Interná komunikácia na Slovensku je v plienkach

Iba 5 percent slovenských firiem má vytvorené oddelenie na internú komunikáciu.Iba 5 percent slovenských firiem má vytvorené oddelenie na internú komunikáciu. Zdroj: photl.com

Interná komunikácia je jedným z kľúčových faktorov úspechu firmy. Taktiež je pevnou a dôležitou súčasťou každej korporátnej komunikácie, ktorá sa podieľa na celkovej reputácii firmy. Vplýva na výkonnosť zamestnancov, ich angažovanosť a mieru spolupráce.

Prieskum úrovne internej komunikácie, ktorý zrealizovala nezisková organizácia AICO (Asociácia internej komunikácie) preukázal, že až 97-percent respondentov je presvedčených, že interná komunikácia má zásadný vplyv na výkonnosť zamestnancov. Z prieskumu vyplynulo, že interná komunikácia nie je implementovaná v 33-percentách slovenských podnikov. Iba 5-percent respondentov uviedlo, že interná komunikácia má svoje samostatné oddelenie, v 25-percentách je kompetenčne zahrnutá do oddelenia HR.

 „Vzhľadom na uskutočnený prieskum môžeme povedať, že strategická interná komunikácia spoločností na Slovensku je v plienkach,“ povedal na konferencii New vision in HR Martin Onofrej, zakladateľ AICO.

Toto tvrdenie podčiarkuje aj fakt, že v prípade podnikov s viac ako 250 zamestnancami, kde by mala byť úroveň internej komunikácie na veľmi vysokej úrovni, sa meranie návratnosti investícií do oblasti internej komunikácie nerealizuje až v 94 % podnikov.

Dôvodom, prečo vo väčšine slovenských firiem nie je nasadená interná komunikácia je nedostatok času, nedostatočný počet pracovníkov, nesprávne nastavené procesy a slabá podpora manažmentu.

Štatistika: Interná komunikácia a Galéria fotiek (3) Zdroj: AICO

Strategická zložka komunikácie je nedostatočná
Efektívna interná komunikácia sa skladá zo strategickej a taktickej zložky. Kým taktická zložka je na Slovensku v relatívne rozvinutej úrovni, strategická je u nás nedoceňovaná.

Strategická zložka internej komunikácie má v kompetencii plánovanie a hodnotenie.

„Je dôležité zdôrazniť, že plánovanie nie je na základe komunikačných cieľov, ale obchodných cieľov organizácie. Hodnotí sa teda, ako interná komunikácia pomáha organizácii dosahovať obchodné ciele, meria sa zmena postojov a správania zamestnancov,“ podčiarkuje Martin Onofrej.

Taktická zložka internej komunikácie má za úlohu tvorbu a vývoj tvorbu konceptov a posolstiev a ich nasadenie. V tejto oblasti sa meria zvýšenie povedomia u zamestnancov a úspech sa hodnotí aj podľa stupňa spokojnosti zamestnancov s komunikačnými kanálmi.

Potreba integrácie internej komunikácie do strategického riadenia firiem rastie s veľkosťou organizácie. Do tohto procesu je dôležité zahrnúť aj ďalšie oddelenia, napríklad IT, ktoré pomôže vybudovať intranet s prvkami sociálnych médií, instant messaging alebo mikro blogovanie.

Jedna z najväčších IT spoločností ATOS chce ukázať svetu, že pre vnútrofiremnú komunikáciu v spoločnostiach je efektívnejšie využívať iné kanály ako emaily. Thierry Breton, CEO spoločnosti ATOS vyhlásil, že po roku 2014 nikto z ich vyše 80-tisíc zamestnancov nebude v internej komunikácii používať emaily. Štatistika im totižto priniesla zistenie, že iba 15 percent zo 100 prijatých emailov za deň bolo užitočných. Ostatné boli iba stratou času. Bretonovi sa už podaril prvý krok. Len samotným zverejnením jeho zámeru sa vo firme znížil až o dvadsať percent objem emailovej komunikácie. Zamestnanci si začali uvedomovať, že majú k dispozícii iné, výrazne efektívnejšie komunikačné nástroje.

Interná komunikácia na Slovensku
Čo však chýba v internej komunikácií na Slovensku? Je to kompetencia pri preberaní iniciatívy, budovanie komunít a prepájať a vytvárať tímy, ktoré by medzi sebou úzko komunikovali. Keďže sa vo väčšine slovenských firiem využíva emailová komunikácia, problém môže nastať vtedy, ak zamestnanec odíde z firmy a s ním odídu aj jeho vedomosti, keďže informácie zostanú uväznené v jeho e-mailovej schránke, kde nemajú prístup ostatní.

Je dôležité zabezpečiť, aby informácie zamestnancov neboli uväznené v ich emailových inboxoch. Je potrebné podporovať zmenu vnútrofiremnej kultúry z potreby „vedieť“ na potrebu „zdieľať“, povedal Martin Onofrej.

Všetko je však otázka nastavenia ľudí. Podľa vyjadrení Silvie Rusnákovej, šéfky HR spoločnosti Pfizer na Slovensku, na internú komunikáciu využívajú podnikovú sociálnu sieť Yammer.

„Všetko závisí nielen od úrovne internej komunikácie, ale aj od reálnej podpory manažmentu, efektivity change manažmentu, kvality vzdelávania, vyspelosti IT stratégie a ďalších funkčných oblastí podniku vrátane korporátnej kultúry,“ uzavrel Martin Onofrej.

Štatistika: Interná komunikácia a Galéria fotiek (3) Zdroj: AICO

Viac o téme: Komunikácia Email Emaily Interná
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl, Zdroj: Martin Onofrej, red

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy