Čo si dnes oblečiete do práce? Zn.: Dresscode

trenkwaldertrenkwalder

Staré príslovie „šaty robia človeka“ poznáme asi všetci. Dovolím si s týmto tvrdením súhlasiť, nakoľko reprezentujú jeden zo spôsobov, ktorými komunikujeme s okolím. To, ako sa obliekame, je ovplyvnené jednak našou výchovou, individuálnymi preferenciami a okrem iného aj finančnými možnosťami. Ľudia sú rôzni – niektorí (väčšinou príslušníčky nežného pohlavia) si rozširujú šatník o nové kúsky niekoľkokrát mesačne, iní si to dovolia 2x ročne. Bez ohľadu na to sa na našom oblečení odzrkadľuje naša individualita., ktorá však nemusí byť zachovaná aj v práci.

Čo si možno pod slovom „dresscode“ predstaviť?

Je to výraz, ktorý sa zaradil už aj do slovenského jazyka a vyjadruje zaužívanú kultúru obliekania. Vo vzťahu k práci sú to pravidlá, ktoré nám diktuje zamestnávateľ alebo prostredie, v ktorom fungujeme, podnikáme. V základe sa rozlišujú dva druhy: formálny (business formal) a neformálny (business casual) dresscode.

Prvý z nich si vyžaduje pre pánov obleky a pre dámy kostýmy s blúzkami či košeľami a topánky s uzatvorenou špicou. Typickým príkladom takýchto pravidiel obliekania sú napríklad banky alebo advokátske kancelárie. Uvedený štýl je spojený aj s vyššími manažérskymi pozíciami a to naprieč rôznymi odvetviami a tiež aj s pozíciami obchodnými (v tomto prípade je to v závislosti na oblasti pôsobenia spoločnosti).

Naopak, neformálny štýl nájdeme v „otvorenejšom“ prostredí: mediálnej oblasti či IT sfére. Osobitnou kategóriu sú výrobné spoločnosti, ktoré zamestnancom poskytujú pracovné oblečenie.

 

Kravata ma škrtí, nebudem ju nosiť ani za svet!

Nie je žiadnou novinkou, že nie každý z nás je stotožnený s tým, ako sa v práci oblieka. Väčšiu nespokojnosť pritom prejavujú práve zamestnanci spoločností, ktoré si vyžadujú formálnosť. Sukne, blúzky a utiahnuté kravaty nie sú všetkým po vôli. Čo sa s tým dá robiť? V prvom rade je potrebné si uvedomiť, že pokiaľ sme v zamestnaneckom pomere, v tomto smere pravidlá nedefinujeme my.

 

Zistite si dresscode firmy už na pohovore

No ešte pred samotným vstupom na nové pracovisko sa nám ponúka možnosť ako sa dozvedieť čo najviac aj o spôsobe obliekania vo firme a očakávaní od zamestnancov. V rámci výberového procesu si preto treba všímať ako je oblečená osoba/osoby, ktorá s vami robí pohovor. Ak má spoločnosť recepciu, nezabudnite sa pozrieť, ako je oblečená recepčná. A premerajte si každého, kto prejde okolo. Takýto vstup do vnútra firmy je pre Vás aj možnosťou ako nahliadnuť do pracovného prostredia a atmosféry v ňom. Aj to, ako sú miestnosti zariadené vám v mnohom napovie. Ak sa chcete dozvedieť ešte viac, na pohovore máte neopakovateľnú možnosť. A potom je už na vašom rozhodnutí, či sa budete naďalej o danú prácu uchádzať. Je totiž faktom, že to čo je nariadené, sa mení len ťažko. A na druhej strane je treba si uvedomiť, že image spoločnosti tvoria okrem marketingových nástrojov predovšetkým ľudia, preto od nich prirodzene vyžadujú adekvátnu úroveň obliekania. Nebolo by šťastné, ak by ste sa ako priehradková pracovníčka v banke objavili v výrazným make-upom, šperkami či hlbokým výstrihom. Tým skôr image firmy kazíte.

 

Podporte neformalitou vyšší výkon a kreativitu!

Ak ste človek, pre ktorého je dôležité príjemné oblečenie, v ktorom môže „voľne“ dýchať, dobre si zvážte, či pre vás nebude formálne prostredie a dress code záťažou. Častokrát práve uniformita a formalita vedú k znižovaniu pracovného tempa a menšej kreativite. Alternatívou sú pre vás spoločnosti malé a stredne veľké – v nich môžete dresscode prispôsobovať aktivitám naplánovaným na daný deň a „vychutnať si aj casual friday“. Prinesie vám to aspoň čiastočný pocit voľnosti a únik z uniformity a taktiež práve „voľnosť“. Veď posúďte sami – sedí a pracuje resp. šoféruje sa vám lepšie v rifliach alebo tesnej sukni (nohaviciach) a saku? Ak sa však rozhodnete pre zamestnanie vo „formálnej spoločnosti“, môžete vyskúšať aspoň jemné „prešľapy“: 1x do týždňa tmavé rifle, občas otvorenú špičku na topánkach alebo košeľu bez kravaty. V dnešnej dobe sa to už stáva štandardnom, ak nehovoríme o striktne formalizovaných spoločnostiach. Ak niečo z toho nebude v poriadku, určite sa to včas dozviete od kolegov alebo priamo od šéfa. A ak to bude príliš zasahovať do vašej individuality, zvážte si čo chcete viac – zotrvať na aktuálnom pracovnom mieste aj za cenu prispôsobenia vášho oblečenia v prevažnú väčšinu týždňa alebo mať možnosť prejaviť svoju individualitu.

 

Mgr. Klára Javorská

Špecialistka pre personálne poradenstvo

 

 

 

Pracovné ponuky spoločnosti Trenkwalder »

 

 

Viac o téme: Trenkwalder Kariera2011
  • Autor: © Zoznam

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy