okolie, ruka v ruke s neschopnosťou pozrieť sa na situáciu sebakriticky. Kedysi som čítala krásny aforizmus, o tom akú novú - inú realitu by sme objavili, kebyže sa na deň ocitneme v tele niekoho iného a pozerali na svet jeho očami.

Jedným zo základných uvedomení si pre náš (nielen) pracovný život, je to, že sme rozdielni: Rozdielne prijímame informácie a naše vnímanie je významne ovplyvnené našimi vnútornými pocitmi. Učíme sa rozdielnymi spôsobmi, zastávame v tíme rozdielne role, uplatňujeme iné prístupy k pracovným úlohám, atď. Poznanie, že to tak je, nám môže pomôcť pochopiť druhých, no najmä uľahčiť nám každodenný život.

 

Riešenie? Odložte zbrane, komunikujte.

Bojujete s kolegami? Odhoďte Galéria fotiek (2)

Riešenie je veľmi jednoduché a bude znieť ako klišé – podstata je v komunikácií a rešpekte. Aby sme nebojovali s kolegami, je pochopenie našich odlišností bazálnou zručnosťou.

 

Existujú dva základné spôsoby ako si túto zručnosť osvojiť:

1. Rešpekt voči druhým: Sme odborníci vo svojich odboroch a každý z nás bol ako odborník prijatý na svoju pozíciu. Montovať sa druhému do práce nemá zmysel. Mať odvahu myslieť si, že by sme druhých prácu spravili lepšie, je hlúpe.

2. Ľudské zdroje sú od slova ľudské. Čo mi pripomína, že každý z nás ľudí môže začať od seba. Zamyslieť sa nad tým čo robíme zle, a ktoré veci môžeme zlepšiť, môže významne pomôcť našim vzťahom.

 

Vás sa to netýka?

Ak máte pocit, že vašej firmy či priamo vás sa tento problém netýka, skúste si odpovedať na tieto otázky:

 

      • Ako často si od kolegov pýtate radu?
      • Používate niekedy otázku ako svoj hlavný komunikačný nástroj?
      • Ako dlho bez prerušenia dokážete svojich kolegov počúvať?
      • Ako často ľudí okolo seba chválite?
      • Uvedomujete si, v čom sú ľudia okolo vás rozdielni?
      • Hovoríte ostatným kolegom o svojich pracovných postupoch / úspechoch / trabloch?
      • Myslia si kolegovia, že by vedeli spraviť vašu prácu ľavou zadnou?
      • Viete, čo si vaši kolegovia (o vás a vašom výkone) myslia?

 

Viera vo vašu dokonalosť je prvým krokom do pekla. Viera v bezproblémovosť vášho pracoviska je prvým krokom k stagnácii. Nemusíte byť HR manažér, aby ste boli prínosom pre ľudí vo vašej firme. Veľakrát stačia maličkosti, napr. spýtať sa kolegu ako sa má či doniesť pomaranče počas chrípkovej epidémie, zúriacej za bránami firmy.

 

Čo na tomto blogu v budúcnosti nájdete?

V ďalších blogpostoch sa budem venovať témam ako napr.: pochopenie rôznorodosti pomocou typológie, komunikačným zručnostiam (aktívne počúvanie, kladenie otázok), empatii, spôsobom vedenia porád, hodnotiacim rozhovorov, pravidiel tímovej komunikácie, atď. Čerpať budem nielen z bohatej teórie manažérskych a psychologických publikácií, no najmä reálnych situácií, i z našej firmy.

 

Martina Ličková

Autorka pracuje ako account manager a HR konzultant v spoločnosti TRIAD Advertising – najoceňovanejšej digitálnej agentúre roka 2010.

Autorka trpí neprekonateľnou túžbou zdieľať svoje životné dojmy, a spriadať z nich rady pre lepší pracovný život. Svoje poznatky získavala ako čašníčka, prázdninová plavčíčka, koordinátorka v neziskovom sektore, divadelná produkčná, obchodníčka s umením, projektová manažérka vo vzdelávaní a HR konzultačnej firme.

Viac o téme: Blog Kariera2011 Lickova
  • Autor: © Zoznam

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy