Osobné útoky na pracovisku? Nenechajte sa vyviesť z miery

Každý sa určite už stretol so situáciou, v ktorej ho niekto neprimerane osočoval. Kedy sa stal terčom neočakávaného slovného ataku na vlastnú osobu. Takéto situácie sú nepríjemné a často v nás vyvolajú prudkú reakciu. O to nepríjemnejšia môže byť podobná situácia na pracovisku. Ako sa zachovať v týchto momentoch sa dočítate nižšie.

Niekto na vás zvýšil hlas, je ironický až sarkastický. Kritizuje vašu prácu a má osobné pripomienky. V takom prípade, ako hovoria psychológovia, väčšinou nejde o vašu osobu, ale o osobu útočníka. Potrebuje ventilovať stres a zlosť. A vy mu k tomu teraz máte poslúžiť.

Najdôležitejším, a zároveň najhoršie uskutočniteľným pravidlom v týchto situáciách, je zachovať si chladnú hlavu. Zachovať pokoj. Nepúšťať sa do slovnej potýčky. Ako teda takéto situácie zvládnuť a udržať si chladnú hlavu?

Odíďte

Ak si nie ste istí, že v danom okamihu zvládnete zareagovať s chladnou hlavou a máte obavy, že sa ľahko necháte útočníkom vyprovokovať, najistejšia stratégia bude "útek". Vysvetlite dotyčnému, že nemáte najmenší záujem počúvať jeho názory na vašu osobu a ukážte mu chrbát.

Pripravte sa na potencionálnu vlnu nevôle, ale ak dáte protistrane čas, určite sa upokojí a možno dokonca pochopí, že to bolo prehnané (radšej sa však na to nespoliehajte).

Zamerajte sa na seba

Za každú cenu sa snažte udržať v pokoji. Máte pocit, že to prestávate zvládať? Zamerajte svoju pozornosť na rytmus svojho dýchania. Nádych, výdych, nádych, výdych ...

Vizualizujte. Predstavte si, že slová, ktoré prednáša protistrana, sa menia v malé farebné guličky, ktoré do vás narazia a padajú k zemi, kde sa rozkotúľali. Predstavujte si človeka oproti vám, ako napríklad tancuje valčík. Účelom tejto stratégie je ignorovať obsah útoku. Až rečník dohovorí, pozrite sa na neho a spýtajte sa: "Ešte niečo si chcel?".

Pripravte sa

Dr. Mark Goulston vo svojej stratégii radí zastaviť sa na päť sekúnd, a potom predniesť vetu podobnú týmto príkladom:

  • "Prepáč, bol som zamyslený, čo si hovoril?"
  • "Zdáš sa mi naštvaný, frustrovaný, alebo si snáď mnou sklamaný. Povedz mi rozumne a objektívne, bez osobných útokov, čo by som mal urobiť inak, a ja to rád zmením. Pokiaľ na nič nemôžeš prísť, tak mi príde, že vlastne chceš byť radšej naštvaný, než riešiť náš problém. A to je pre mňa neprijateľné. "
  • "Nerozumiem, čo hovoríš, keď na mňa hovoríš týmto tónom. Prosím začni na mňa hovoriť normálne a ja začnem počúvať. "
  • "Skutočne veríš tomu, čo si práve povedal?"
  • "Prosím? Prepočul som to."

Zamerajte sa na útočníka

Ďalšou stratégiou, ktorá vám môže pomôcť udržať zlosť na uzde, je zamerať pozornosť na útočníka. Analyzujte, čo môže byť príčinou jeho neočakávaného slovného výpadu. Zle sa vyspal? Problémy doma? Berie nižší plat, ako vy? Ak nájdete možnú príčinu, pomôže vám to ubrániť sa návalu zlosti a neprimeraným reakciám.

Poučte sa

Či už sa zachováte lepšie ako váš protivník, prípadne situáciu tentoraz nie celkom zvládnete, snažte sa z toho poučiť. Zapamätajte si ten nepríjemný pocit a vždy, keď budete mať tendenciu niekoho osočovať, si na neho spomeňte. Nemusí sa jednať len o vašich kolegov, ale napríklad aj o predavača v obchode, alebo o vašu rodinu.

Nech ste akokoľvek naštvaný, vždy sa snažte o objektívnu kritiku. Jedine taká má totiž zmysel.

Viac o téme: Pracovisko Vzťahy Hnev Kolega Konflikt
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Foto: Getty, supercareer

Súvisiace články