Päť spôsobov ako povedať „nie“ a udržať si dobré vzťahy

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: photl.com

Nastavte si svoje hranice v práci tak, aby ste nemali pocity viny za odmietnutie.

Patríte medzi tých, ktorí majú problémy povedať slovíčko „nie“? Viacerí ľudia sa snažia eliminovať vyslovenie pre nich negatívneho slova, hlavne, ak sa ocitnú zoči-voči autorite, či už v práci alebo v súkromnom živote. Pravda však je, že od útleho detstva sme sa učili nehovoriť „nie“ svojim rodičom,  príbuzným, učiteľov, šéfom a ďalším ľuďom v okolí. Môžu za to rôzne kultúrne, sociálne, náboženské či inštitucionálne tlaky, vďaka ktorým sme sa museli prispôsobiť. Často však vystupuje do popredia aj z strach z odmietnutia a zároveň snaha vyhnúť sa konfrontácii s druhými ľuďmi.

Avšak, na to, aby vás ľudia vo svojom okolí rešpektovali, je potrebné, aby ste sa „nie“ naučili povedať. A nielen to. Slovo „nie“ by ste mali používať aj v záujme ochrany vašich osobných hraníc. „Nie“ dokonca slúži aj na udržanie vlastných priorít.

Predstavte si situáciu, kedy od vás šéf v práci žiada, aby ste mu požičali vaše súkromné auto na stretnutie s klientom, vzhľadom na to, že jedno auto sa nenachádza vo vozovom parku a druhé je momentálne v servise. Táto situácia je vám nepríjemná, keďže viete, že sa jedná o strategického klienta, ktorému by nebolo vhodné zrušiť stretnutie.

Svojmu šéfovi môžete odpovedať jednou z týchto fráz:

„Jediným šoférom vozidla som ja. Bol by som rád, aby to tak zostalo.“

„Svoje auto bohužiaľ nikomu nepožičiavam.“

„Moje auto využívam iba na vlastnú potrebu. Je to jedna z mojich zásad.“

„Cítim sa nepríjemne, ak druhí ľudia šoférujú moje auto.“

„Dal som si sľub, že nebudem nikomu požičiavam svoje auto.“

Používanie prvej („ja“) a tretej („to“) osoby jednotného čísla vo vetách nie je príjemné pre samotného poslucháča sporu. Ak aj táto osoba naďalej vyžaduje splnenie svojej žiadosti, skúste použiť slovíčko „nie“ pred samotným vyjadrením, čím zdôrazníte vašu odpoveď.

Okrem spomenutých fráz môžete použiť aj tzv. sendvičovú komunikáciu, ktorá sa využíva na „obalenie“ negatívnej vetnej frázy. Na začiatku vyjadrite pozitívne vyhlásenie, v strede diplomaticky vyslovíte slovo „nie“ a na záver dodáte ďalšie pozitívne vyjadrenie. Napríklad: „Rozumiem tomu, že súrne potrebuješ auto. Bohužiaľ je pre mňa nepríjemné požičať ti môj automobil. Dúfam, že nájdeš nejaké iné riešenie.“

Viac o téme: Pracovisko Kolegovia Vzťahy Nie
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Zdroj: Psychologytoday.com, Foto: Photl.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy