Len toto nie! 11 viet, ktoré na pohovore nevypustite z úst, inak sa môžete rozlúčiť s novou prácou

Či sa vám to páči alebo nie, aj pracovná oblasť má svoju etiketu. Pozor by ste si mali dať už na samotnom pohovore. V rámci neho by ste mali vedieť rozlíšiť, ktoré otázky sú vhodné a ktoré by ste rozhodne nemali vypustiť z úst. Viete, čomu sa treba na pracovnom pohovore treba vyhnúť? Stačí, ak položíte týchto 11 otázok či viet a automaticky sa diskvalifikujete z „hry“.

 

 

 

  1. Čím sa zaoberá vaša spoločnosť?
    Toto snáď nemyslíte vážne? Keď idete na pohovor, musíte vedieť názov spoločnosti, poznať jej pozadie a portfólio. Ak na pohovore položíte takúto otázku, ukážete, že nie ste schopný naštudovať si základné informácie o firme, v ktorej údajne chcete pracovať. A čo myslíte, ako k vám potom bude pristupovať personalista?
  2. Ste ženatý/vydatá?/Máte už dlho priateľa?/Koľko tu zarobíte vy?
    Možno si poviete, že ak sa s personalistom zblížite, vaše šance získať prácu vzrastú. Omyl. Buďte profesionál a udržujte si zdravý odstup. To znamená, že viete, aká je na pohovore pozícia personalistu a aká je tá vaša. Buďte prívetivý, príjemný, použite jemný úsmev, snažte sa pôsobiť pozitívne. Nepreháňajte to však, nebuďte prehnane familiárny – a ako sme povedali v úvode, neklaďte nevhodné osobné otázky. Pýtať sa môžete len na fungovanie spoločnosti a veci spojené s pozíciou, o ktorú sa uchádzate.
  3. Vulgarizmy? NIE!
    Ako profesionál by ste mali vedieť, že slovník zo 4. cenovej skupiny na pohovor nepatrí. Odpustite si teda vulgarizmy, sú naozaj nevhodné.
  4. Chcem túto prácu!
    Chcieť je krásna vlastnosť, no na to, aby ste ju aj naozaj dostali, je potrebné urobiť viac ako sa jej len rozhnevane dožadovať. Ak danú prácu naozaj chcete (tak ako tvrdíte), ukážte to personalistovi. Ako? Tým, že mu počas rozhovoru ukážete, čo všetko máte za sebou, čo dokážete a viete a čo by ste mohli priniesť potenciálnemu zamestnávateľovi. Ak k tomu pridáte príjemné vystupovanie a trošku humoru (ak sa to bude hodiť), vaša túžba sa vám s veľkou pravdepodobnosťou splní – prácu dostanete.
  5. Buďte si istý, že onedlho určite postúpim, to si píšte!
    Naozaj? Sú prípady, v ktorých môže takéto sebavedomie potenciálnemu zamestnávateľovi imponovať. To, že máte ambície a ste snaživý človek, sa však dá ukázať aj inak. Po takomto vyjadrení totiž skôr hrozí, že vás personalista bude vnímať ako človeka, ktorý danú pozíciu berie len ako „odrazový mostík“ pre lepšiu pozíciu a že čoskoro firmu opustí. A to je to, čo firma počuje nerada: veď hľadanie nového človeka a jeho zaúčanie stojí kopec peňazí, energie aj času.  
  6. Tak toto robíte úplne zle.
    Pýtajú sa vás na pohovore, ako by ste vyriešili konkrétnu úlohu? Je v poriadku, ak máte iný názor na jej riešenie, snažte sa však vyhnúť kritike postupov vášho potenciálneho nadriadeného. „Toto sa tak nerobí“ či „Celé zle, ja by som to spravil úplne inak“ sú vyjadrenia, ktoré je lepšie vyriecť akurát tak v duchu. Buďte taktný a diplomatický, ak máte iný názor, objasnite ho a povedzte, prečo si myslíte, že je to lepšie riešenie. Diskutujte, nekritizujte. Tým si ľudí skôr získate na svoju stranu. Ak s vami aj napriek tomu nesúhlasia a urazene sa ohradzujú, zvážte, či je to firma, v ktorej chcete pracovať.  
  7. Ak túto prácu nedostanem, neviem, čo budem robiť.
    Chcete pôsobiť ako najväčší zúfalec na svete? Touto vetou sa vám to podarí hneď. Vzlykanie či ľutovanie sa nikdy nikomu nepomohlo, tak radšej poriadne zabojujte. Máte snáď aj na viac.
  8. Môžem vás pozvať na večeru?/ Máte krásny úsmev!/Čo keby sme po pohovore skočili na kávu, hm?
    Nech je personalista či personalistka akokoľvek atraktívny/a, vo vašej hlave by malo vždy blikať výstražné svetlo. Nie, na pohovore sa neflirtuje, je to totiž nevhodné a hrozí vám, že prácu nezískate. Pamätajte, ste na pohovore, nie na rande.
  9. Na akú pozíciu je vlastne tento pohovor?
    Ak ste nejakou obrovskou náhodou či vplyvom stresu zabudli, o akú pozíciu ide, neprezraďte sa. Personalista by vám mal v úvode stretnutia opísať náplň práce, takže sa všetko dozviete.
  10. Viem, že nie som tá najkvalifikovanejšia osoba, ale ...
    Je v poriadku, ak si to myslíte vy, váš potenciálny šéf to vedieť nemusí. A ani by nemal. Vašou úlohou je presvedčiť ho, že vy ste ten pravý kandidát, ktorého doteraz hľadali. Nepokazte si to. Hovorte o vašich silných stránkach a predstavte to, čím môžete prispieť potenciálnemu tímu a celej spoločnosti.
  11. Svojho posledného šéfa som nenávidel!
    ​Dokonca aj v prípade, že váš posledný šéf bol naozaj hlupák a zlý manažér, nechajte si to len pre seba. Nenechajte sa strhnúť negatívnymi emóciami, ak sa vás naňho personalista spýta. Je to do istej miery aj skúška toho, aké meno robíte vašim predchádzajúcim zamestnávateľom. Nemusíte klamať v tom, že ho budete ospevovať a predstierať, že ste si rozumeli, urobte to šalamúnsky. Pochváľte, čo ste si na ňom vážili, môžete priznať, že ste občas mali rozdielne názory. Tam sa ale zastavte. Potenciálneho šéfa nezasypte podrobnosťami, radšej sa vráťte k tomu, aké sú vaše znalosti a prínos pre danú spoločnosť.   
Zdielať článok na Facebooku
23.10.2018  |   redakcia; Foto: gettyimages, Zdroj: businessinsider; Text: kch
Hodnotenie článku:
1.8/5 (5 hlasov)

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Citáty o práci a kariére

Lily Tomlin

Problém s bezohľadnou honbou krýs za kariérou spočíva v tom, že aj keď vyhráte, stále zostanete krysou.

Lily Tomlin