Presvedčte top manažment o internej komunikácii. 3 kroky k úspechu

Interná komunikácia je hlavne vo väčších spoločnostiach veľmi dôležitá.Interná komunikácia je hlavne vo väčších spoločnostiach veľmi dôležitá. Zdroj: photl.com

Top manažment v slovenských podnikoch chápe strategickú úlohu internej komunikácie, ale zároveň nemá v týchto kruhoch reálnu podporu.

Ak má interná komunikácia pozitívne ovplyvňovať obchodné výsledky organizácie, musí byť súčasťou podnikového strategického plánovania, ktoré je previazané s komunikačnými a obchodnými cieľmi. Predtým je však nevyhnutné, aby top manažment pochopil nielen dôležitosť internej komunikácie a jej potenciál pre zvyšovanie výkonnosti firiem, ale aj v praxi integroval internú komunikáciu do procesov riadenia aj s príslušnými kompetenciami.

"Prieskum AICO poukázal na fakt, že top manažment na Slovensku chápe strategickú úlohu internej komunikácie a jej pozitívny vplyv na hospodársky výsledok spoločností," hovorí Martin Onofrej, zakladateľ Asociácie internej komunikácie.

Tento prieskum zároveň odhalil aj paradox, že napriek pochopeniu benefitov zavádzania strategickej internej komunikácie nemá u top manažmentu aj reálnu podporu.

Nájdite s top manažmentom “spoločnú reč” pri zavádzaní internej komunikácie. Ako na to?

  1. Ukážte na vnútrofiremné problémy
    Každý interný komunikátor by mal mať prehľad o aktuálnych problémoch organizácie, efektivite informačných kanálov a tiež do akej miery chápu a prijímajú zamestnanci komunikačné posolstvá. Ak dokážete zmapovať stav vnútrofiremnej komunikácie, získate dôležitú spätnú väzbu nielen na efektivitu komunikácie, ale aj na ďalšie slabé miesta, ako napríklad procesy, ktoré majú kľúčový vplyv na výkonnosť jednotlivcov, ale aj tímov. Je dôležité pamätať na to, že v každej organizácii popri formálnych informačných tokoch existujú aj neformálne, ktoré v niektorých aspektoch sú dokonca oveľa efektívnejšie ako tie formálne. Kvalitná interná komunikácia má pozitívny vplyv na oba toky. A to je tiež jeden z argumentov prečo je dôležité aplikovať holistický prístup k internej komunikácii.
     
  2. Buďte proaktívny pri riešení problémov
    Manažéri internej komunikácie by nemali byť len vykonávateľmi vôle top manažmentu – to je o taktickej internej komunikácii, spravidla jednosmernej – od manažmentu k pracovníkom. Ich ambíciou by mal byť štatút dôveryhodných poradcov top manažmentu, ktorí nielen rozumejú potrebám a smerovaniu svojej firmy, a ako sa tvorí pridaná hodnota, ale majú aj všetky zásadné informácie „zdola“.

    Úlohou manažérov je proaktívne prinášať riešenia, ktoré napríklad zvyšujú angažovanosť zamestnancov, znižujú fluktuáciu, šetria časové, finančné a ľudské zdroje a predovšetkým dokážu prispieť k plneniu firemných cieľov, vrátane obchodných.
     
  3. Merajte návratnosť investícií do internej komunikácie
    Aby ste dokázali presvedčiť top manažment o efektivite a výsledkoch internej komunikácie, je dôležité zadefinovať metriky. Tieto metriky je dôležité rozlišovať na taktické a strategické.

    Medzi taktické metriky patrí napríklad  meranie spokojnosti zamestnancov s kvalitou zdieľaných informácií a s komunikačnými kanálmi, čítanosť článkov, množstvo a kvalita spätnej väzby na jednotlivé komunikačné aktivity, atď.

    Strategické metriky sú oveľa komplexnejšie, ale sú aj dôležitejšie, pretože sa zameriavajú na výsledky a ciele, na zmenu postojov a správania zamestnancov. Jednoducho, úspech sa meria podľa dosiahnutých obchodných cieľov.    

Mantra úspechu pri zavádzaní strategickej internej komunikácie
Definícia metrík a ich monitorovanie umožnia nielen pružnejšie reagovať na súčasné vnútrofiremné otázky, ale sú aj nevyhnutným prvkom pre meranie návratnosti investícií do tejto oblasti. A práve ROI (Return On Investment – návratnosť investícií) je jedným z najdôležitejších argumentov pre top manažment pri prerozdeľovaní zdrojov v prospech internej komunikácie. 

"Keď sa však pozrieme na výsledky prieskumu AICO, až v 94 %-ách slovenských podnikov s viac ako 250-imi zamestnancami sa návratnosť do oblasti internej komunikácie nemeria, čo je veľmi nepriaznivé číslo. V tomto náleze sa pravdepodobne ukrýva aj odpoveď na to, prečo strategická interná komunikácia je v našich podnikoch na tak slabej úrovni," povedal Martin Onofrej.

Zo skúseností špecialistov AICO z oblasti integrácie strategickej internej komunikácie na Slovensku a v Českej republike vyplýva, že medzi najväčšie prekážky patrí práve nedostatočná argumentácia jej benefitov, kvantifikácia obchodného prínosu a nesprávne nastavené procesy. Nech to však vyzerá akokoľvek triviálne, tou najdôležitejšou vecou je pevné odhodlanie top manažmentu v tejto oblasti vykonať zmenu. 

Viac o téme: Prieskum Komunikácia Asociácia Komunikácie Interná AICO IK Internej
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: Martin Onofrej - AICO

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy