Oblečenie ovplyvňuje vaše správanie

Dobré oblečenie reprezentuje aj samotnú firmu. Dobré oblečenie reprezentuje aj samotnú firmu. Zdroj: photl.com

Nie nadarmo sa hovorí, že šaty robia človeka. Platí to aj na pracovnom pohovore. Človeka si zapamätáte podľa vizuálneho pôsobenia. Dobré oblečenie reprezentuje aj samotnú firmu.

Predstavte si, že prídete na pohovor a personalista má oblečené roztrhané rifle, žabky a tielko. Alebo na vás čaká mladá slečna v priesvitnej blúzke a jej driek obopína minisukňa vo veľkosti opaska. Možno by si muži prišli na svoje, ale zrejme by sa obe pohlavia zhodli na tom, že robiť pohovor s podobným personalistom by bol asi problém. Poďme sa preto pozrieť, čo si dať na seba v závislosti od toho akú pozíciu zastávate.

Začína to pohovorom
Oblečenie je dôležité už pri prvom kontakte s potenciálnym zamestnávateľom. Pracovný pohovor je vstupnou bránou do spoločnosti. Čím je človek elegantnejšie oblečený, tým viac pôsobí dôstojnejšie. Nemusí ísť práve o outfit za stovky eur. Je potrebné si zachovať decentnosť napríklad v podobe blúzky a sukne u žien a nohavíc a košele u mužov. Zanedbané a nevhodné oblečenie totiž môže svedčiť o probléme s prispôsobovaním sa či vyčlenením zo sociálnej skupiny.

Postavenie určuje dresscode
Čím máme vyššiu kvalifikáciu, tým sa musíme primerane obliekať na svoju pozíciu. Existujú však profesie, pri ktorých na oblečení vôbec nezáleží.

„Samozrejme, že si pri pohovore s uchádzačom všímam, ako je oblečený. Jeho celkový vzhľad napovedá, ako mu na práci záleží, akú dôležitosť svojej prezentácii prikladá, ako sa na pohovor pripravil. Prirodzene sa rozdielne pozerám na manažéra či obchodného zástupcu, pri ktorom je dôležitá elegancia a inak na skladníka alebo operátora výroby,“ vysvetľuje Viera Filipová zo spoločnosti Adecco.

Podobne sú na tom aj profesie s predpísanou uniformou. Patria sem lekári či vedci. Ich spoločným znakom je biely plášť. Ten znázorňuje čistotu a dôveryhodnosť. Uniformou sa vyjadruje aj príslušnosť k určitej komunite. Pri niektorých povolaniach práve uniforma vzbudzuje rešpekt. V tejto súvislosti môžeme hovoriť o policajtoch, vojakoch či sprievodcoch vo vlakoch.

Na druhej strane sa však uniformita nenosí pri povolaniach, ktoré si vyžadujú dávku kreativity.

„Originalita a kreativita v odievaní samozrejme s určitou mierou vkusu určite nie je prekážkou pri pohovore na pozíciu, ktorá si vyžaduje kvalitné nápady. Nie je to však jediný určujúci faktor, ktorý rozhodne, či uchádzač uspeje“ hodnotí Filipová z Adecca.

Očami zákazníka
Najviac musia o svoj odev dbať tí, ktorí sú takpovediac na očiach. Teda pracovníci na manažérskych pozíciách, v bankovníctve či poisťovníctve. Práve v týchto odvetviach je dôležitý oblek alebo kostým. Oba symbolizujú dôstojnosť, eleganciu a predovšetkým serióznosť. Zároveň vzbudzujú dôveru v osobu, ktorá takéto šaty nosí. Dobré oblečenie reprezentuje aj samotnú firmu. Väčšiu dôveru budete mať v právnika, ktorý príde v obleku ako v toho, čo príde v džínsoch.

Oblečenie vplýva aj na správanie
Pamätáte si na stužkovú či maturitu? Skoro dospelí chlapci sa nahodili do oblekov a dievčatá do krásnych šiat. Zmenilo sa vtedy aj naše správanie. Cítili sme sa dospelejšie a správali sme sa dôstojnejšie a reprezentatívnejšie. Prax ukazuje, že aj oblečenie môže ovplyvňovať samotné správanie. Ak má človek pocit, že je oblečený vkusne a dôstojne, vplýva to aj na jeho sebavedomie.

Dobrá rada na záver
Nezabudnite, že aj oblečenie dokáže o človeku veľa prezradiť. Ak sa chystáte na pohovor, dajte si záležať, aby ste sa v odeve necítili len pohodlne, ale aj reprezentatívne. Možno vám to pomôže k dosiahnutiu vašej vysnívanej profesie. Ak ste už zamestnaný a vaša práca závisí od iných ľudí – zákazníkov, dbajte na to, aby ste na nich pôsobili aj vďaka oblečeniu príjemne a dôveryhodne. 

Viac o téme: Pracovný Oblečenie Pohovor Dress Code
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: red

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy