Koronakríza a vzťahy vo firmách: Psychologička Silvia Langermann prezrádza, ako sa zmenili

Počas pandémie koronavírusu sa mohli vyostriť situácie, na ktoré by dovtedy človek ani nepomyslel. Na povrch sa dostalo veľa možno aj nevyriešených vecí, ľudia akoby scitliveli. Začali sa báť o svoje zabezpečenie. Takéto kritické situácie ženú ľudí riešiť bazálne, základné veci, stávajú sa pudovejšími a impulzívnejšími, keď ich opantá strach.

Práca ako taká je fundamentálne sociálna, v ktorej sa vyžaduje kolaborácia kolegov. Mať najlepšieho kamaráta na pracovisku je jedným z najsilnejších dôvodov, prečo sa ľudia rozhodnú zostať v zamestnaní aj naďalej. Naopak, predstava, že by mali dať niekedy výpoveď alebo mali byť vyhodení, je pre človeka často trpká. Korona ukázala, či sa ozajstnými dobrými kolegami stávajú aj za bránami pracoviska, či dokážu spolu držať aj v ťažkých podmienkach. Vláda karanténnymi opatreniami nariadila väčšine zamestnancov, aby zostali doma a pracovali z domu. Takto sa mohol vyriešiť napríklad konflikt medzi zamestnancami a nadriadeným, ktorý home office nepovoľoval - zrazu ho ale mohli mať viacerí, čo viedlo k spokojnosti. Na druhej strane medzi tými, ktorí museli spoločne ďalej pracovať na jednom mieste, muselo dôjsť k množstvu nových dohôd, aby zvládli spoluprácu aj pri ťažších podmienkach. Tam sa práve ukázala sila a lojálnosť naozaj skutočných kolegov a ich priateľstvo.

Známa koučka a psychologička zo spoločnosti Power Coaching, Silvia Langermann, si všíma aj to, že ľudia sa začali viac porovnávať. Snažia sa tiež presadzovať vlastnú hodnotu, aby o prácu neprišli. Riešia, kto koľko robí z domu, kto je väčším ťahúňom.... Kvôli tomuto mohli v tímoch vznikať roztržky. Z názorov z niektorých firiem sa spoločnosť Power Coaching stretáva s tým, že viacero vzťahov sa vyostrilo, v niektorých firmách si vyberali a stále vyberajú, ktorý zamestnanec ostane a ktorý odíde. Tým, že sa človek bojí o prácu, stáva sa jeho nepriateľom prakticky ktokoľvek. „Nemožno však tvrdiť, že by sa vplyvom tejto situácie ľudstvo menilo, alebo že zmenilo svoje hodnoty. Tak ako kríza prišla, tak aj odišla. Skôr to však bola finančná kríza ako vzťahová, ľudia sa viac zamýšľali nad finančnou rezervou. Klíma je zhoršená len neistotou v ďalšom prepúšťaní. Niektoré firmy taktiež vypli bonusy, tým pádom je zhoršená atmosféra pre celý biznis,“ vysvetľuje.

Nikto sa necíti dobre v dusnom prostredí. Ak nie sú dobré vzťahy v smere zhora – dole, tak si ich treba udržiavať aspoň medzi kolegami. Kooperácia, kolegialita a priateľstvo sú veľmi dôležité pre úspešnosť vykonanej práce. Ako sa môžete poučiť po pandémii koronavírusu a budovať silné vzťahy na pracovisku, aj keď spolu nesedíte v jednom office? Sociologička, Tracy Brower (2020), v tom má jasno.

  1. Vyhľadávajte úlohy.    
    Jednou z najlepších ciest, ako budovať silné vzťahy je, samozrejme, cez prácu. Spoločne pracovať na nejakom ťažkom projekte, náročnej téme alebo zložitom zákazníckom probléme, s väčšou pravdepodobnosťou zabezpečí dlhodobé prepojenie. Treba vynaložiť úsilie zamerané na problémy, čo buduje vzťahy najintenzívnejšie.
  2. Vyhnite sa súťaženiu.
    Kolegialita ani priateľstvo sa nikdy nevytvárali súťaživosťou medzi ľuďmi. Pomáhanie si navzájom utužuje dobrú atmosféru. Nikdy nič nedosiahne človek úplne úspešne sám. Uistite sa, že spoločne súperíte iba smerom von ako firma voči iným firmám. Spoločná snaha o prekonanie konkurencie alebo vytvorenie nových inovácií, pomôžu zotaviť sa z COVID-19 krízy.
  3. Pomáhajte ostatným, aby napredovali.         
    Buďte prístupní. Dovoľte si byť otvorení a autentickí. Robte najlepšie ako viete a nechajte, aby robili najlepšie ako vedia aj tí druhí. Každodenne sa vytvorí niekoľko nových výziev, ktoré treba prekonať novými spôsobmi. Schopnosť reagovať na ľudí v práci odstraňuje konflikty. Nová americká štúdia zistila, že hladina kortizolu v krvi, odpovedajúca na mieru stresu v človeku, sa zmenšuje, keď sú ľudia podporení človekom, ktorí ich počúva a reaguje na jeho pocity. Tento druh podpory je nazývaný ako „bezpečný prístav“, ide o nájdenie emocionálnej podpory v nejakom človeku – teda že sa nás zastane, keď je to potrebné a svedčiace o pravde.
Viac o téme: Kolegovia Vzťahy Firma
  • Autor: © Zoznam/Power Coaching
  • Zdroj: Foto: Getty Images
 
Staršie správy
Staršie správy