Podnikať sa dá aj sociálne! Dajte svoj hlas najlepšiemu

Social Impact Awards 2014Social Impact Awards 2014 Zdroj: SIA 2014

Podnikať je možné niekoľkými spôsobmi. Buď sa rozhodnete ísť cestou okamžitého zárobku alebo sa rozhodnete pre prospešný biznis, z ktorého budú mať v prvom rade osoh ľudia a neskôr aj vy.

Pre druhá variantu podnikania sa rozhodli viacerí mladí ľudia, ktorí sa prihlásili sa do súťaže Social Impact Awards 2014 a vďaka vašej podpore budú môcť získať financie na realizáciu svojho projektu. Ich podnikateľné nápady sú kreatívne a zároveň inšpiratívne aj pre ostatných ľudí.

Dať do adopcie včelí úľ na jeden rok a za ročný poplatok zaň zákazník získa viaceré včelie produkty je nápadom Matúša Humeného, ktorý je vyučený včelár.

„Máme 48 úľov, veľkú sieť zákazníkov a týmto spôsobom chceme podporiť rozvoj slovenského včelárstva. Kupujúci tak nebude odkázaný na nekvalitný dovozový med z Číny a včelára odbremeníme od činností, v ktorých nie je expertom, ako napríklad predaj a marketing,“ vysvetľuje Humený.

Zaujímavý biznis nápad má aj Miloš Blaško a Jakub Pediač, ktorí vymysleli webovú službu vhodnú pre firmy a jednotlivcom. Tí môžu zveriť zdĺhavé a málo tvorivé úlohy na znevýhodnených pracovníkov na trhu práce – mamičkám na rodičovskej dovolenke, dôchodcom alebo invalidom. Úlohy za ne vypracuje vyškolený tím ľudí.

Jozef Simo, ktorý je spoluautor ďalšieho projektu má v pláne vytvoriť jednoduchú crowdsourcovanú databázu miest, ktoré sú ľahko prístupné ľuďom s postihnutím. Takýmto spôsobom získajú informácie o bezbariérovosti rôznych miest – barov, reštaurácií, múzeí, obchodov a mnohých ďalších v hlavnom meste.

„Naším zámerom je pomôcť ľuďom s postihnutím, ktorí bývajú v Bratislave už nejaký čas, pri znovunájdení akéhosi spojenia s mestom - aby sme im zjednodušili spoznávanie nových, zaujímavých miest a aby boli od informácií, ktoré reálne v praktickom živote potrebujú, vzdialení vždy len niekoľko klikov,“ hovorí Jozef Simo, spoluautor projektu.

Ak cestujete autom do práce a každý deň nadávate na dlhé zápchy na ceste, možno by ste svojim pričinením mohli odľahčiť dopravnú situáciu. Po nainštalovaní Facebook aplikácie môžete byť na strane vodičov, ktorí poskytujú odvoz alebo na strane ľudí, ktorí hľadajúcich lacný, rýchly a pohodlný odvoz autom. Keby ste sa odviezli do prírody aj so svojimi deťmi, môžete sa zúčastniť zaujímavého projektu „farmičky“. Ide o lokálnu agroturistiku, kde deti a ich rodičia získajú vedomosti o rastlinách a zvieratách zážitkovou formou.

Ďalší projekt v sebe ukrýva potravinový problém. Možno by ste neverili, ale ľudstvo denne vyprodukuje tony potravinového odpadu, ktorý sa stáva odpadom len preto, že sme ho vyhodili, ale pritom je často jedlý a mohol by sa ďalej využiť. Nový biznis model vymyslela študentka politológie a filmu na University of Glasgov.

„Základ biznis modelu spočíva v zbere nechcených potravín od supermarketov, obchodov, reštaurácií, kaviarní, prípadne jednotlivcov a pretváraniu tých použiteľných na jednoduché jedlá,“ hovorí Lucia Hrašková.

Ďalší biznis model majú v hlave podnikaví ľudia z Košíc, ktorí chcú vytvoriť unikátnu aplikáciu, ktorej cieľom je prepojiť dobrovoľníkov, neziskové organizácie a donorov tak, aby z toho mala úžitok každá zapojená strana. Jednoducho spravíte dobrý skutok a zaň získate virtuálnu karmu. Tá sa vám potom vráti v podobe lacnejších služieb, voľných vstupov alebo zliav.
 

Juraj Kováč Galéria fotiek (3) Zdroj: red.
O projekte Social Impact Awards 2014 sme sa porozprávali s Jurajom Kováčom, manažérom iniciatívy pre Slovensko a zakladateľom projektu Robehni sa!

 

Ako vznikla hlavná myšlienka projektu Social Impact Award?

Vznikla pred deviatimi rokmi v Rakúsku. Jej autorom je Peter Vandor, ktorý chce priblížiť mladým ľuďom myšlienku rozbehnutia spoločensky prospešného projektu ako možnej kariérnej cesty.   

Do súťaže Social Impact Awards sa prihlásilo 38 finalistov, vybraných bolo však iba 10. Aké boli rozhodovacie kritéria pri výbere postupujúcich finalistov?

Pri výbere sme brali do úvahy tri kritériá. Prvým bola veľkosť spoločenského dopadu. Hodnotili sme akému počtu ľudí projekt môže reálne pomôcť a aká pálčivá je téma, ktorú rieši. Druhým kritériom bola udržateľnosť projektu. Zvažovali sme robustnosť biznis modelu a schopnosť projektu generovať príjmy. Pri poslednom kritériu sme posudzovali schopnosť tímu a inovatívnosť projektu.

Je vám ľúto nejakého projektu, ktorý sa nedostal do prvej desiatky, ale chceli by ste ho spomenúť?

Prihlásilo sa viacero zaujímavých projektov, ktoré sa však nedostali medzi finalistov. Väčšina z dôvodu, že nešlo o spoločensky prospešné nápady. Všetkým nepostupujúcim držíme palce s rozbehnutím.

Ako pokračujú vo svojom sociálnom podnikaní výhercovia z minulého ročníka? Máte o nich nejaké informácie?

Farmama pripravuje projekt bylinkovej vertikálnej záhrady. Projekty getFarmer a EyeBlink dokončujú prototypy svojich aplikácií. Video služba Quirect testuje svoje riešenie u viacerých významných slovenských zamestnávateľov.
 

Z desiatich finalistov zvíťazia tri projekty a váhu pri rozhodovaní má aj váš hlas. Dvoch ocenených totiž vyberá odborná porota a o treťom rozhoduje verejnosť v internetovom hlasovaní. Hlasovať je možné od 2. mája do 20. mája. Pozrite si videá finalistov a vyberte si vašich troch favoritov!
 

Viac o téme: Projekty Nápady Biznis Kováč Juraj Podnikanie Podnikatelia Sociálny Awards 2014 Social Podnikateľské Impact SIA
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text: Andrea Miklasová, Foto: SIA 2014

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy