Štyri jednoduché nástroje motivácie

triadtriad

"V časopisoch Everyday pracovali napospol ľudia, ktorí akoby tam nepatrili. Akoby tam nikto nebol doma. A predsa produkovali výborné časopisy. Zaujímavé, vo federálnych úradoch sme sa navonok všetci cítili ako doma, všetci sme boli spokojní, a predsa sme odvádzali mizernú robotu." Tak opisuje pracovné prostredie hlavný hrdina v knihe Maria Puza Blázni umierajú.

Zamýšľam sa nad tým, čo je to správne pre firmy: pokoj a pohoda, alebo jasné zameranie na výkon bez snahy o lepšiu atmosféru? Dajú sa tieto dve veci spojiť dohromady?

Na jednej strane je dôležité vytvoriť atmosféru, z ktorej je jasné, že "u nás" sa maká. To však ešte stále neznamená, že zo zamestnancov sa stanú "makači". Cesta tlaku na výkon z vašich kolegov/podriadených možno spraví profesionálov s uhladenou kravatou a temne serióznym výrazom, no vysoký výkon týmto spôsobom nikto nezaručí.

 

Ako je možné motivovať ľudí bez nátlaku, vysokých výdajov či autoritatívneho prístupu? Čo môžete spraviť vy či váš šéf, aby sa vám lepšie pracovalo?

 

Niekedy stačí málo a v zásade sú to jednoduché veci.

 

Projekt č.1: Spoznaj moju tvár, namiesto môjho chrbta.

Prispôsobte svoju kanceláriu, aby ste sa mohli lepšie kontaktovať, boli ste si navzájom „prístupnejší“. Inšpirujte sa a premiestnite nábytok v kancelárii, určite to bude zaujímavá teambuildingová aktivita.

 

Projekt č.2: Aktívne počúvanie nie je to, počas ktorého robíte nejakú aktivitu.

Ak sťahovanie nábytku nie je vašim obľúbeným koníčkom, snažte sa čo najviac rozprávať s ľuďmi tvárou v tvár. Možno si poviete; aké jednoduché až hlúpe pravidlo – avšak ruku na srdce: Ako často sa rozprávame s kolegami počas písania mailov, zalievania kávy či pobehovaním po miestnosti? Hľadajme 30 sekúnd, počas ktorých sa otočíme na stoličke, zastavíme pri kolegovi, pozrieme mu do očí, pýtajme sa otázky. Hoci ide o prostú vec, v strese to až také jednoduché nie je. Píšem z vlastnej skúsenosti. Priveľa ráz som sa pristihla, že mi chýbajú niektoré informácie od kolegov, pričom ostatní kolegovia vedeli podrobnosti. Snažím sa preto skutočne sa sústrediť na kolegu, s ktorým hovorím a prispôsobujem tomu aj postoj tela. Táto psychológia funguje naozaj skvelo a dá signál kolegovi/-gyni, že ju skutočne počúvame.

 

Projekt č.3: K aktívnemu počúvaniu sa nedá donútiť.

Nie vždy môžeme počúvať. Nie vždy môžeme niekomu niečo hovoriť tak, aby informácie skutočne vstrebal. Počula som o firme, ktorá zaviedla niečo podobné hotelovým štítkom, s rozdielom že ľudia v kancelárii ich mali na stole. Na štítku bolo na jednej strane napísané „Voľno“ – teda signál, že vás kolega môže počúvať, na druhej strane „Teraz nie“ – keď mu situácia nedovoľovala sa sústrediť na niečo iné ako svoju aktuálnu úlohu. Možno je štítok zbytočná komplikácia. Ide tu však opätovne o jednoduchú vec – signál, ktorý jednej a druhej strane jasne napovie či je vhodné začať diskutovať či odovzdať si informáciu. Aký signál používate s kolegami vy?

 

Štyri jednoduché nástroje motivácie Galéria fotiek (4)

Projekt č.4: "Hladný človek - zlý človek."

"Dajte ľuďom najesť", napr. na porade. Nemusíte pripraviť žiadne komplikované menu, stačia fornety, káva či čaj. Náš šéf nám na pravidelné pondelkové porady nosí croissanty – skvelá vec na rozbeh do týždňa, vždy sa na ne teším.

Čaká vás hneď po obede ťažká porada? Ponúknite napr.: jablká, ktoré pomáhajú pri trávení.

Ak máte chuť na čosi menej zdravšie, či nemáte podobného šéfa, ponúkam ďalšiu inšpiráciu z našej firmy: naša grafička nám v piatok pripravuje sladké dobroty. Nielen, že ju za to máme ešte radšej pre jej iniciatívu a neskutočné koláče, no i robota nám ide o čosi viac od ruky. Žuvanie totiž zlepšuje mozgovú aktivitu o 40% :D

 

Prajem Vám krásny deň a dobrú chuť!

 

 

Štyri jednoduché nástroje motivácie Galéria fotiek (4)

 

 

Martina Ličková  

Autorka pracuje ako account manager a HR konzultant v spoločnosti TRIAD Advertising – najoceňovanejšej digitálnej agentúre roka 2010. Autorka trpí neprekonateľnou túžbou zdieľať svoje životné dojmy, a spriadať z nich rady pre lepší pracovný život. Svoje poznatky získavala ako čašníčka, prázdninová plavčíčka, koordinátorka v neziskovom sektore, divadelná produkčná, obchodníčka s umením, projektová manažérka vo vzdelávaní a HR konzultačnej firme.

Fotogaléria k článku Počet fotiek: 4
Viac o téme: Blog Triad Kariera2011 Lickova
  • Autor: © Zoznam

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy