Slovenskí vysokoškoláci očami zahraničných učiteľov

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: thinkstock.com

Slovenskí študenti sú sebavedomí, uvážliví, inteligentní a zosobňujú rovnováhu medzi intelektom a pragmatizmom. Avšak miera súťaživosti je u amerických študentov vyššia. Etika slovenských študentov je zas viac sociálne orientovaná. Pozývame vás k rozhovoru s troma zahraničnými učiteľmi na Vysokej škole manažmentu.

 

Ako by ste charakterizovali typického slovenského vysokoškoláka v porovnaní s kanadským, švédskym alebo americkým študentom? Vidíte nejaké rozdiely alebo spoločné črty?

David Griffin, M.A., dekan európskych programov City University of Seattle, Kanada:

Ja som prišiel z kanadského prostredia a nakoľko vyučujem na Vysokej škole manažmentu (VŠM)/City University of Seattle už takmer 17 rokov, myslím, že mám celkom dostatočne presné vnímanie slovenského študenta. Niektorí slovenskí študenti majú očakávania, že dostanú diplom zadarmo, respektíve bez náležitého úsilia. Toto však na VŠM/CityU neplatí. Vo všeobecnosti môžem povedať, že naši študenti v porovnaní s tými kanadskými musia rovnako tvrdo pracovať, aby sa prepracovali až k promócii. Aj v Kanade máme študentov, ktorí sú pomalší alebo sa snažia hľadať rôzne skratky k diplomu. Ale nakoniec musím konštatovať, že by som neváhal postaviť ktoréhokoľvek „top“ slovenského študenta proti najlepším a najšikovnejším kanadským študentom a boli by sme svedkami veľmi vyrovnaného súboja.

Johan Winbladh, MSc., Vysoká škola manažmentu/City University of Seattle, Švédsko

Vidím niekoľko rozdielov, nakoľko som mal možnosť v rámci programov City University na Slovensku učiť tiež amerického, kanadského a dvoch švédskych študentov. Niektorí zahraniční študenti prichádzajú na vysokú školu zrelší a teda lepšie pripravení. Ale celkovo môžem povedať, že kvalita slovenských študentov je vysoká a porovnateľná so zahraničím.

James Caldwell, J.D., Vysoká škola manažmentu/City University of Seattle, USA

Na Slovensko som prišiel v roku 1998, teda pred 16 rokmi. Ak mám hovoriť o “typickom” slovenskom študentovi musím povedať, že študentskú časť školy tvorí množstvo jednotlivcov a bolo by zjednodušením a rizikom zároveň povedať, že existuje niečo ako “typický” študent. Opieram to o vlastnú skúsenosť a svoje prvé dojmy ako vysokoškolského učiteľa na Slovensku. Na začiatku som bol prekvapený, akí boli študenti tichí. Myslím tým, že boli do určitej miery rezervovaní a neradi prejavovali svoje názory a postoje pred celou skupinou. Toto je trochu v kontraste s “typickou” americkou skupinou študentov, kde vždy máte jedného alebo dvoch jednotlivcov, ktorí radi debatujú a diskutujú s učiteľom. Avšak musím tiež povedať, že badám zmenu tohto trendu na Slovensku a čím ďalej tým viac som svedkom, kedy sa pravidelne objaví jeden alebo dvaja diskutujúci v skupine, ktorí rozprúdia debatu.

Ako vnímate slovenských študentov vo vzťahu k plagiátorstvu, podvádzaniu, či opisovaniu v porovnaní so zahraničím?

David Griffin, dekan európskych programov City University of Seattle, Kanada:

Keď som prišiel na Slovensko učiť, veľa som sa so svojimi študentmi rozprával na tému podvádzania a opisovania. V rámci diskusií mi mnohí študenti hovorili, že opisovanie na stredných školách je doslova “športom”. Pred niekoľkými rokmi “US News & World Report” uverejnil článok o miere opisovania na amerických školách. Prieskum, na ktorom sa zúčastnilo viac ako 70,000 respondentov stredných škôl odhalil, že 95% stredoškolákov v nejakej forme podvádzalo alebo opisovalo a dovolím si povedať, že niečo podobné bude platiť o Kanade. Ja osobne som presvedčený, že slovenskí študenti nepodvádzajú viac ako študenti v USA či Kanade. Z postu dekana školy môžem povedať, že slovenskí študenti vidia hodnotu samostatnej práce, čo prispieva k procesu ich učenia. Ak môžem hovoriť za školu, VŠM/CityU má navyše prepracovaný systém odhaľovania plagiátorstva za pomoci softvéru Turnitin, ktorý overuje originalitu každej študentskej práce voči celému internetu.

Johan Winbladh, MSc., Vysoká škola manažmentu/City University of Seattle, Švédsko

Slovenskí študenti majú niekedy tendenciu rozmýšľať menej eticky, čo sa týka podvádzania a opisovania, v porovnaní s ich švédskymi proťajškami. Povedal by som, že je tam badať istú mieru oportunizmu u slovenských študentov. Ale, ak by som to mal zhodnotiť na časovej osi, miera podvádzania je aj vďaka zavedenému systému kvality na Vysokej škole manažmentu/City University of Seattle na Slovensku oveľa nižšia, ako povedzme, pred desiatimi rokmi a celkovo mentalita a chápanie tohto problému sa výrazne zmenili k lepšiemu.

James Caldwell, J.D., Vysoká škola manažmentu/City University of Seattle, USA

Vďaka City University som mal možnosť akademicky pôsobiť v siedmych krajinách sveta a vidím určitý rozdiel medzi slovenskými a americkými študentmi, čo sa týka opisovania alebo takzvanej “nedovolenej pomoci.” Slovenskí študenti, zdá sa, sú viac ochotní akceptovať skutočnosť, že majú v skupine aj šikovnejších študentov, ktorí by mohli pomôcť tým slabším. V USA to funguje v určitej miere tiež, ale zároveň tu funguje konkurencia alebo súťaživosť v tom zmysle, že istá skupina amerických študentov by odmietla pomoc slabšiemu spolužiakovi a to aj preto, aby zvýšili vlastnú excelentnosť. Takže, ak to zhrniem, u amerických študentov badať vyššiu mieru súťaživosti navzájom, pokým etika slovenských študentov je viac akoby sociálne orientovaná.

Ilustračné foto Galéria fotiek (2) Zdroj: thinkstock.com

Vidíte nejakú silnú stránku slovenských študentov v porovnaní s kanadskými, švédskymi alebo americkými študentmi?

David Griffin, dekan európskych programov City University of Seattle, Kanada:

Toto je veľmi ťažká otázka, nakoľko predpokladá vysloviť určitý trend alebo tendenciu a ja si toho nie som vedomý. Z môjho pohľadu je každý študent jedinečný a študenti sú veľmi rôznorodí na to, aby som ich vedel generalizovať na úrovni nejakej spoločnej črty. Veľa závisí aj od zloženia skupín študentov, ako medzi sebou komunikujú a ovplyvňujú sa navzájom. Ale ak by som musel charakterizovať slovenského študenta, asi by som povedal, že je sebavedomý, uvážlivý a inteligentný a že zosobňuje rovnováhu medzi intelektom a pragmatizmom.

Johan Winbladh, MSc., Vysoká škola manažmentu/City University of Seattle, Švédsko

Mnohí slovenskí študenti sú silnými lídrami a nechcú “hrať druhé husle”. Sú oveľa aktívnejší a prejavujú sa navonok viac ako švédski študenti, hoci možno menej ako americkí študenti. Ale taktiež by som nechcel vyslovovať všeobecné súdy, nakoľko každý študent je individualita a zaslúži si byť hodnotený výlučne na základe ich práce a výkonu.

James Caldwell, J.D., Vysoká škola manažmentu/City University of Seattle, USA

Vo všeobecnosti by som povedal, že slovenskí študenti oceňujú vyučujúcich, ktorí dokážu kompetentne odovzdať učivo spôsobom, ktorý je interaktívny a pre študenta atraktívny a ktorý vie demonštrovať praktické uplatnenie preberanej teórie. Slovenskí študenti oceňujú praktický rozmer vzdelania a výučbu orientovanú na získanie kompetencií využiteľných v praxi. Ja myslím, že som rovnaký, takže som rád, že tu nachádzam študentov, ktorí pasujú môjmu osobnému temperamentu. Som presvedčený, že ak by som niekedy opustil Slovensko, slovenskí študenti by mi veľmi chýbali.

Viac informácií o škole a štúdiu nájdete na stránke www.vsm.sk.
 

Viac o téme: Študenti Učitelia Profesori PR článok VSM Vysoká škola manažmentu Slovenskí študenti CITY U
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Zdroj: PR článok, Foto: Thinkstock.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy