Oblečenie v práci určuje váš smer
Tretinu dňa strávia ľudia v práci. Preto je dôležité ich oblečenie, ktoré by malo vyhovovať firemnej kultúre, odrážalo ich osobnosť a v konečnom dôsledku, aby v ňom mohli zájsť po práci aj na drink.
Aj keď je práca z domu lákavá, zázemie kancelárskeho prostredia nenahradí. Väčšina ľudí tak tretinu dňa strávia v práci, ktorá má vplyv na výber ich oblečenie. To nemusí byť len univerzálne a formálne, ale naopak môže odrážať aktuálne módne trendy i charakter zamestnancov, zhodujú sa odborníci, ktorí sa zaoberajú tvorbou biznis módy.
Iba na firemné oblečenie sa sústredí česká spoločnosť Rose & Mary Fashion, ktorá vznikla v minulom roku. Jej cieľom je ponúkať odevy, v ktorých ľudia môžu ísť po práci na drink, bez toho aby sa museli prezliekať.
"Ľudia sa v oblekoch a kostýmoch necítia byť sami sebou. Pripadajú si starší a cítia sa ako v uniforme. A tak nás napadlo vniesť do tohto štýlu trochu života a v spolupráci s mladými návrhármi vytvárame kolekcie, ktoré budú dostatočne reprezentatívne, ale zároveň budú o ľuďoch, ktorí ich nosia," povedala zakladateľka firmy Simona Bagárová.
Firmy podľa Bagárovej väčšinou prídu iba so všeobecnými požiadavkami na typ oblečenia a farbu, ktorá by mala ladiť s ich spoločnosťou.
"My potom zohľadňujeme postavu zamestnanca, aby strihovo oblečenie sedelo, pracujeme s prírodnými materiálmi, ktoré sú pohodlné, a už v samotnom návrhu je zohľadnené, že ide o oblečenie do firmy, a to samo o sebe musí spĺňať určité štandardy," priblížila Bagárová .
Značka Rose & Mary Fashion venuje 30 percent z každého predaného modelu na prospešné projekty. Na prvej kolekcii napríklad firma spolupracovala s dizajnérskym duom Chatty. Klientky z radov právničiek, audítoriek alebo architektiek potom oblieka návrhárka Hana Zárubová, ktorá má skúsenosti aj s návrhom firemných odevov pre spoločnosť z oblasti dopravy.
Samostatnú sekciu orientovanú na luxusné biznis oblečenie pod názvom Selection ponúka česká firma Pietro Filipi. Kolekcia, ktorú navrhuje šéfdizajnérka značky Martha Bryxi, v sebe kombinuje aktuálne trendy, ženské prvky aj tradičný biznis štýl.
"Domnievam sa, že aj biznis kostým môže byť moderný, nápaditý a pritom stále elegantný,"
povedala Bryxi.
Aktuálne prvky v kolekcii odráža napríklad ružový alebo biely kostým z trendového technického materiálu s názvom scuba, ktorý evokuje neoprén. Výrobcovia materiálov ponúkajú veľké množstvo úprav, vďaka ktorým oblečenie vyniká antibakteriálnymi účinkami, nekrčivou úpravou alebo priedušnosťou.
Novinky v oblasti tkanín a pletenín sa každý rok na jar a na jeseň predstavujú na veľtrhoch v Paríži a Miláne. Vzhľad firemných odevov potom ovplyvňuje aj tzv. dress code jednotlivých spoločností, ktorý definuje, čo je v rámci firmy považované za formálnu.
Pravidlá ale nemusia platiť za každých okolností.
"Samozrejme, že aj my z relatívne konzervatívneho prostredia (čo sa obliekania týka), podliehame určitým trendom a v mnohých našich kanceláriách je napríklad tzv. business casual Friday už bežnou záležitosťou," povedala riaditeľka ľudských zdrojov poradenskej spoločnosti Ernst & Young Olga Lamačková.
Casual Friday (neformálny piatok), ktorý koncom 90. rokov začali zavádzať firmy v USA, povoľuje zamestnancom nosiť ležérnejšie oblečenie.
Firemné odievania sa líši a v jednotlivých krajinách.
"Severské štáty sú v tomto smere trochu menej formálne, tam s najväčšou pravdepodobnosťou uvidíte našich kolegov bez kravaty aj v iné dni ako len v piatok," uviedla Lamačková s tým, že naopak v Anglicku je aj piatok považovaný za biznisový.
"Gentlemani v podstate odložia iba kravaty, pričom sako im zostane," uzavrela tému.
- Autor: © Zoznam
- Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: ČTK