Generácia Z mení súčasné pracovné prostredie. Od zamestnania vyžaduje najmä rovnováhu, flexibilitu a dobrú mzdu

Určite ste sa už stretli s označením generácia Z. Ide o nástupcov predchádzajúcej generácie Y (mileniálov) a hovorí sa im tiež Zoomers. Ide o mladých ľudí, ktorí sa narodili od druhej polovice 90. rokov a na začiatku 21. storočia. Čo sa týka konkrétnych rokov, tie sa v závislosti od rôznych zdrojov mierne líšia. Najčastejšie sa ale stretávame s rozpätím rokov 1997 až 2012. O tejto generácii sa začína hovoriť čoraz viac, pretože priniesla do našej spoločnosti čerstvý vietor a zároveň rôzne zmeny, týkajúce sa napríklad aj pracovného prostredia.

Aké sú hlavné charakteristické črty generácie Z?

  • ide o prvú generáciu vychovanú na technológiách, internete a sociálnych sieťach,
  • má potrebu byť neustále online a vedieť o všetkom, čo sa vo svete deje,
  • je otvorenejšia a tolerantnejšia než akákoľvek predošlá generácia,
  • podporuje sociálne a klimatické témy, zúčastňuje sa protestov, bojuje za práva menšín,
  • viac sa stará o svoje duševné zdravie, aby predišla psychickým poruchám a vyhoreniu,
  • má jedinečný pohľad na kariéru a zameriava sa na rovnováhu medzi osobným a pracovným životom,
  • od zamestnania vyžaduje flexibilitu, vyšší plat, možnosť rastu a zaujímavé benefity.

Generácia Z v pracovnom prostredí

Pre príslušníkov generácie Z je typické, že nechcú pracovať len preto, aby si zarobili. Vyhľadávajú skôr prácu, ktorá ich baví, napĺňa a sú v nej vytvorené vhodné pracovné podmienky. Najdôležitejšia je pre nich rovnováha medzi pracovným a osobným životom, teda work-life balance. V prípade, že im niektorá z týchto vecí nevyhovuje, nemajú problém zamestnanie opustiť a nájsť si niečo ďalšie. V dôsledku toho vznikajú moderné pracovné fenomény ako job hopping alebo quiet quitting

Aké pracovné miesta sú vhodné pre generáciu Z?

Podľa prieskumov zverejnených na webe Business News Daily vyplýva, že generácia Z vyhľadáva predovšetkým technologický priemysel a pozície spojené s internetom. Medzi najžiadanejšie spoločnosti, v ktorých sa mladí ľudia zo štúdie chceli zamestnať, patria firmy ako IBM, Microsoft, Google či Amazon. 

Čo sa týka konkrétnych pracovných pozícií, vyhľadávané sú pozície softvérových inžinierov a vývojárov, programátorov, IT špecialistov, obchodných a finančných analytikov či investičných bankárov. Veľmi obľúbené sú aj marketingové pozície alebo práca spojená s umelou inteligenciou. 

Čo to znamená pre zamestnávateľov? 

Generácia Z žije rýchlejšie v porovnaní s predošlými generáciami. Títo ľudia nechcú strácať čas, čo si musia uvedomiť aj zamestnávatelia. Musia byť pripravení prijať rýchlosť vývoja a v prípade potreby vytvoriť nové pracovné miesta a benefity, aby zaujali a udržali si tých najšikovnejších pracovníkov. V niektorých situáciách možno budú nútení ustúpiť požiadavkám svojich zamestnancov. V opačnom prípade ich k sebe zláka na výhodnejšie podmienky konkurencia. 

Generácia Z nie je ochotná pracovať za minimálnu mzdu, čo by si niektorí zamestnávatelia mali uvedomiť. Ak si chcú udržať kvalitných ľudí, musia ich dokázať aj patrične ohodnotiť. Mali by im dať možnosť voľby a určitú flexibilitu, ktorá môže prispieť k väčšej pohode a spokojnosti Zoomerov z danej práce. Dôležité je udržať príjemné pracovné prostredie, ktoré nebude toxické a také by nemalo byť ani samotné správanie nadriadených. Čím skôr sa im podarí pochopiť vlastnosti a preferencie generácie Z, tým rýchlejšie môžu vytvoriť pracovnú kultúru, ktorá bude prospešná pre obidve strany. 

Každá nová generácia predstavuje určitú zmenu v pracovnom prostredí. Generácia Z so sebou prináša množstvo mladých talentov predovšetkým v technologickom sektore, ale tiež nový pohľad na pracovné prostriedky a spôsob, akým chcú ľudia pracovať. Na oplátku by im preto zamestnávatelia mali ponúknuť prostredie, v ktorom sa budú cítiť angažovaní, inšpirovaní a spokojní.

Viac o téme: Budúcnosť Pracovné prostredie Gen z
  • Autor: © Zoznam/siposova
  • Zdroj: Foto: Getty, RED
 
Staršie správy
Staršie správy