5 rád ako začať s internou komunikáciou vo vašej organizácii

Slováci vnímajú internú komunikáciu ako dôležitý faktor.Slováci vnímajú internú komunikáciu ako dôležitý faktor. Zdroj: photl.com

Až jedna tretina organizácií na Slovensku sa vôbec nezaoberá internou komunikáciou, ukázal nedávny prieskum Asociácie internej komunikácie (AICO). Na strane druhej z prieskumu tiež vyplýva, že Slováci vnímajú internú komunikáciu ako dôležitý faktor, ktorý ovplyvňuje pracovný výkon a správanie zamestnancov. Prinášame vám päť rád, ako implementovať internú komunikáciu aj vo vašej firme.

 

 

  1. Získajte podporu top manažmentu
    Aby interná komunikácia pozitívne ovplyvnila obchodné výsledky organizácie, musí byť súčasťou strategického plánu, ktorý je previazaný s firemnými dlhodobými i krátkodobými cieľmi. Preto je dôležité presvedčiť top manažment o dôležitosti internej komunikácie a nájsť s nimi spoločný jazyk. Načo manažment počúva sú argumenty, ktoré sa týkajú najmä zeefektívnenia vnútornej komunikácie, či šetrenia finančných, časových i ľudských zdrojov v organizácii.

  2. Nekomunikujte posolstvá len „zhora nadol“
    Prax ukazuje, že interná komunikácia je častokrát obmedzená len na jednostranný komunikačný nástroj na odovzdávanie informácií od top manažmentu k zamestnancom, spravidla bez spätnej väzby. Nech sú dôvody tohto obmedzenia akékoľvek (napr. nedostatok času, dedikovaných ľudí pre IK atď.) – toto robí internú komunikáciu neefektívnou. Pri otázke ako začať s internou komunikáciou je dôležité uvedomiť si, že nejde o krátkodobé „aktivity“ na vyžiadanie manažmentu. Preto nezabúdajte na základné pravidlo, že interná komunikácia by mala vychádzať nielen z potrieb top manažmentu, ale aj zamestnancov.

  3. Urobte si audit komunikácie vo vnútri spoločnosti
    Ak má interná komunikácia vychádzať z potreby zlepšenia interných vzťahov a toku informácií je dôležité pred prípravou plánu internej komunikácie zrealizovať vo vnútri organizácie audit komunikácie. Jeho súčasťou je analýza existujúcich komunikačných kanálov a ich efektívnosť a vhodnosť používania. Ďalšou časťou auditu je rozbor komunikačných posolstiev, kde sa zisťujú nedostatky po obsahovej a formálnej stránke, predovšetkým ich súlad s firemnými cieľmi – a to nielen komunikačnými, ale predovšetkým obchodnými. Hlbšiu identifikáciu nedostatkov, ktoré spôsobujú informačné zahltenie zamestnancov a bránia efektívnej komunikácii vo vnútri firmy, môžeme získať prostredníctvom rozhovorov s vybranými zamestnancami a tvorcami komunikačných posolstiev.

  4. Základ úspechu je plán internej komunikácie
    Plán internej komunikácie je úzko spätý s auditom IK. Výsledkom auditu je mapa súčasného stavu internej komunikácie vo firme. Jej cieľom je poskytnúť prehľad o efektivite informačných kanálov, do akej miery chápu a prijímajú zamestnanci komunikačné posolstvá, ako medzi sebou zdieľajú know-how a skúsenosti. Mapa sa stáva tiež podkladom pri tvorbe plánu internej komunikácie. Ten okrem efektívnych komunikačných nástrojov a zrozumiteľných posolstiev obsahuje aj jej správne načasovanie, rozdelenie kompetencií, metriky a rozpočet.

  5. Merajte efektivitu a návratnosť investícií
    Tak ako pri obchodných aktivitách, nezabúdajte priebežne merať dosiahnuté výsledky aj v internej komunikácii. Jasné a prehľadné meranie efektivity vynaložených finančných i ľudských zdrojov vám pomôžu reagovať na plán internej komunikácie a zároveň ho flexibilne upravovať. Stanovenie metrík a ich monitorovanie vám umožní nielen efektívne vylepšovať úroveň internej komunikácie, ale aj meranie návratnosti investícií do tejto oblasti, čo je jeden z najdôležitejších argumentov pre top manažment pri prerozdeľovaní zdrojov v prospech internej komunikácie.
Viac o téme: Komunikácia Interná AICO
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: Zuzana Bachratá – Asociácia internej komunikácie (AICO)

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy