Jednoduché pravidlá rétoriky, ktoré vás v škole neučili

interviewinterview Zdroj: Jupiterimages

Umenie hovoriť získava stále viac na dôležitosti, pretože vedenie ľudí len prostredníctvom príkazov nie je práve efektívne. Dobrý vedúci pracovník by mal ovládať zásady rétoriky. Skutočnosť je však často iná.

V Spojených štátoch je na stredných školách rétorika uznávanou disciplínou. Vo Veľkej Británii sú na školách zasa samozrejmosťou diskusné kluby, ktoré sú súčasťou štandardných výukových programov.
V Nemecku má rétorika takisto dlhú tradíciu. Jej zvládnutie patrí ku tamojšiemu dobrému vychovaniu.

Na Slovensku je takisto možné absolvovať kurz rétoriky. Zvládnutie zásad komunikácie sa však u nás nepovažuje za nepostrádateľnú výbavu manažéra vo vedúcej funkcii.

Medzi zistené nedostatky patrí:

  • Mnoho ľudí aj napriek tomu, že denne komunikujú s klientmi, kolegami či nadriadenými chýba základná schopnosť vystupovať profesionálne, zreteľne a zrozumiteľne a v patričnej miere zdieľať svoje myšlienky či potreby.
  • Veľa ľudí nevie pracovať vo svojom slovnom prejave s emóciami, ktoré dodávajú ich vystúpeniu rozmer presvedčivosti.
  • Pri komunikačných cvičeniach ľudia zisťujú, aké zložité je niekomu niečo povedať a dať mu vhodné inštrukcie, aby vykonal to, čo rečník chce.
  • U vedúcich pracovníkov je problémom jasne a zreteľne odkomunikovať úlohy pracovníkom. Preto by si ich pochopenie mali vždy overiť spätnou väzbou, čím predídu mnohým nedorozumeniam.


Manažéri si dnes nevystačia len s príkazmi, dôležitá je :


  • Empatia Ide o schopnosť vcítiť sa do pocitov druhého a nielen spoliehať sa na svoje kompetencie.
  • Schopnosť nadchnúť ostatných pracovníkov pre spoločný cieľ.
  • Rétorika Cieľom rétorických seminárov a cvičení je, aby ich opúšťali ľudia, ktorí sú kreatívni, suverénni a takisto charizmatickí. Komunikačná kompetencia vyžaduje dobré ovládanie reči, vhodné využívanie jej prostriedkov, ale tiež napríklad primerané vystupovanie.


Odborníci sa zhodujú v tom, že nestačí len prejsť kurzom rétoriky a myslieť si, že ste majstrom slova. Dôležité je nadobudnuté znalosti upevňovať a stále ich zdokonaľovať. Avšak z ľudí, ktorí neradi rozprávajú a v kolektíve kolegov sa necítia dobre, sa nemôžu stať dobrí rečníci, šéfovia tímu a podobne. Týmto ľuďom preto odporúčajú nájsť si také uplatnenie, kde nároky na vlastnú prezentáciu a prácu s ostatnými ľuďmi budú minimálne.

Viac o téme: Karierny rast Kariera2010
  • Autor: © Zoznam
  • FOTO: Jupiterimages

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy