Organizačné zmeny u zamestnávateľa

poradnaporadna

V polovici januára t.r. môj zamestnávateľ zmenil organizačnú štruktúru. Ja ale s preradením na inú pozíciu nesúhlasím a nechcem preradenie podpísať. Čo môžem od zamestnávateľa očakávať? Pri kvázi rozhovore na tuto tému mi bolo naznačené, že s tým, kto preradenie nepodpíše, bude rozviazaný pracovný pomer. Zároveň som dostala na "pozretie" novú pracovnú náplň. Pri tomto rozhovore odo mňa podpisovanie preradenia vyžadované ešte nebolo. Je zamestnávateľ v tomto prípade v práve? Aké mám práva ja? Čo hovorí Zákonník prace o takýchto prípadoch. Mám nárok na podporu, keď budem nezamestnaná, pripadne odstupné a či môžem v tomto prípade, keby som sa rozhodla to riešiť nejakou žalobou, pripadne riešením to cez inšpektorát práce vyhrať súdny spor alebo niečo v tom zmysle.

Poradňa: Zamestnávateľ rozhodol o organizačných zmenách, v dôsledku čo sa zmenila organizačná štruktúra u zamestnávateľa, pôvodné pracovné miesto zamestnankyne zaniklo a súčasne, vzniklo jedno alebo viacero iných pracovných miest. Táto situácia, ak budú splnené aj ostatné podmienky, ktoré uvedieme nižšie, je podľa nášho názoru výpovedným dôvodom na strane zamestnávateľa v zmysle ustanovenia § 63 ods. 1 písm. b) Zákonníka práce. Zamestnávateľ môže dať zamestnancovi výpoveď ak sa zamestnanec stane nadbytočný vzhľadom na písomné rozhodnutie zamestnávateľa alebo príslušného orgánu o zmene jeho úloh, technického vybavenia, o znížení stavu zamestnancov s cieľom zvýšiť efektívnosť práce alebo o iných organizačných zmenách. Rozhodnutie o organizačných zmenách musí byť písomné.

 

O nadbytočnosti hovoríme, ak zamestnávateľ nemá možnosť zamestnanca ďalej zamestnávať prácami dohodnutými v pracovnej zmluve., a to celkom alebo čiastočne. Zamestnávateľ sa môže rozhodnúť, s ktorým zamestnancom pracovný pomer skončí, ak pracovnú činnosť rovnakého druhu, vykonáva viacero zamestnancov, o výbere zamestnanca, ktorý sa stal nadbytočným, rozhoduje zamestnávateľ.

 

Zamestnávateľ môže dať zamestnancovi výpoveď, iba vtedy, ak zamestnávateľ nemá možnosť zamestnanca ďalej zamestnávať, a to ani na kratší pracovný čas v mieste, ktoré bolo dohodnuté ako miesto výkonu práce a zamestnanec nie je ochotný prejsť na inú pre neho vhodnú prácu, ktorú mu zamestnávateľ ponúkol v mieste, ktoré bolo dohodnuté ako miesto výkonu práce alebo sa podrobiť predchádzajúcej príprave na túto inú prácu. Ak zamestnávateľ takúto prácu nemá alebo ju zamestnanec odmietol prijať, výpoveď môže byť daná.

 

Ak zamestnávateľ dal zamestnancovi výpoveď z dôvodu z dôvodu nadbytočnosti v dôsledku organizačných zmien, nesmie počas troch mesiacov po skončení pracovného pomeru s takýmto zamestnancom znovu utvoriť zrušené pracovné miesto a prijať na toto pracovné miesto iného zamestnanca.

 

Ak je daná výpoveď z dôvodu v zmysle ustanovenia §63 ods. 1 Zákonníka práce, pracovný pomer sa skončí uplynutím výpovednej doby, ktorá je dva mesiace a ak zamestnanec u zamestnávateľa pracoval 5 rokov, výpovedný doba je tri mesiace. V takomto prípade má zamestnanec nárok aj na odstupné, ktoré sa vypláca spolu so mzdou za posledný mesiac trvania pracovného pomeru a jeho výška je dvojnásobok priemerného mesačného zárobku a trojnásobok, ak pracovný pomer trval aspoň 5 rokov. Nárok na podporu v nezamestnanosti sa posudzuje podľa trvania obdobia poistenia v nezamestnanosti, viac o tejto téme sme písali v článku Na dávku v nezamestnanosti už stačia len dva roky poistenia.

 

30.03.2011

 

Svoje otázky do poradne nám zasielajte na poradna@firma.zoznam.sk

Viac o téme: Poradna Kariera2011 Organizacne zmeny
  • Autor: © Zoznam

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy