5 rád ako začať s internou komunikáciou vo vašej organizácii
Až jedna tretina organizácií na Slovensku sa vôbec nezaoberá internou komunikáciou, ukázal nedávny prieskum Asociácie internej komunikácie (AICO). Na strane druhej z prieskumu tiež vyplýva, že Slováci vnímajú internú komunikáciu ako dôležitý faktor, ktorý ovplyvňuje pracovný výkon a správanie zamestnancov. Prinášame vám päť rád, ako implementovať internú komunikáciu aj vo vašej firme.
-
Získajte podporu top manažmentu
Aby interná komunikácia pozitívne ovplyvnila obchodné výsledky organizácie, musí byť súčasťou strategického plánu, ktorý je previazaný s firemnými dlhodobými i krátkodobými cieľmi. Preto je dôležité presvedčiť top manažment o dôležitosti internej komunikácie a nájsť s nimi spoločný jazyk. Načo manažment počúva sú argumenty, ktoré sa týkajú najmä zeefektívnenia vnútornej komunikácie, či šetrenia finančných, časových i ľudských zdrojov v organizácii. -
Nekomunikujte posolstvá len „zhora nadol“
Prax ukazuje, že interná komunikácia je častokrát obmedzená len na jednostranný komunikačný nástroj na odovzdávanie informácií od top manažmentu k zamestnancom, spravidla bez spätnej väzby. Nech sú dôvody tohto obmedzenia akékoľvek (napr. nedostatok času, dedikovaných ľudí pre IK atď.) – toto robí internú komunikáciu neefektívnou. Pri otázke ako začať s internou komunikáciou je dôležité uvedomiť si, že nejde o krátkodobé „aktivity“ na vyžiadanie manažmentu. Preto nezabúdajte na základné pravidlo, že interná komunikácia by mala vychádzať nielen z potrieb top manažmentu, ale aj zamestnancov. -
Urobte si audit komunikácie vo vnútri spoločnosti
Ak má interná komunikácia vychádzať z potreby zlepšenia interných vzťahov a toku informácií je dôležité pred prípravou plánu internej komunikácie zrealizovať vo vnútri organizácie audit komunikácie. Jeho súčasťou je analýza existujúcich komunikačných kanálov a ich efektívnosť a vhodnosť používania. Ďalšou časťou auditu je rozbor komunikačných posolstiev, kde sa zisťujú nedostatky po obsahovej a formálnej stránke, predovšetkým ich súlad s firemnými cieľmi – a to nielen komunikačnými, ale predovšetkým obchodnými. Hlbšiu identifikáciu nedostatkov, ktoré spôsobujú informačné zahltenie zamestnancov a bránia efektívnej komunikácii vo vnútri firmy, môžeme získať prostredníctvom rozhovorov s vybranými zamestnancami a tvorcami komunikačných posolstiev. -
Základ úspechu je plán internej komunikácie
Plán internej komunikácie je úzko spätý s auditom IK. Výsledkom auditu je mapa súčasného stavu internej komunikácie vo firme. Jej cieľom je poskytnúť prehľad o efektivite informačných kanálov, do akej miery chápu a prijímajú zamestnanci komunikačné posolstvá, ako medzi sebou zdieľajú know-how a skúsenosti. Mapa sa stáva tiež podkladom pri tvorbe plánu internej komunikácie. Ten okrem efektívnych komunikačných nástrojov a zrozumiteľných posolstiev obsahuje aj jej správne načasovanie, rozdelenie kompetencií, metriky a rozpočet. -
Merajte efektivitu a návratnosť investícií
Tak ako pri obchodných aktivitách, nezabúdajte priebežne merať dosiahnuté výsledky aj v internej komunikácii. Jasné a prehľadné meranie efektivity vynaložených finančných i ľudských zdrojov vám pomôžu reagovať na plán internej komunikácie a zároveň ho flexibilne upravovať. Stanovenie metrík a ich monitorovanie vám umožní nielen efektívne vylepšovať úroveň internej komunikácie, ale aj meranie návratnosti investícií do tejto oblasti, čo je jeden z najdôležitejších argumentov pre top manažment pri prerozdeľovaní zdrojov v prospech internej komunikácie.
- Autor: © Zoznam
- Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: Zuzana Bachratá – Asociácia internej komunikácie (AICO)