Získajte vysnívanú prácu: 5 tipov ako sa predať na pohovore
Dobre napísaný životopis a skúsenosti v odbore vám jednoznačne dokážu získať pohovor, no to či prácu skutočne dostanete sa rozhodne až počas neho. Skôr než sa stretnete tvárou v tvár s potenciálnym zamestnávateľom by ste sa preto mali pripraviť. Výkonná riaditeľka reklamnej agentúry Partners+Napier Sharon Napierová tento proces prirovnáva k tvorbe reklamy. Pohovor i reklama sú podľa nej kombináciou dôvtipného budovania značky a umenia presviedčať.
„V mnohých ohľadoch je reklama podobná ako hľadanie zamestnania. Ako marketingoví pracovníci predávame značkový tovar spotrebiteľom, dúfajúc, že produkt, tak ako sme ho vybudovali, nastavili a čo sme o ňom povedali, presvedčí zákazníkov hodiť si ho do košíka, spomenúť ho priateľom či vyhľadať si ho na internete. Ako uchádzač o zamestnanie predávate svoju osobnú značku zamestnávateľovi, dúfajúc, že vám dané miesto zverí.
Sharon Napierová, Výkonná riaditeľka reklamnej agentúry Partners+Napier
Ak sa chcete počas pohovoru potenciálnemu zamestnávateľovi úspešne "predať", budete potrebovať týchto päť vecí:
1. Prezentovať svoju "značku"
Predstavte si značky ako Red Bull, Coca Cola, Dove a Nivea. Podľa Napierovej najúspešnejšie značky poznajú samy seba, vedia ako chcú na zákazníkov pôsobiť, aké sú ich najsilnejšie i najslabšie stránky. Zamestnávatelia chcú vedieť, kto ste a čo ponúkate, preto je dôležité, aby sa o vás dozvedeli čo najviac. Pokiaľ ste sa nad tým už dobre zamysleli, nebojte sa ukázať, že viete, čo chcete a predveďte svoju "značku".
2. Povedať svoj príbeh
Pri pohovore je dôležité, aby ste odprezentovali svoj príbeh. Uchádzač o zamestnanie by mal využiť túto príležitosť na to, aby svoje atribúty opísal čo najpresvedčivejšie. Personalistovi povedzte o motivácii, ktorá vás na pohovor priviedla i o dôvodoch, prečo si prácu zaslúžite práve vy. Rozprávanie podložte faktami ako sú napríklad skúsenosti v danej oblasti, no jednoznačne si nevymýšľajte.
3. Používať príklady
Používajte príklady na podloženie príbehu, ktorý sa snažíte prezentovať. Schopnosť pracovať v tíme je dôležitá vo viacerých zamestnaniach, no keď túto vlastnosť len spomeniete, budete vyzerať, že iba recitujete, čo ste sa naučili. Ak však spomeniete, že máte s tímovou spoluprácou skúsenosti, keďže ste už dlhé roky súčasťou futbalového tímu a v prechádzajúcom zamestnaní ste riadili dôležitý spoločný projekt, o svojich kvalitách presvedčíte hravo. Podobne postupujte aj pri iných vlastnostiach, ktoré sú na danej pracovnej pozícii dôležité.
4. Poznať svoje publikum
Dajte si tú námahu a o spoločnosti, v ktorej chcete pôsobiť i o osobe, ktorá bude pohovor viesť , si zistite čo najviac. Vyhľadajte si najnovšie správy týkajúce sa firmy a skúste porozumieť štýlu, ktorým sa prezentuje. Ako hovorí odborníčka na marketing Napierová: „Bez toho, aby ste aspoň niečo vedeli o spotrebiteľovi, by ste kampaň nevytvorili.“
5. Porovnávať
Skôr než sa na pohovor rozhodnete ísť, získajte dostatok informácii o firme, ktorú budete reprezentovať i o pracovnej pozícii, ktorú máte zastávať. Porovnajte svoje hodnoty a ciele so získanými znalosťami a rozhodnite sa či je práca pre vás vhodná. Pokiaľ by ste mali robiť niečo, čo v skutočnosti nechcete, alebo neviete, hľadajte ďalej. Zamestnanie predsa nie je na jeden deň, preto ak máte pochybnosti, radšej sa zamyslite.
- Autor: © Zoznam
- Zdroj: Text: ľgh; Zdroj: businessinsider.com; Foto: thinkstockphotos.com