Urážky, nadávky, zamestnanec len ako stroj: Aj takto to vyzerá v slovenských firmách!

Predlžovanie pracovných zmien bez dohody so zamestnancami, riaditeľ, ktorý nekomunikuje, iba búcha päsťou do stola, nadávky a ponižovanie od nadriadených. Pravdepodobne si nikto z nás nevie predstaviť pracovať v taktom prostredí. A predsa je každodennou realitou nemenovanej firmy na východe Slovenska. Do našej redakcie prišiel e-mail nahnevaných zamestnancov, ktorí sú zo svojej situácie zúfalí a prosia o pomoc. Čo im radí odborník?

V e-maile zamestnancov spomínanej firmy sa popisuje viacero problémov. Prvým z nich je predĺženie pracovných zmien z pôvodných 7 a pol hodiny na 11 a pol hodín. Právnik však tvrdí, že dojednanie o pracovnom čase je súčasťou pracovnej zmluvy: „Akékoľvek zmeny je preto možné uskutočniť len na základe dohody medzi zamestnávateľom a zamestnancom.“ K dohode v spomínanom prípade však zatiaľ nedošlo, ku všetkému sa totiž pridružila zlyhávajúca komunikácia medzi zamestnávateľom, zamestnaneckou radou a zamestnancami. Ľudia pracujúci v podniku nevedia, ako bude vyzerať ich nový pracovný čas, hoci do zmien zostáva už iba pár dní. Malo by to byť predovšetkým v záujme zamestnávateľa dohodnúť sa so zamestnancami na pracovnom čase. Ak totiž k dohode nedôjde, zamestnávateľ nemôže vyžadovať jeho dodržiavanie,“ dodáva právnik.
 

Urážky a nadávky? Na dennom poriadku

Zúfalí zamestnanci tiež prezrádzajú, ako prebieha komunikácia s vedúcimi pracovníkmi: „Správanie technikov a majstrov je ponižujúce a diskriminujúce. Urážky a nadávky sú na dennom poriadku, ľudia sú braní len ako kus, nič viac.“ Právnik radí, ako sa proti tomu brániť – zamestnancom navrhuje podať sťažnosť nadriadeným: „Ak to nepomôže, obráťte sa na zamestnaneckú radu. Ďalšou možnosťou je Inšpektorát práce, prípadne podanie žaloby na súd vo veci ochrane osobnosti, konkrétne dôstojnosti a cti zamestnanca.“ Treba sa však pripraviť na to, že na súde budú potrebné dôkazy o porušovaní vašich práv: napríklad formou výpovedí kolegov.  

Čo teda platí pre zamestnancov nemenovanej firmy, ale taktiež pre každého zamestnanca, ktorý má pocit, že sú porušované jeho práva? Právnik odporúča podať podnet alebo sťažnosť na príslušný inšpektorát práce. „Sťažnosť sa podáva poštou, e-mailom, osobne alebo telefonicky. Pokiaľ chcete podať podnet na zamestnávateľa, musíte uviesť vaše meno, adresu trvalého bydliska, adresu zamestnávateľa a popísať, aké predpisy sú podľa vás porušované. Ak sa bojíte a nechcete, aby sa zamestnávateľ dozvedel o podaní podnetu, môžete požiadať o utajenie vašich údajov.“

Stretli ste sa aj vy s niečím podobným? Napíšte nám, aké sú podmienky u vášho zamestnávateľa!

Viac o téme: Pomoc Práca Východ Nadávky Zamestnávateľ Urážky Odborník
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text: es; Foto: thinkstockphotos.com
 
Staršie správy
Staršie správy