Čo robia Slováci, ak im chýbajú pracovné skúsenosti? Toto vás možno prekvapí

Už samotné stredné, vysoké školy či univerzity sa snažia, aby ich študenti počas štúdia naberali potrebnú prax. Tých pár týždňov či mesiacov povinnej praxe však väčšinou zamestnávateľom nestačí. Preto sa ľudia bez pracovných skúseností snažia naberať ich inak. Veľmi často využívajú stáže vo firmách – a to nielen platené, ale aj neplatené. Niektorí dokonca sami od seba ponúknu svoje služby tým zamestnávateľom, pre ktorých chcú pracovať. Dohodnú sa, že pre nich budú istý čas pracovať zadarmo, aby im ukázali, čo vedia a ovládajú. Ak sa osvedčia, získajú prácu. Neveríte? Naozaj to funguje.

Mnoho ľudí si myslí, že ak sa niekto rozhodne pracovať pre firmu „na skúšku“ a zadarmo, ide zo strany zamestnávateľa o vykorisťovanie. To však nie je celkom pravda. „Treba si uvedomiť, že aby takáto prax mala win-win model, stážistovi sa musí venovať seniórny človek, ktorý ho stážou vedie a sleduje jeho progres a tiež prínos,“ vysvetľuje Maca Liptajová, Talents & Culture Manager z reklamnej agentúry Wiktor Leo Burnett. Firma by totiž len z ochoty a nadšenia uchádzača veľa nezískala – ak sa nevenuje jeho rozvíjaniu a práci s ním, takáto stáž by nebola prospešná ani pre jednu stranu. Neplatená stáž teda nie je úplne zadarmo: hoci spoločnosť neodmeňuje uchádzača finančne, poskytuje mu čas svojho zamestnanca, ktorý stážistovi odovzdáva svoje know-how, nové vedomosti a učí ho novým zručnostiam.

Firmy sa s ľuďmi ochotnými pracovať zadarmo stretávajú často

Portál Karierainfo.sk realizoval v septembri 2016 prieskum, ktorého sa zúčastnilo viac ako 800 respondentov. Vyplynulo z neho, že až 78% opýtaných by bolo ochotných pracovať zadarmo. Urobili by tak najmä vtedy, ak by nemali dostatok pracovných skúseností, prípadne by sa chceli dostať do ich vysnívanej firmy.

Aj firmy potvrdzujú, že ich neprekvapí, ak dostanú od uchádzačov návrh, že sú pre nich ochotní pracovať istý čas zadarmo. „V prípade mediálnych pozícií sa stretávame s takýmito ponukami pomerne často, predovšetkým od študentov,“ hovorí Ján Svrček z oddelenia ľudských zdrojov v RTVS. „Takáto stáž je pritom prínosná pre obe strany.  Študenti sa zoznámia s procesmi, technikou, prostredím a ľuďmi a získajú tak reálnejšiu predstavu o pozícii, ktorú predtým nemali.  Naším cieľom je zas dávať šancu mladým talentom a vychovávať si novú generáciu. Aj preto ponúkame viaceré formy stáži, absolventských praxí a odborných praxí, ktoré neustále aktualizujeme a rozširujeme na viac oddelení od spravodajstva, cez techniku až po všeobecné pozície,“ vysvetľuje.

Vydržať pracovať zadarmo sa vyplatí: Nemyslia si to len študenti či absolventi

Slováci si uvedomujú, že absolvovaním neplatenej stáže alebo pracovaním pre konkrétnu firmu istý čas zadarmo, bez nároku na odmenu, sa mnohokrát vyplatí. „Formou neplatenej stáže získajú uchádzači priestor ukázať sa priamo na reálnych projektoch agentúry, čím ziskajú zaujimavý zápis do svojho CV a tym lepší predpoklad na získanie rálne plateného jobu," objasňuje Liptajová.  

 „Platí pravidlo, že ak sa tí, ktorí u nás praxujú, osvedčia, uvoľnené miesta im ponúkame ako prvým. Takýmto spôsobom začalo u nás po skončení štúdia pracovať za posledné roky už niekoľko absolventov,“ prezrádza Svrček.

Túto výhodu si pritom neuvedomujú len mladí ľudia. Výsledky prieskumu portálu Karierainfo.sk priniesli prekvapivé výsledky. Až 27% opýtaných, ktorí povedali, že by im neprekážalo pracovať pre firmu istý čas zadarmo, boli vo veku 31-40 rokov. Až za nimi (24%) sa umiestnila veková skupina 26-30 rokov, treťou najpočetnejšou skupinou (23%) boli mladí ľudia vo veku 18-25 rokov.

Začali ako stážisti, skončili ako zamestnanci: Prečítajte si ich príbehy

Ukázali, čo vedeli, osvedčili sa a získali prácu. Džob si vďaka neplateným stážam či ochote pracovať na isté obdobie zadarmo našlo aj niekoľko súčasných zamestnancov agentúry Wiktor Leo Burnett. „Je u nás zamestnaná jedna dievčina, ktorá vypracovala naše copywriterské zadanie a požiadala nás, či by u nás mohla cez úrad práce realizovať svoju absolventskú prax. Tá bola pre nás i absolventku úspešná, nakoľko po piatich mesiacoch od nás získala trvalý pracovný pomer. Dnes u nás pracuje na pozícii copywriter junior. Skvelo využila časový priestor, aby nás presvedčila, že si pozíciu naozaj zaslúži,“ rozpráva príbeh jednej zo zamestnankýň agentúry Liptajová.

To však nie je jediný prípad. „Ďalší z kreatívnych postupov zvolil jeden z našich grafikov, ktorý zaregoval na facebookový post, v ktorom ste hľadali grafika juniora na výpomoc. Ako odmenu sme ponúkali lístok na hudobný festival. Mesiac nám nepravidelne vypomáhal, získal lístok a po festivale k nám aj naďalej chodil na stáž bez akejkoľvek dohody. Povedal totiž, že sa mu u nás tak páči a chcel by byť in, tak si to skúša takto – prácou cez juniorné zadania. Po týždni sme si s ním sadli, predĺžili jeho stážovú zmluvu a dohodli symbolickú odmenu do konca leta s tým, že má príležitosť ukázať sa. V septembri 2015 sme s ním uzatvorili pracovnú zmluvu a dodnes u nás pracuje,“ uzatvára ďalší z úspešných príbehov Liptajová

Ako ste na tom vy? Boli by ste ochotný pracovať pre vášho vysnívaného zamestnávateľa istý čas zadarmo?

Viac o téme: Prax Zadarmo Nedostatok Skúsenosti Pracovať Neplatné Stáž Pracovné Chýba Stáže Burnett Neplatená Chýbajúca Wiktor
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text es; Foto: Thinkstockphotos.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy